Kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olan Vertical Flight Society’nin (VFS) hazırladığı bir rapora göre, elektrikli, dikey iniş kalkış yapan hava araçları (eVTOL) dünyası genişlemeye devam ediyor. Rapora göre yakın zamanda dünya çapında eVTOL dünyasında, 350 şirketten 600 konsepte ulaşıldı. VFS yönetici direktörü Mike Hirschberg, geçen yıl 200’e yakın yeni tasarımın ortaya çıktığını söyledi. Konsept sayısının son 18 ayda ikiye katlandığı açıklandı.
eVTOL projeleri için finansman miktarı da geçen yıl önemli ölçüde arttı. VFS, 2010’dan 2020’ye kadar eVTOL şirketlerine yapılan toplam yatırımın 4,5 milyar Dolar olduğunu tahmin ediyor. 2021 yılına ait rakamının, Joby, Archer, Blade ve Vertical Aerospace gibi firmaların halka açılması sayesinde 10 milyar Dolar’ın üzerine çıktığı; özel yatırımcıların da projelere Ar-Ge bütçesi yarattığı tahmin ediliyor.
Wisk, Tamamen Otonom eVTOL Geliştiriyor!
Birkaç eVTOL üreticisi, geçtiğimiz hafta finansal ve organizasyonel konularda bazı raporlar açıkladı. Örneğin Wisk, Boeing’ten özerk bir eVTOL uçağı geliştirmek için 450 milyon Dolarlık taahhüt aldığını duyurdu. California merkezli şirket, oluşturulan fonun, altıncı nesil eVTOL uçağının geliştirmesine yeteceğini düşünüyor. Geliştirilecek uçağın, otonom, tamamen elektrikli, yolcu taşıyan bir uçak olarak FAA’den uçuşa elverişlilik sertifikası alması planlanıyor. Wisk, Boeing’in yatırım kararının ardından otonom hava taksi projesinin Ar-Ge bütçesini daha da artırmayı umuyor.
Wisk CEO’su Gary Gysin, yeni fonların, üretimi ölçeklendirmek ve bu alanda yeni uzmanları işe almak için de kullanılacağını söyledi. Şirket, bu hamle ile pilotlu elektrikli uçak projesinden vazgeçip, tamamen otonom uçabilen projeye yönlenecek. Wisk, eVTOL pazarına ilk giren aktör olmadığının farkında. Ancak tamamen otonom bir eVTOL ile bu alanda ilk olmayı hedefliyor. Beş yıllık sertifikasyon süreci içinde, 20 şehirde, her yıl 14 milyona yakın uçuş gerçekleştirilmesi bekleniyor.
Joby, En Yüksek Hıza Ulaştı!
Rakip Joby ise ilk pilotlu eVTOL üreticilerinden biri olma yolunda ilerliyor. Şirketin sosyal medya hesaplarından, geliştirilen hava aracının tam boyutlu prototipinin, bugüne kadar herhangi bir eVTOL’ün ulaşabildiği en yüksek hıza ulaştığı duyuruldu. Şirket, hava taksinin gerçek hava hızının saatte 205 mil (330 km) olduğunu açıkladı. Geçtiğimiz Temmuz ayında, aynı S4 uçağı tek şarjla 77 dakikalık bir uçuşta 154,6 mil (yaklaşık 250 km) yol kat etmişti.
Joby ayrıca, yakın zamanda, ikinci prototipi için özel bir FAA uçuşa elverişlilik sertifikası aldığını duyurdu. CEO JoeBen Bevirt, Joby’nin bu yıl uçuş testi yeteneklerini “önemli ölçüde hızlandıracağını” duyurdu. Jobs, 2024 yılında ticari operasyonlara başlamayı planlıyor.
Çinli EHang Oldukça İddialı!
Uzak Doğu’da en güçlü rakiplerden biri olan Çinli EHang, bir helikopter rezervasyon platformu olan Japon AirX tarafından, iki kişilik otonom EH216 eVTOL’ü için 50 adet ön sipariş aldığını duyurdu. AirX, EH216’ları hava taksi olarak, çeşitli turizm pazarlarında kullanmayı hedefliyor. EHang, geçtiğimiz günlerde, Çin Sivil Havacılık İdaresi’nden “kısa süre içinde” uçuşa elverişlilik sertifikası almayı beklediğini açıklamıştı.
Birbirine çok benzeyen, başka şirketlerin geliştirdiği modellerden özenilerek ortaya konulan çok sayıda eVTOL modelinin yanı sıra, güçlü şirketlerden ve girişimcilerden büyük yatırımlar çeken büyük firmaların geliştirdiği özgün modellerin sayısı da her geçen gün artıyor. eVTOL sektörü büyüdükçe Vertical Flight Society – VFS’nin de üye sayısı artıyor. Geçtiğimiz yıl, üye sayısı yaklaşık yüzde 20 artarak 160 kurumsal üyeye ulaşıldı. Kuruluşun üye sayısı, son beş yılda yüzde 30 büyüdü.