ABD’li United Havayolları, uçaktan indirilirken yaşanan bir olayın ardından komaya giren felçli yolcunun ailesine 30 milyon Dolar tazminat ödemeyi kabul etti. Foster’ın ailesi, havayolunu, engelli yolculara gerekli hizmet ve desteği sağlayamadığı iddiasıyla mahkemeye vermişti. Yaşanan olayın ardından, yolcu konuşamaz ve katı yiyeceklerle beslenemez hale geldi.
Tekerlekli sandalye, solunum cihazı ve trakeal tüp kullanan Nathaniel Foster Jr., ailesiyle birlikte 8 Şubat 2019’da bir cenaze törenine katılmak üzere, Louisina Eyaleti’nin Monroe şehrine uçtu. United Express ile yaptıkları seferin ardından, bir görevlinin Foster’ı “agresif” ve “sert bir şekilde” iterek, vücudunun öne doğru sarsılmasına ve ardından ayaklarının yerde sürüklenmesine neden olduğu iddia edildi.
İddiaya göre, annesi, bu sırada Foster’ın “Nefes alamıyorum” diye fısıldadığını duyunca, çevreden yardım istedi. Ancak bir başka görevli yardım etmek yerine duruma güldü ve bir doktorun yardım etmeyi teklifini “hallettik” diyerek reddetti. Foster, daha sonra kalp krizi geçirdi. Olay yerindeki doktor, Foster’ın nabzının olmadığını fark etti.
Mahkemeye sunulan belgelere göre, şu anda 26 yaşında olan Foster’ın “önemli” beyin hasarı bulunuyor. Konuşamıyor veya katı yiyecekler yiyemiyor. Yaşanan bu korkunç olay öncesinde 39 yaşına kadar yaşaması beklenen Foster için şu anda 31-31,5 yaşına kadar yaşayabileceği söyleniyor. Ailesi, Foster’a Kaliforniya’nın Pleasant Hill şehrinde bulunan evlerinde bakıyor.
Yaşanan olay nedeniyle, Foster’ın ailesi, United Havayolları hakkında, engelli yolculara yönelik beklenen bakım düzeyini karşılamadığı iddiasıyla mahkemeye başvurdu.
22 Ağustos 2023’te, San Francisco federal mahkemesinde görülen duruşmanın ardından United Havayolları, davacı tarafla anlaşmaya vardı. Havayolunun ödemesi gereken tutar 30 milyon Dolar olarak belirlendi. Bunun yaklaşık 12 milyon Dolar’ı yasal ücretlere ve ilave 3 milyon Dolar’ı da diğer çeşitli giderlere ayrıldı. Davacı taraf, mahkeme onayını gerektiren anlaşmanın “adil ve makul” olduğunu düşünüyor.
Havayolu tarafından yapılan açıklamada, “En büyük önceliğimiz tüm müşterilerimize, özellikle de ekstra yardıma veya tekerlekli sandalye kullanımına ihtiyaç duyanlara emniyetli bir yolculuk sağlamaktır.” ifadelerini kullanırken, “Bu konunun çözümlendiğini paylaşmaktan memnuniyet duyuyoruz.” diyerek, konunun kapandığını bildirdi.
United, Engelli Yolcuları İhmal Ettiği İçin Daha Önce de Davalık Oldu
Bu olay, United Havayolları’nın engelli yolcuları ihmal etmesi nedeniyle suçlandığı ilk durum değil. 2018 yılında United, uçuştan önce talep edildiği halde, tekerlekli sandalye hizmeti sağlanmadığını iddia eden engelli bir yolcu tarafından ihmal edildiği gerekçesiyle dava edilmişti.
2021 yılında, engelli haklarının önde gelen savunucularından Engracia Figueroa, United personelinin, tekerlekli sandalyeye yanlışlıkla zarar vermesi ve 30.000 Dolarlık hasarlı sandalyenin değiştirilmesini reddetmesi üzerine öldü. Kazadan aylar sonra havayolu, tekerlekli sandalyeyi değiştirmeyi kabul etti. Ancak mahkemeye sunulan bir rapora göre, Figueroa’nın bu sırada ölümüne yol açan başka sağlık sorunları yaşadığı ileri sürüldü.
Engelliler İçin Havayolu Seyahati Oldukça Zor
2019 yılında 10.548 engelli yolcu, seyahatleri sırasında tekerlekli sandalyelerinin veya diğer yardımcı cihazlarının kaybolduğunu, hasar gördüğünü veya çalındığını bildirdi. Bu da havayolları günde en az 29 tekerlekli sandalyeye zarar verdiği anlamına geliyor.
İlgili Haber | Engelli Bireylerin Havayolu Seyahatlerinde Dikkat Etmesi Gerekenler
Hava yolu seyahatleri, engelli bireyler için oldukça zorlu olabiliyor. Engelli bireylerin, hava yolu seyahatlerine erişilebilirliğini arttırma konusu, genellikle tekerlekli sandalye gibi yardımcı cihazlar etrafında dönüyor. Tekerlekli sandalye kullanıcılarının karşılaştığı çok sayıda engel arasında en çok öne çıkan sorun, bunların çoğu uçağın ana kabin alanıyla uyumlu olup olmaması.
Çok sayıda rapor, havayolu veya havaalanı personelinin, yolculukları sırasında engelli yolculara yeterli desteğin sağlanamadığını ortaya koyuyor. Birçok havayolu, engelli yolculara destek vermediği için eleştiri alıyor. Örneğin, 2022’de easyJet, bir yolcunun Edinburgh’dan uçaktan inerken tekerlekli sandalyesinden düşerek yaralanması nedeniyle yasal işlemle karşı karşıya kaldı. İskoçya’daki bir mahkeme, easyJet’e karşı hukuk davası açan engelli bir yolcunun lehine karar verdi.
Üzücü örneklere rağmen, havayolu endüstrisi, yavaş da olsa, hava yolculuğunu engelli yolcular için daha erişilebilir ve uygun hale getirme konusunda ilerleme kaydetti.
Engelli yolcular, yeni TSA bildirim kartlarına erişebiliyor. Bu kart, yolcuların, havalimanında güvenlik tarama prosedürünü etkileyebilecek herhangi bir tıbbi durum veya engellilik durumu hakkında havaalanı güvenliğini önceden bilgilendiriyor. Benzer şekilde, dünya çapındaki havalimanları, gizli bir engeli ifade eden küresel bir sembol olan ayçiçeği boyun askılarını benimsiyor.
Ayrıca Alternative Airlines gibi platformlar, engelli bireylerin ihtiyaçlarının karşılanması gerekliliğine güçlü bir şekilde vurgu yapıyor. Alternative Airlines, engelli bireylerin seyahatleri için en uygun ve erişilebilir uçuşları bulmalarına yardımcı olmayı amaçlayan bir uçuş arama sitesidir.