Almanya’nın ulusal havayolu Lufthansa, çalışanlara daha az ödeme yapmaya yönelik bir boşluk bulmak amacıyla, kendisine yeni bir alt şirket daha kuruyor.
Lufthansa Grubu’nun en yeni iştiraki olmak üzere kurulan Lufthansa City Airlines, 2024 yılının yaz sezonunda faaliyete başlayacak. Havayolu, başlangıçta Airbus A319 uçakları ile Frankfurt (FRA) ve Münih (MUC) dışında operasyon yapacak. Tıpkı Lufthansa CityLine uçakları gibi, yeni havayolunun da Lufthansa uçuşlarını besleyecek rotalarda hizmet vermesi planlanıyor. Lufthansa City, gelecekte Airbus A220 veya Embraer E-Jet ailesi uçakları ile operasyon yapabilir. Bu konuda henüz nihai bir karar verilmedi.
Kabin ve uçak içi ikram başta olmak üzere, yolcu deneyimi açısından bakıldığında, Lufthansa City yolcusu olmakla Lufthansa yolcusu olmak arasında bir fark olmayacak. Tek fark, uçağın biraz değiştirilmiş bir dış görünüme sahip olması. Ayrıca yolcular, kendilerine özel olarak hizmet veren ve bu yan kuruluşta çalışmak üzere işe alınan kişilerden hizmet alacak. Mil kazanmak ve elit statüye geçiş gibi konularda verilen haklar da Lufthansa’nın kendisi uçuşlarından farklı olmayacak.
Lufthansa City Airlines, Hava Operatörü Sertifikası’nı (AOC) Alman Federal Havacılık Otoritesi’nden, Haziran 2023’te aldı. Havayolu, Kasım 2023 itibarıyla hem pilotları hem de kabin görevlileri işe alınmaya başlanacak.
City Airlines Genel Müdürü Jens Fehlinger, bu yan kuruluşun amacının, sürdürülebilir etkinin nasıl yaratılabileceğinin Almanlar tarafından dünyaya gösterilmesi olduğunu söyledi.
Fehlinger: “City Airlines ile önümüzdeki on yıllar için umut olmak ve Almanya’da sürdürülebilir istihdam sağlamak istiyoruz. Münih ve Frankfurt’taki merkezleri büyütmemizin ve sürdürülebilir şekilde güçlendirmemizin tek yolu bu.” ifadelerini kullandı.
Ancak bu havayolunun kurulmasında, çalışanlara ödenen ücretlerin düşürülmesi gibi bir ‘gizli’ amaç olduğunu söylemek de mümkün.
Lufthansa’nın başka bir alt şirkete ihtiyacı var mı?
Lufthansa’nın bu kadar çok yan kuruluşa sahip olması da oldukça ilginç. City’den önce şirketin Eurowings, Discover Airlines ve CityLine isimli alt şirketi bulunuyor. Üstelik, geçmişte hizmet veren ve sonra faaliyetlerini durduran Lufthansa Grubu’nun tüm yan kuruluşlarının bir listesi yapılırsa durum daha da karmaşıklaşıyor.
Peki Lufthansa’nın neden farklı bir yan kuruluşa daha ihtiyacı doğdu?
Lufthansa’nın, şu anda Canadair ve Embraer bölgesel uçakları ile operasyon yapan Lufthansa CityLine isimli bir yan kuruluşu varken, böyle bir yeni şirketin kurulmasının püf noktası, Lufthansa’da görev yapan pilotlarla ilgili kararların, bu yan kuruluşu kapsamayacak olması. Ayrıca bu şirketlerin yalnızca belirli bir boyuta kadar olan uçakları ile operasyon yapmak ile sınırlandırılmış olması.
Yani Lufthansa, CityLine tarafından daha büyük uçaklar ile operasyon yapılmasını sağlayamazsa, yepyeni bir yan kuruluş açabilir. Bu da daha büyük uçaklarla operasyon yapılmasının önünü açabilir. Çünkü bu havayolu, Lufthansa’nın pilotlarla yaptığı mevcut anlaşmalara tabi değil. Bu nedenle, Lufthansa City Airlines mürettebatının, hem büyük uçaklarla operasyon yapması hem de Lufthansa CityLine şirketinde görev yapanlara benzer düşük bir ücret alması bekleniyor.
Lufthansa yönetiminin, çalışanlarla yaptığı sözleşmeler ve yan kuruluşlarla yapılan müzakerelere bakıldığında bu kadar kötü niyetli görünmesi, sektörde oldukça şaşırtıcı karşılandı.
Özetle, yeni kurulacak yan şirketin temel kuruluş amacının, Lufthansa pilotlarıyla yapılan anlaşmayı ihlal etmeden, daha ucuza personel çalıştırmak olduğunu söylemek mümkün.