Hidrojenle çalışan uçaklar, havacılık uzmanları tarafından şüpheyle karşılanırken, Hollanda’daki bir öğrenci grubu, Temmuz ayında dünyanın ilk sıvı hidrojen yakıt hücreli uçağını uçurmayı planlıyor. Delft Teknoloji Üniversitesi’ndeki AeroDelft ekibinde yer alan öğrenciler, Phoenix PT adlı bir prototiplerini ortaya çıkardı.
Delft Üniversitesi, geçtiğimiz Eylül ayında, havacılık için başka bir kilometre taşına daha imza atarak, geleneksel ticari uçaklardan çok daha fazla yakıt tasarrufu vaat eden bir uçan kanat tasarımı olan Flying V’in prototipini başarıyla uçurmuştu.
AeroDelft, yaklaşık 51 kg ağırlığındaki insansız Phoenix PT için yer testlerini geçtiğimiz günlerde tamamladı. İlk uçuşta yaklaşık 1 kg sıvı hidrojen kullanılacak. AeroDelft, Phoenix PT’nin yaklaşık 500 km menzile ve yedi saate kadar uçuş süresine sahip olmasını planlıyor. 23 ayrı ülkeden öğrencinin bir araya gelerek oluşturduğu ekip, hidrojen uçağı projesine Eylül 2018’de başladı.
AeroDelft, geçtiğimiz Ekim ayında tam ölçekli, iki yolcu kapasiteli bir Phoenix FS uçağı inşa etmeye başladı. Bu uçağın da ilk uçuşunu 2022’de yapması planlanıyor.
AeroDelft, Phoenix uçağı için yakıt olarak sıvı hidrojeni seçti. Çünkü hidrojen yalnızca dünyanın en hafif elementi olmakla kalmıyor, aynı zamanda herhangi bir sera gazı yaymadan fosil yakıtların enerjisinin üç katı kadar enerji sağlayabiliyor. Bunun sonucunda yalnızca su buharı oluşturuyor. Phoenix ayrıca kuyruğa monte edilmiş bir elektrik motoruyla, alışılmadık derecede düşük gürültü profiline sahip olacak şekilde tasarlandı.
Yaklaşık 50 metre kanat açıklığına sahip tam ölçekli Phoenix FS, iki kişi taşıyacak. Yaklaşık 2000 km menzile sahip olması hedeflenen hava aracının, 10 saate kadar çıkabilen uçuş süresinde 10 kg sıvı hidrojen tüketmesi bekleniyor. İki yolculu modelin 2022’deki ilk uçuşu, gaz halindeki hidrojenle desteklenecek. 2024’te Phoenix FS’in tamamen sıvı hidrojenle uçması bekleniyor.
AeroDelft ekibinin vizyonu, 2025 yılına kadar dünyanın dört bir yanında hidrojenle çalışan hava araçlarıyla ilk uçuşun gerçekleştirilmesi ve 2035 yılına kadar hidrojenle çalışan ilk ticari uçağı faaliyete başlaması planlarının çok ötesine geçiyor.
Avrupalı imalatçı Airbus da 2035’te ilk sıfır emisyonlu ticari uçağını uçurmayı planlıyor. ZEROe programı, hidrojen gücü için farklı konfigürasyonlara ve teknolojilere odaklanmış durumda.
UÇAKLAR HİDROJENLE UÇABİLİR Mİ?
Sıvı hidrojen, uzay programları için tercih edilen yakıt türü olsa da, ticari uçaklar için birincil yakıt haline gelmesinin önünde bazı zorlukları var. Uçak tasarımcılarının, gelecekteki uçaklarda, depolamasının mevcut ticari uçaklar kadar güvenli olmasını ve havaalanlarında hidrojen depolama tesisleri geliştirmesini sağlamaları gerekecek. Mevcut hidrojen ekstraksiyonu oldukça enerji yoğun bir faaliyet. Bu nedenle bilim çevrelerinde, su elektrolizini kullanarak “yeşil hidrojen” elde etmenin yolları araştırılıyor.
Airbus Sıfır Emisyonlu Uçaklar Başkan yardımcısı Glenn Llewellyn, kısa süre önce yaptığı bir açıklamada “maliyet açısından rekabetçi yeşil hidrojen ve sektörler arası ortaklıklar, sıfır emisyonla bir uçağın gökyüzü ile buluşma fikrini gerçeğe dönüştürmek için zorunlu olacak” demişti.