Pazarın daha rekabetçi bir hal alması nedeniyle, satıcıların varlıklarını elinde tutmak istemesi ve alıcıların da az sayıdaki satılık jeti hızlı bir şekilde satın alması nedeniyle, ikinci el özel jet envanteri, Haziran ayında rekor seviyede düşüş yaşadı.
Uçak pazarlama ve aracılık şirketi Colibri Aircraft, ikinci el özel uçak arzının, Haziran 2020’den bu yana yüzde 38 azalarak tarihi bir seviyeye düştüğünü gösteren yeni verilerini kamuoyu ile paylaştı. Verilere göre, dünya genelinde ikinci el uçakların yalnızca yüzde 4,65’i satılık. Bu oran, kayıtların tutulmaya başladığı 1980’li yıllardan bu yana en düşük seviye anlamına geliyor.
Toplamda, dünya genelinde 1.134 özel jet satışa çıkarken, Haziran 2020’de 1.839 özel jet satışa konulmuştu.
Colibri Aircraft Genel Müdürü Oliver Stone: “Özel jet satın almak şu anda özellikle Avrupa menşeili uçaklar için son derece zor. Birden fazla alıcı olması ve satışa sunulan uçak envanterindeki büyük düşüş, pazarı çok rekabetçi bir hale getirdi.” görüşünü paylaşıyor. Stone, bir müşterisi için son model Challenger 650 satın almaya çalıştığını; ancak aynı uçak için altı farklı teklif daha geldiği için, uçağın fiyatının yükseldiğini söylüyor. Stone, bu düşüşe, pandemi sonrası, Dünya’nın diğer bölgelerinden çok daha hızlı bir açılım yapan ABD’nin öncülük ettiği görüşünde.
İlgili Haber | Yarı Özel Jet Olur mu?
AV Buyer’a göre, ABD hükümetinin üzerinde çalıştığı vergi yasası gereği, vergi avantajları elde etmeye çalışan tüketiciler tarafından çok fazla alım yapıldı. ABD, 2020’ye kıyasla 2021’de iş jeti satışlarındaki küresel toparlanmayı, tek başına yüzde 15 artırdı.
Satılık ikinci el özel jet eksikliğinin, özellikle COVID-19 virüsünün bulaşma riskini azaltmada ticari uçuşlara kıyasla, özel jetlerin daha güvenli olduğu algısı yaratılması ışığında, pandemi sırasında artan talepten kaynaklandığı da düşünülüyor.
Globair tarafından hazırlanan bir rapor, özel jetle seyahat ederken, ticari uçuşlara göre 680 daha az insan ile etkileş ve temas yaşandığını; bunun da bulaş riskini çok ciddi oranda azalttığını ortaya koyuyor.
İlgili Haber | Uçakta 4 Kişiye Covid-19 Nasıl Bulaştı?
Sonuç olarak, birçok uçak sahibinin uçaklarını satmaktan vazgeçtiği ve pazardaki alıcı sayısının giderek artması nedeniyle, fiyatların yükselmesi bekleniyor.
Stone’a göre, “Bütün bunlara ek olarak, borsalarda ve gayrimenkulde yükselen varlık fiyatları, hükümet teşvikleri nedeniyle ortaya çıkan ucuz borçlanma ve özel jet alımlarına uygulanan amortisman avantajları” satış rakamları ve pazar durumunu ciddi şekilde etkiledi.
AV Buyers, faiz oranlarının sıfıra yakın olduğunu ve uçak fiyatlarının düşmesiyle birlikte mülkiyetin özellikle ilk alıcılar için erişilebilir hale geldiğini kaydetti.
Her ne kadar arz eksikliği olsa da Gulfstream, Textron, General Dynamic’s ve Bombardier gibi ticari uçak üreticilerine yönelik talep hızla pandemi öncesi seviyelere yükselmiş durumda.
Gulfstream’in Dünya geneli satışlardan sorumlu kıdemli başkan yardımcısı Scott Neal, Haziran ayında Reuters’e yaptığı açıklamada, ikinci el satış envanterindeki temizliğin “yeni uçak satışları için ciddi bir fayda” olduğunu söyledi. Filolarını büyütmek isteyen kurumsal müşterilerin yanı sıra ilk kez özel jet alacak müşterilerden de güçlü bir ilgi gördüklerini doğruladı.