ABD havacılığı için sürpriz bir gelişme yaşandı. Alaska Air Group, Hawaiian Airlines’ı 1,9 milyar Dolar’a satın aldı. Bu satın alma kararı ile Alaska Havayolları, Hawaii’ye uçuş yapılan destinasyonların sayısını büyük ölçüde artıracak. United, Delta, Southwest ve American Airlines gibi rakiplerini geride bırakacak. Birleşme kararı, Hawaiian Airlines filosundaki Airbus ve Boeing 787 uçaklarının da dahil edilmesiyle, Alaska Grubu’nun filosundaki uçak sayısını 365’e çıkaracak. Honolulu, Alaska Air’in merkezlerinden biri haline gelirken; Hawaiian Airlines çalışanları, sendika tarafından temsil edilmeye devam edip, mevcut işlerini sürdürecek.
Alaska Havayolları ve bölgesel yan kuruluşu Horizon Air’in ortak yönetim organı olan Alaska Air Group, ABD’li Hawaiian Airlines’ı satın alma planını duyurdu. İki taraf arasında yapılan anlaşmanın değerinin 1,9 milyar Dolar olduğu bildirilirken, Bloomberg’de yer alan haberde, bu miktarın içinde, Hawaiian Airlines’ın yaklaşık 900 milyon Dolarlık borcunun da yer aldığı öne sürülüyor.
Bu rakamlar göz önüne alındığında Alaska, Hawaiian’ı hisse başına 18 Dolar’a satın almış olacak. Bu Hawaiili yatırımcılar için harika bir haber. Çünkü havayolunun hisseleri, son zamanlarda 4 Dolar’ın altında işlem görüyor.
Hawaiian’ın Airbus A321neo filosunu etkileyen ve hala devam eden motorların geri çağrılma problemleri, Maui yangınları, yüksek yakıt maliyetleri gibi olağanüstü durumlar, şirketi ağır kayıplara uğratırken; bunun sonucunda son 12 ayda, şirketin hisse fiyatı %65 oranında düştü.
Yatırımcılara yapılan bir sunumda yer alan bilgilere göre, Alaska Air Group’un Hawaiian Airlines’ı da bünyesine katması, yalnızca %3-4’lük bir çakışma anlamına geliyor. Şu anda Alaska Havayolları, 311 güzergahta faaliyet gösteriyor. Bunların sadece 12’sinde (%4) Hawaiian Airlines ile doğrudan rekabet ediyor. Bu nedenle birleşme kararı, havayollarının birbirini oldukça iyi tamamlaması anlamına geliyor.
Ancak bu birleşme sonunda, dünyanın en popüler turistik destinasyonlarından biri olarak tanımlanan Hawaii’ye gidiş-dönüş yapılan benzersiz destinasyonların sayısı 3 kat artarak 87’ye çıkacak. Bu anlamda Alaska, United, Delta Air Lines, Southwest Airlines ve American Airlines’ı geride bırakacak. Hawaii pazarının %50’sinden fazlasının kontrolü Alaska’ya geçecek.
Anlaşma aynı zamanda, Los Angeles (LAX), San Francisco (SFO) ve Seattle (SEA) gibi önemli havalimanlarında güçlü bir varlığa sahip olan Alaska’nın, ABD’nin Batı Yakası’ndaki hakimiyetini de önemli ölçüde güçlendirecek.
İki havayolunun birleştiği durumda ortaya çıkan, uçuş ağı haritası bu şekilde oluşacak:
Alaska Havayolları CEO’su Ben Minicucci anlaşma hakkında şunları söyledi:
“Bu birleşme, misafirlerimiz için daha iyi bir seyahat deneyimi sağlamak ve Batı Yakası ile Hawaii arasında seyahat eden gezginler için seçenekleri genişletmek amacıyla, ortak yolculuğumuzun heyecan verici yeni bir adımdır.
