Hangi Havayolu A380 Uçaklarını Satışa Çıkardı?

Tayland’ın ulusal havayolu THAI Airways, filosundaki altı adet Airbus A380 uçağını satışa çıkardı. Satış süreci, İflas Mahkemesi ve THAI Yönetiminin gözetimi altında yapılacak. Uçakların dördü Bangkok Suvarnabhumi Havalimanı’nda, ikisi ise Rayong-Pattaya U-Tapao Havalimanı’nda bulunuyor. THAI Airways, filosunu yeniden yapılandırmak için bu satışları gerçekleştirmek zorunda.

Yeniden yapılanma sürecine devam eden Tayland’ın ulusal havayolu THAI Airways, filosundaki 6 adet Airbus A380 uçağını satışa çıkardı. Uçağa talip olan taraflar, HS-TUA, HS-TUB, HS-TUC, HS-TUD, HS-TUE ve HS-TUF tescilli A380 uçakları için 23 Ağustos 2023’te resmi olarak teklif vermeye davet edildi. Bu uçakların, pandeminin başlangıcında, Mart ve Nisan 2020 arasında uçuştan çekilerek yere indirildiği ve o zamandan bu yana atıl durumda olduğu bilgisi paylaşıldı.

Görsel: Jay Limsirichai / Shutterstock

Bu uçaklar arasında en eskisi HS-TUA tescilli A380, 11 yaşından biraz küçük. THAI Airways’in satışa çıkardığı A380 uçakları, nispeten genç ve az kullanıldı. ch-aviation verilerine göre uçaklar ortalama 31.000 saat civarında uçtu.

Airbus A380 uçaklarından herhangi birini satın almak isteyenlerin, teklif dosyalarını, her uçak için 50.000 $ depozitoyla birlikte, 12 Eylül 2023 tarihinde Bangkok saatiyle (UTC +7) 23:59’a kadar sunmaları gerekiyor.

A380’ler Daha Önce de Satılmak İstendi

Havayolu daha önce, 2020 ve 2021’deki yeniden yapılanma ve iflas planlarının bir parçası olarak, filosundaki en genç iki A380’i (HS-TUE ve HS-TUF) satışa çıkardı. Ancak iki haftalık teklif verme sürecinde, potansiyel alıcılardan ilgi görmeyi başaramadı.

6 uçağın satışı için yapılan resmi duyuruya göre, uçakların satış süreci İflas Mahkemesi’nin kontrolünde gerçekleştirilecek. Bu uçakların satış işlemlerinin tamamlanması, Genel Hüküm ve Koşullarda (GTC) detaylandırıldığı üzere, THAI’nin Plan Yöneticisi’nden onay alınmasını da gerektiriyor. Satışın kesinleştirilebilmesi için bu onay kesinlikle şart.

Katılımcıları uyarmak üzere THAI, uygun olmadığı düşünülen potansiyel alıcıların tekliflerini reddetme ayrıcalığına sahip olduğunu açıkça belirtti. Buna ABD veya Tayland hükümetinin yaptırımlarıyla karşı karşıya kalan ülke ve kuruluşlar da dahil. Satın alma işleminin sonuçlanması durumunda, satın alan tarafın yeni satın aldığı uçakları ya Tayland dışına nakletmesi ya da bulunduğu yerde parçalamayı tercih etmesi gerekecek.

Bu uçakların dördü (HS-TUA, HS-TUB, HS-TUC ve HS-TUD) Bangkok Suvarnabhumi Uluslararası Havalimanı’nda (BKK) bulunurken; kalan ikisi (HS-TUE ve HS-TUF) Rayong-Pattaya U-Tapao Uluslararası Havalimanı’nda (UTP) yerde bekliyor. Uçakların hiçbirine son geniş kapsamlı C-Bakımları yapılmadı. Uçakların ikisinin, 2019’da yapılması gereken C3 bakımlarının da gerçekleştirilmediği belirtildi.

Her ne kadar A380 uçaklarına pandemi öncesinden bu yana C-bakımları yapılmamış olsa da uçakların kalıcı şekilde yere indirilmesini gerektiren, Uçuşa Elverişlilik Direktifi (AD) veya Servis Bülteni (SB) olmadığı için, bu durum uçakların hâlâ uçuşa elverişli oldukları şeklinde değerlendiriliyor.

Her uçak üç sınıflı bir kabin içi konfigürasyona sahip. Royal First Class’ta 12 adet koltuk (Safran’ın Venus modeli), Royal Executive Class sınıfında 60 adet koltuk (Stelia’nın Solstys modeli) ve Ekonomi Sınıfında 435 adet Recaro’nun CL3510 modeli koltuk yer alıyor.

THAI’nin Gelecek Planları

2022 ve 2023 yıllarında seyahat talebindeki artış, Airbus A380 uçaklarının yeniden piyasaya sürülmesi konusundaki tartışmaları ateşlerken, THAI Airways CEO’su Chai Eamsiri, şirketin yeni geniş gövdeli uçak satın alma stratejisine uygun olarak bu uçakların satılması niyetini doğruladı.

Görsel: Thiago B Trevisan / Shutterstock

İflas sürecinin ardından toparlanan havayolunun, gelecek yıl iflas koruma sürecinden çıkması, Boeing ve Airbus’ın yeni nesil uçaklarına odaklanarak daha modern ve verimli bir havayolu olarak yeniden yapılandırılması hedefleniyor. Bu kapsamda, 2027 yılına kadar filodaki uçak sayısının 114’e ulaşması planlanıyor. Ama bu sayıya ulaşılsa bile, havayolunun pandemi öncesi en iyi dönemlerinde, filosundaki uçak sayısının yarısının bile altına inmiş olacağı gerçeğini değiştirmiyor.

Havayolu, potansiyel 30 adet geniş gövde siparişini, önümüzdeki dört yıl içinde ek kiralamalarla birleştirerek, 2027’den önce 114 uçak sayısını aşmaya hazırlanıyor. Şirketin, Thai Smile ile yaşadığı filo birleşmesi süreci tamamladıktan sonra siparişler konusunda güncelleme yapılabilir.

adbanner