Türk Hava Yolları’nın 2024 yılının ilk çeyreğine ilişkin finansal sonuçlarını açıklayan Mali İşlerden sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Murat Şeker, bazı sürpriz bilgiler de paylaştı.
Pratt & Whitney PW1100G turbofan motorlarında yapılması gereken zorunlu kontroller nedeniyle, 2025 yılına kadar, Türk Hava Yolları’nın Airbus filosundaki dar gövdeli uçakların 40 ila 45’ini yere indirmesi bekleniyor. Motor üreticisinden gelecek son bilgilere göre, yere indirilecek uçak sayısı değişkenlik gösterebilir.
THY’nin şu anda 20-25 civarında Airbus uçağı, motor problemi nedeniyle zaten yerde bekliyor. Şu anki tahminler, operasyondan çekilip yere indirilen uçak sayısının, bu yılın sonunda 40’lara çıkacağı ve 2025’in büyük bölümünde de bu seviyede kalacağı yönünde. Yani 2025 yılında, THY’nin 40-45 civarında Airbus uçağının operasyondan çekilerek yere indirilmiş olması bekleniyor.
Şeker, ortaya çıkan bu durumun yaratacağı kapasite kaybını azaltmak için atılması planlanan adımları da özetledi. Hem geçtiğimiz yıl hem de bu yıl, kapasite kaybını telafi etmek için filoya yaklaşık 15-20 adet yeni dar gövdeli uçak eklediklerini, yeni uçaklar için de görüşmelerin sürdüğünü söyledi.
31 Mart 2024 itibarıyla THY ve alt şirketi AJet’in filosunda toplam 66 adet Airbus A320neo ailesi uçak bulunuyordu.
Geçtiğimiz Temmuz ayında Pratt & Whitney, şirketin ürettiği 3.000 adet GTF motorundan yaklaşık 1.200’ünü, yüksek basınç türbin disklerinde kullanılan toz metalde nadir rastlanabilecek bir sorundan kaynaklanan mikroskobik çatlakların daha ayrıntılı incelenmesi için geri çağırmıştı. Bu motorların, planlanan bakım programından önce mutlaka kontrol edilmesi gerektiği duyuruldu. Sonuç olarak 2024 ile 2026 yılları arasında herhangi bir zamanda, ortalama 350 uçağın motor sorunu nedeniyle yerde beklemek zorunda kalacağı gerçeği ortaya çıktı.
PW1100G turbofan motorları, ilk olarak 2016 yılında, Airbus A320neo operatörleri için, iki motor seçeneğinden biri olarak tanıtıldı. A320neo ailesi uçaklarının, dünya genelinde havayolları arasında çok popüler olduğu düşünüldüğünde, motorlarla ilgili yaşanan bu sorun, dünya genelinde yüze yakın havayolunu derinden etkiledi.
Murat Şeker ayrıca THY’nin uzun vadeli filo yenileme ve genişletme planı kapsamında ABD’li imalatçı Boeing ile görüşmelerin devam ettiğini de duyurdu.
Türk Hava Yolları, Airbus ve Boeing arasında paylaştırılmış şekilde, toplam 400 dar gövde ve 200 geniş gövde uçak siparişini 2023 ortalarına kadar kesinleştirmeyi hedefliyordu. Ancak geçtiğimiz Aralık ayında sadece Airbus’a 345 adet uçak siparişi verilebildi.
Murat Şeker, Boeing ile iletişimi sürdürdüklerini ancak; henüz sonuçlandırmayı başaramadıklarını aktardı. Sürecin, sadece Türk Hava Yolları ile Boeing arasında yapılan bir pazarlık değil; aynı zamanda motor imalatçılarını da kapsayan ortak bir çaba olduğunu söyledi.
Görüşmelerde ilerleme kaydedilmiş olsa da özellikle teslimatların ne zaman yapılabileceği ve bunun THY’nin stratejik gelişim hedefleriyle ne kadar uyumlu detayları ile karşılıklı ihtiyaç ve doğru zamanlama üzerinde durulduğuna vurgu yaptı. THY, siparişleri kesinleştirmek için, Boeing’in son dönemde yaşadığı büyük krizleri ve olası sonuçlarını da yakından takip ediyor.