16 yılı aşkın süredir Hawaii’ye hizmet etmekten gurur duyan 23.000’den fazla Alaska Airlines çalışanına minnettarım ve Hawaii topluluklarına yatırım yapmaya ve Hawaiian Airlines yolcularının sahip olduğu güçlü Komşu Ada hizmetini sürdürmeye kararlıyız.”
Grubun Filosundaki Uçak Sayısı 365 Olacak
Bu satın alma kararı ile birlikte Alaska Air Group, Airbus A330 ve A321 uçakları ile yeniden operasyon yapmaya başlayacak. Hawaiian’ın filosundaki Boeing 787’lerin de Alaska filosuna dahil edilmesiyle, üç havayolu (Alaska Airlines, Horizon Air ve Hawaiian Airlines) toplamında filodaki uçak sayısı 365’e yükselecek. Böylece Alaska, ABD’nin en büyük 5’inci havayolu pozisyonuna yükselecek.
Havayollarının uçuş ağları birbirini tamamlıyor olsa da filoların durumu için aynı şeyi söylemek mümkün değil. Alaska Havayolları filosunda, ortağı Horizon Air tarafından işletilen 81 adet Embraer ERJ-170 ile 229 adet Boeing 737 bulunuyor. Hawaiian filosu ise 18 adet A321neo, 21 adet A330-200 ve 19 adet eski Boeing 717’den oluşuyor. Ayrıca havayolunun 12 adet Boeing 787-9 Dreamliner siparişi de bulunuyor.
Alaska Air Group, artık hem first class hem de ekstra diz mesafesine sahip Business class koltukları olmak üzere 2 milyon premium koltuk daha sunacak. Alaska, bu birleşmenin 235 milyon Dolarlık bir sinerji yaratmasını bekliyor.
Alaska 2016 yılında 4 milyar Dolar karşılığında Virgin America’yı satın almıştı. Hawaiian kararı, Alaska’nın birkaç yıl içindeki ikinci büyük satın alımı olacak.
Satın alma kararı ile ilgili bir başka ilginç detay da Alaska ve Airbus ilişkisi. Seattle merkezli bir havayolu olan Alaska, tarihi boyunca sürekli Boeing uçakları ile operasyon yapan bir havayolu oldu. Şirketin Virgin America’yı satın aldığı dönemde filosuna katılan Airbus uçaklarının sonuncusu, kısa süre önce emekliye ayrılmıştı. Ancak şimdi büyük oranda Airbus uçaklarından oluşan bir filoya sahip olan Hawaiian Airlines satın alındı. Yani Boeing’e sadakati ile gurur duyan Alaska’nın Airbus ile ilişkisi bitecek gibi görünmüyor.
Birleşme işlemi, Hawaiian Airlines’ın sadakat programı üyelerini, 29 küresel ortak havayolundan mil kazanma ve kullanma olanağı sunan oneworld İttifakı‘nın avantajlarıyla buluşturacak. Küresel çapta özel yolcu salonu erişimi ve oneworld ittifakına ait ortak markalı kredi kartlarının avantajları da Hawaiian yolcularına sunulacak. Yolcuların sahip olduğu Hawaii millerinin 1:1 oranında Alaska millerine dönüşeceği düşünülüyor.
Hawaii Çalışanları İşlerini Kaybetmeyecek!
Ayrıca Hawaiian Airlines çalışanları için Honolulu, Alaska Air Group’un merkezi haline gelecek. Honolulu merkezli görev yapan pilot, kabin görevlisi, bakım personeli ve eyalet genelindeki havaalanı operasyonlarını ve kargoyu korumak da dahil olmak üzere, Hawai’i’de sendika tarafından temsil edilen işlerin sürdürüleceği ve büyütüleceği taahhüt edildi.
