Dragon Fly ve Anisos Holding, Slovenya’nın başkenti Ljubljana üzerinden, Avrupa ile Asya’yı birbirine bağlayacak yeni bir havayolu kurulmasına ilişkin planlarını Sloven hükümetine sundu. Önerilen havayolu, üç Airbus A330-200 uçağı ile operasyonlara başlayıp; Tokyo ve Şanghay gibi Ljubljana’dan direkt uçulmayan Asya destinasyonlarını hedef alacak. Hedef, ülkedeki Türk Hava Yolları hegemonyasını kırmak.
Avrupa ile Asya arasındaki yolculara hizmet veren yeni bir Sloven havayolu şirketi kurmayı amaçlayan Dragon Fly ve Anisos Holding temsilcileri, geliştirdikleri planlarını ayrıntılı olarak görüşmek üzere Slovenya hükümetiyle bir araya geldi.
Toplantının ana gündemi, kurulacak şirket ile Slovenya’nın avantajlı coğrafi konumundan yararlanarak, Avrupa Birliği’nden Uzak Doğu’ya yönelik uçuşlar için yeni bir merkez oluşuturulması ve özellikle Hong Kong, Tokyo ve Şangay gibi destinasyonlara uçuşların başlamasıydı.
Önerilen havayolunun planı, 2024 yılı sonuna kadar, üç adet Airbus A330-200 uçağıyla hizmete başlamak. Şirket, AB’den Hava Operatörü Sertifikası (AOC) almak için çalışıyor. Bu girişim, Slovenya’nın havacılık endüstrisi için önemli bir potansiyel barındırıyor. Proje hayata geçirilirse, yeni uçuş rotaları üzerinden ülke ekonomisine ciddi bir destek sağlanacak.
Avrupa ile Asya arasındaki hava yolu seyahatlerinin en yoğun olduğu 2019 yılı verilerine göre, Ljubljana kalkışlı en çok transit trafiğe sahip destinasyonlar, Tokyo ve Şanghay ve Hong Kong oldu. (Orta Doğu rotaları hariç) Ancak Ljubljana’dan bu üç noktaya da doğrudan uçuş yapılmıyor.
Aynı yılın verilerine göre, Türk Hava Yolları, Asya’ya transfer yolcu trafiğinde Slovenya pazarının yüzde 41’ine hakim durumda. THY’nin en yakın takipçisi %24 ile Aeroflot ve %8 ile Finnair olmuştu.
Önerilen yeni havayolu ile doğrudan uçuş yapılmaması nedeniyle oluşan boşluğun doldurulması hedefleniyor.
Hükümetin Dikkat Ettiği Hususlar ve Potansiyel Engeller
Sloven hükümeti bu yeni havayolunun potansiyelini kabul etse de diğer seçenekleri de değerlendiriyor. Hükümet için masadaki diğer olasılık, Kamu Özel Ortaklığı modeli aracılığıyla yeni bir ulusal havayolu kurulması.
Hükümet bu girişimle ilgili olarak çeşitli havayollarıyla görüşmelerde bulundu. 2023 sonbaharında konuyla ilgili daha fazla bilgi paylaşılacağı belirtilmişti. Ancak iç anlaşmazlıklar ve özel yatırımın güvence altına alınmasındaki zorluklar nedeniyle, pek fazla yol katedilemedi. Bu projenin geleceği belirsizliğini koruyor.
Dragon Fly ve Anisos Holding, yaptıkları teklifi, Slovenya’nın kendisini, Avrupa-Asya hava yolculuğu pazarında önemli bir oyuncu olarak kabul ettirmesi için eşsiz bir fırsat şeklinde özetliyor. Ancak hükümetin kararı, teklifin uygulanabilirliğine ve daha geniş çaptaki ulaştırma stratejisiyle uyumuna ilişkin değerlendirmesine bağlı olacak.
Projenin hayata geçirilmesi için gerekli yatırımın güvence altına alınması, yeni bir havayolu girişimi için en kritik zorluk olmaya devam ediyor. Hükümetin, Slovenya’nın hava yolculuğu endüstrisindeki geleceğinin başarısını garanti altına almak için tüm seçenekleri dikkatle değerlendirmesi gerekiyor.