Uzun yıllardır, dünyanın en iyi havalimanı ödüllerini toplayan Singapur Changi Havalimanı (SIN) yeni bir mega terminalin hizmete açılmasıyla, prestijini daha da artırmaya hazırlanıyor. Changi’de yeni bir terminal yapılacağı, ilk olarak 2013 yılında kamuoyuna duyurulmuş olsa da konsept tasarıma dair ilk görüntüler, Singapur Başbakanı Lee Hsien Loong tarafından, Singapur Ulusal Günü kutlamaları sırasında paylaşıldı. Yeni terminal ile ilgili ”benzersiz ve etkileyici bir tasarım” yorumları öne çıktı.
Singapur Changi Terminal 5 Ne Zaman Açılacak?
Singapur Changi Havalimanı’nda Terminal 5’in, 2030’ların ortalarında açılması bekleniyor. Böylece havalimanında yeni bir mega terminal daha olacak. Terminal 5, yılda 50 milyon yolcuya hizmet verme kapasitesine sahip olacak. Bu da tek başına Terminal 1 ve Terminal 3’ün toplam kapasitesinden daha fazla bir kapasite sunacağı anlamına geliyor.
2013 yılında ilk kez duyurulan, çeşitli sebeplerle takvimin gerisinde kalan ve son olarak da pandemi ile tamamen sekteye uğrayan Terminal 5 için inşaat çalışmalarının 2024’te başlaması hedefleniyor. Terminal, trafik artışına paralel olarak, iki fazda inşa edilecek bir esneklik ile tasarlandı.
Başbakan Lee Hsien Loong: “Uzun vadede, bölgemizde hızla gelişen hava yolculuğu, büyümeye devam edecek. T5’i daha dayanıklı olacak, özellikle pandemi sonrasında daha güvenli ve esnek çalışacak, operasyonları daha kolay büyütüp küçültecek ve yolcuları farklı uçuşlardan izole edecek şekilde yeniden tasarlayacağız. T5, tüm Singapurluların gurur duyabileceği ve keyfini çıkarabileceği bir yer olacak. T5, dünyaya Singapur’un nasıl bir yer olduğunu gösterecek” şeklinde konuştu.
Singapur Changi Havalimanı Terminal ‘in Konumu
Geliştirilen terminal, yalnızca uçakla seyahat eden insanlar için bir gidiş veya varış noktası olarak değil; aynı zamanda bir iş ve yaşam tarzı destinasyonu olacak şekilde kurgulandı. Yeni terminalde, neredeyse mevcut Changi Havalimanı’nın üzerinde durduğu arazi alanı kadar büyük olan 1080 hektarlık Changi Doğu Kentsel Bölgesi (CEUD) de yer alacak.
Changi Havalimanı Terminal 5’in, kamuoyu ile paylaşılan ilk görüntülerinde, sol alt kısımda Changi Doğu Kentsel Bölgesi görülebiliyor. Hemen yanında da terminal bulunuyor. Terminal-5’te, Changi East Development adında üç pistli bir sistem, tüneller ve diğer yeraltı altyapısının inşası ve bir sanayi bölgesi öngören bir proje de yer alıyor.
Terminalin içinden bazı görüntülerin yer aldığı videoyu izlemek için lütfen tıklayın…
Yeni terminalin tasarımına göz atıldığında, pandemi sürecinden bazı dersler çıkarıldığını görmek mümkün. Terminal 5, gerektiğinde test operasyonları veya yüksek riskli yolcuların ayrılması gibi beklenmedik durumlarda kullanılması için dönüştürülebilecek alanlar başta olmak üzere, daha küçük alt terminaller olarak hizmet verebilecek bir esneklikle tasarlanıyor.
Terminal ayrıca temiz hava kullanımını artırmak için, pandemi sırasında etkinleştirilen gelişmiş havalandırma sistemlerine de sahip olacak. Terminal binasında, tüm operasyon süreçlerinde karbon ayak izini azaltmak için güneş panelleri ve akıllı bina yönetim sistemleri de bulunacak.
Terminalde, yolcu temas noktalarında temassız sistemler de dahil olmak üzere hastalık bulaşmasını azaltacan, temiz havayı artıracan ve hava karışmasını önlemek için etkinleştirilebilen gelişmiş havalandırma sistemi bulunacak.
Changi’de, mevcut dört terminalin karşısında devasa bir alana kurulacak ve yılda 50 milyon yolcu taşıma kapasitesine sahip olacak Terminal 5, dünyanın en büyük ve en otomatik yolcu terminallerinden biri olmaya hazırlanıyor. Planlar arasında geleneksel uçuş kontrol kulesini devre dışı bırakan bir dizi kamera ve teknoloji, lazer güdümlü bir hava köprüsü ve bagaj boşaltmak için otomatik araçlar yer alıyor. Planlara göre, inşaata iki yıl içinde başlanacak. 2030’ların ortalarında da hizmete girmesi bekleniyor.