Uçaklarda Ram Air Turbine (RAT) Nedir?

Uçakların seyir esnasında tüm motorlarının durması, çok ender rastlanan bir durumdur.

Böyle bir durumun meydana gelmesi için ya olağanüstü bir teknik arıza meydana gelmiş olmalı ya da iki motoru da devre dışı bırakacak kadar yoğun bir kuş sürüsünün içinden geçilmiş olması muhtemel senaryolardır.

Yine de her şeye rağmen seyir esnasında tüm motorlar kaybedilse bile bu her şeyin bittiği anlamına gelmez! Güvenli bir şekilde en yakın meydana inmek mümkün olabilir.

Birçok modern uçakta kanattan veya gövdeden salınan küçük bir pervane bulunur.

Ram Hava Türbini (RAT) olarak bilinen bu cihaz, dinamo mantığı ile çalışır. Hidrolik pompaya veya elektrik jeneratörüne bağlı bu küçük türbin, hava akımını kullanarak bir yel değirmeni gibi işlev görür.

Uçaktaki hem birincil hem de yardımcı güç kaynaklarının kaybedilmesi durumunda, RAT, uçağı kontrol altında tutmak ve güvenli bir şekilde yere indirinceye kadar kullanılması gereken hidrolik sistemler için yeterli gücü üretir.

RAT’lar askeri uçaklarda daha yaygındır. Günümüzde birçok modern ticari uçak, RAT’larla donatılmış durumda. Boeing 737 uçaklarında RAT bulunmuyor.

1960’larda Vickers VC10, RAT ile donatılan ilk uçak modellerinden biriydi.

Airbus A380, dünyadaki en büyük RAT pervanesine sahip uçaktır. A380’in RAT pervane çapı 1.63 metredir.

Ticari uçaklarda tipik bir RAT, jeneratöre bağlı olarak 5 ila 70 kW arasında güç üretir.

Uçağın hızı düşükse RAT’ın ürettiği güç de buna bağlı olarak düşüktür!

Böyle bir cihazın muhtemel “öncü” kullanımının, 1942-43’te Me 163B Komet roket savaşçısı için standartlaştırılmış bir kurulum olduğu söylenebilir. 163B’nin en uç noktasına kurulan RAT sistemi, yardımcı bir elektrik gücü kaynağı olarak kullanılmış.

adbanner