11 Temmuz 2021’de Air Baltic Havayolları’na ait A220-300 uçağının, Kopenhag’a indikten sonra, iki motorunun da kapanmasına neden olan olayın tekrarlanmasını önlemek için, Airbus A220 operatörlerine, motor kontrol yazılımlarını güncellemeleri emredildi.
Yapılan yazılım güncellemesi, bu tür bir motor kapatma işleminin tekrar oluşmasını önlemek için, motor kontrollerinin mantığını gözden geçiriyor. Federal Havacılık İdaresi (FAA) olay sırasında motor gücü ve hidrolik sistemlerin kaybının, frenleme kabiliyetini tehlikeye attığını belirtti.
Olayın araştırılması sonucunda, gerçek ve komuta edilen itki kuvveti arasındaki “geçici uyuşmazlığın” uçağın motorlarının kapanmasına yol açtığı ortaya çıkarıldı. Uyuşmazlığın nedeni, otomatik gaz kolunun (autothrust) hızı korumak için itkiyi artırırken, pilota rölantiye düşürme komutu vermesiydi. Bu anlaşmazlık, itki kontrol arızası algılama sistemini tetikledi ve iniş sırasında uçağın tekerlekler üzerindeki ağırlık anahtarı etkinleştirildiğinde motorları kapattı.
Olayın ardından, gelecekte benzer bir olayın meydana gelme riskini azaltmak için pilotların izlemesi gereken yeni prosedürler oluşturuldu. Bu prosedürler, güç kollarının, itkiyi aniden 16.000 ft üzerine rölantiye düşürmesi durumunda pilotları, inişten önce harekete geçmeye yönlendirecek. Bu eylemler, pistten çıkma olasılığını azaltmak için yardımcı güç ünitesinin çalıştırılmasını ve mevcut en uzun pistin seçilmesini içeriyor.
Federal Havacılık İdaresi, 31 Ocak’tan itibaren geçerli olmak üzere, Airbus A220’nin Pratt & Whitney PW1500G motorları için, dijital motor kontrol yazılımının güncellenmesine odaklanan bir yönerge yayımladı.
Airbus, itki-kontrol arıza mantığını, yanlışlıkla tetikleyebilecek durumları belirledi ve mantık kriterlerini iyileştirmek ve düzeltmek için yazılımı revize etti. FAA şimdi FADEC yazılımının V2.11.14.1’den önceki belirli sürümlerinin, önümüzdeki 12 ay içinde kaldırılmasını ve güncellenmiş sürümle değiştirilmesini zorunlu kılıyor.