Hawaiian Airlines CEO’su Peter Ingram, 3 Aralık’ta yaptığı açıklamada şu bilgileri paylaştı;
“1929’dan beri Hawaiian Airlines, Hawai’i’deki yaşamın ayrılmaz bir parçası olmuştur. Alaska Havayolları ile birlikte misafirlerimize, çalışanlarımıza ve hizmet ettiğimiz topluluklara daha fazlasını sunabileceğiz. Alaska Havayolları olarak, Hawaii’ye uzun süredir hizmet veren, tamamlayıcı bir uçuş ağına ve ortak hizmet kültürüne sahip bir havayolu şirketine katılıyoruz. Alaska Airlines ile yaptığımız bu işlemin getirdiği ek ölçek ve kaynaklarla, Hawaiian Airlines markasını korurken konuk deneyimimize ve teknolojimize yapılan yatırımları hızlandırabileceğiz. … Hawaiian Airlines ve Alaska Airlines birlikte, değerli yerel topluluklarımıza hizmet etmeye devam ederken, özgün konukseverlik anlayışımızı dünyanın daha fazla noktasına taşıyabilirler.”
Birleşme işleminin tamamlanmasının 12-18 ay sürmesi bekleniyor. Ancak Alaska, bunun bilanço üzerinde uzun vadeli bir etkisi olmayacağına inanıyor. Havayolu grubu, ilk iki yılda tek haneli kazanç artışı bekliyor. Birleşme kararı, her iki şirketin yönetim kurulu tarafından da onaylandı. Ancak kesinleşmeden önce yine de otoritelerin onaylarından geçmesi gerekiyor.
Kabin Görevlileri Derneği Çalışma Koşullarından Endişeli
Kabin Görevlileri Derneği 3 Aralık’ta yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
“AFA-CWA, hem Alaska hem de Hawaii’deki Kabin Görevlilerini temsil ediyor. Birinci önceliğimiz, şirketlerin hissedarlar ve tüketiciler için tanımladığı faydalar gibi, bu birleşmenin Kabin Görevlilerinin koşullarını da iyileştirip iyileştirmeyeceğini belirlemek. Birleşmeye desteğimiz buna bağlı olacak.
Pratik bir konu olarak sendika tüzüğümüz , her havayolunun AFA liderliği ile bu birleşme için ayrıntılı bir süreç sunuyor. Birleşmeler zaman alır. Bu iş bir gecede gerçekleşmeyecek. Sendikamız Alaska Havayolları’ndaki müzakerelerde ilerlemeye devam edecek. Alaska Kabin Görevlileri, Hawaii Görevlileri ile birlikte, 19 Aralık’ta grevde olacak.
Yatırımcıların dikkate alması gereken konulardan biri, geçmişte sendikaların birleşmelere izin veren otorite ve kurumlara, destekleyici veya karşı yönde fikir belirten dilekçe verdiği zamanlar oldu. AFA, kısa süre önce JetBlue-Spirit birleşmesini destekledi. Ancak, Alaska Havayolları yönetimi ile AFA Alaska’nın anlaşmaya varamaması halinde, tüm yasal gereklilikler yerine getirildikten sonra, 2024’te AFA Alaska’da grev eylemi olasılığı belirebilir.
Havayollarının pilot sendikaları – ALPA’nın her iki bölümü de – bir pozisyon almadan önce, birleşme koşullarını yakından incelediklerini belirten açıklamalar yayınladı.
Birleşme kararının, ABD otoriteleri tarafından antitröst incelemesi geçirmesi kaçınılmaz bir durum. ABD’li düzenleyiciler, bugünlerde düşük maliyetli havayolu Spirit Airlines’ın, JetBlue Airways tarafından, 3,8 milyar Dolarlık devralma teklifine itiraz etmekle meşgul. ABD pazarının %80’ine yalnızca dört büyük oyuncunun (American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines ve United Airlines) hakim olduğu bir ortamda yetkililer, potansiyel olarak daha fazla konsolidasyona yol açabilecek diğer anlaşmaları değerlendirirken, oldukça katı bir yaklaşım benimsiyor.
Kaynak: SimpleFlying, One Mile at a Time, Aerotime News