Çinli uçak üreticisi COMAC, Avrupalı Airbus ve Amerikalı Boeing ile doğrudan rekabeti hedef alarak, C919 dar gövdeli uçağının uzatılmış ve kısaltılmış versiyonlarını geliştirmeyi planlıyor. Uzatılmış versiyon, iki sınıflı konfigürasyonda, 210 yolcu kapasiteli olacak. Kısaltılmış versiyon ise yaklaşık 140 yolcu kapasiteli olarak planlandı.
Aviation Week’in haberine göre, Çinli uçak üreticisi COMAC, C919 dar gövde uçağının uzatılmış ve kısaltılmış versiyonlarını geliştirme planlarını duyurdu. C919 ailesine eklenen iki yeni model, hafta başında Şanghay Uluslararası Ticari Havacılık ve Uzay Endüstrisi Fuarı’nda tanıtıldı. Her iki konseptin ilk görüntüleri de Çinli sosyal medya hesaplarında paylaşıldı.
COMAC’a göre uzatılmış versiyon, “tek koridorlu uçak pazarındaki büyük ölçekli gelişme trendine” uyacak. İki sınıflı konfigürasyonda mevcut kapasitesini 160 koltuktan 210’a çıkaracak. Uçak, Airbus A321neo ve Boeing’in yakında çıkacak olan 737 MAX 10 varyantı ile doğrudan rekabet edecek. Dar gövde konseptini korurken, yolcu kapasitesini artıracak.
Kısaltılmış veya “plateau” varyantı, Airbus’un A220 ve A319neo uçakları veya 737 MAX 7 ile aynı doğrultuda yaklaşık 140 yolcuyu ağırlayacak. COMAC, talebin azaldığı rotalara hizmet vermenin yanı sıra, uçağı yüksek irtifa operasyonları için optimize etmeyi planlıyor. Bu varyant, potansiyel olarak gelecekteki başka uçak modelleri için temel oluşturabilir.
Proje henüz başlangıç aşamasında olduğundan COMAC, iki varyant için de henüz herhangi bir teknik spesifikasyon veya geliştirme takvimi duyurmadı.
Çin ve Brunei’deki operatörlerden 1000’den fazla sipariş alınmasına rağmen China Eastern Havayolları filosunda uçan yalnızca iki adet C919 uçağı aktif hizmete başlayabildi.
COMAC’ın üretimi artırmasıyla birlikte, teslimatların 2024 ile 2031 yılları arasında partiler halinde yapılmasını bekleyen havayolu, 100’den fazla uçağı filosuna katarak, en büyük C919 operatörü olmaya hazırlanıyor. Hainan Airlines, Hebei Airlines, Joy Air, Sichuan Airlines ve Brunei merkezli startup GallopAir de C919 için önemli sayıda sipariş verdi.
China Eastern Havayollarına göre C919, büyük ölçüde başlangıçtaki beklentileri doğrultusunda performans gösteriyor Emniyetli uçuş performansı rekorunu elinde tutuyor. CNN Business’a konuşan havacılık analisti Li Hanming, China Eastern Havayolları’nın uçağın elçisi rolüne sahip olduğunun altını çizdi ve şu ifadeleri kullandı:
“COMAC şu ana kadar C919’un teslimatı konusunda iyi bir başlangıç yaptı. Daha sonra uçak üreticisi, diğer potansiyel kullanıcılara C919’un güvenilirliğini ve performansını göstermek için, China Eastern ile daha yakın işbirliği yapacak.”
COMAC, Airbus ve Boeing ikilisinin tahtını sallamaya çalışırken; ARJ21 ve C929 programlarını da ilerleterek bölgesel ve geniş gövde pazarlarındaki etkisini de genişletmeye çalışıyor.
COMAC’ın kısa mesafeli uçağı ARJ21, geçtiğimiz günlerde on milyonuncu yolcusunu taşıdı. 2016 yılında Chengdu Hava Yolları filosunda hizmete girdiğinden beri, Çin ve Endonezya’daki müşterilere 100’den fazla uçak teslim edildi. Tüm operatörler, bu küçük uçağın performansından övgüyle bahsediyor. Siparişler, Batılı rakiplerle karşılaştırıldığında oldukça yavaş seyrediyor. Boeing’in yakın zamanda Çin pazarına yeniden girişinin de bu uçakların satış rakamlarını etkileyip etkilemeyeceği belirsizliğini koruyor.
COMAC, Rusya’nın United Aircraft Corporation (UAC) şirketi ile olan ortaklığından çekildikten sonra, yeniden adlandırılan C929 uzun mesafe geniş gövdeli uçağını geliştirmeye de devam edecek. İki motorlu uçak, 250 – 320 yolcu kapasiteli olacak ve pazarın daha büyük orta segmentine girecek. Kasım 2023 itibarıyla projede “detaylı tasarım aşamasına” geçildi.