A350 Kargo Uçağı mı Olacak?

Avrupalı ​​uçak üreticisi Airbus, geniş gövdeli yolcu uçağı A350’nin gelecekteki potansiyel kargo uçağı versiyonu için havayollarının ve müşterilerin nabzını  ölçmeye başladı.

COVID-19 krizi, yalnızca e-ticaret talebini artırmakla kalmadı, aynı zamanda tüm dünyada navlun talebinin hızla artmasına neden olan tıbbi malzeme ve kargo akış hareketliliğini de artırdı. Dahası, dünyadaki kargonun yarısından fazlası, genellikle yolcu uçaklarının kargo bölümünde taşındığı için, COVID krizi, kargo uçağı gereksinimini de önemli ölçüde artırdı.

Sektörel kaynaklara göre Airbus, A350’nin kargo versiyonu için pazar talebini araştırmaya başladı.


İlgili Haber | Havayolları Neden Yolcu ile Kargo Taşıyor?


Yeni bir A350 kargo uçağı, Airbus tarafından 2010 yılının başlarında kamuoyuna duyurulan A330-200F’den bu yana piyasaya sürülecek ilk özel kargo uçağı olacak.  Özel bir kargo uçağı haline getirilen en yeni nesil kompozit uçak modelleri arasında bir ilk olacak.

Böyle bir programın başlatılmasının, Airbus’a 2 ila 3 milyar Dolar arasında maliyet gerektireceği tahmin ediliyor.

Airbus, A330 ve A321 yolcu uçağı (P2F-yolcudan kargoya dönüşüm) programlarında, özellikle geçen yıl bir miktar başarı elde ederken, amaca yönelik tek kargo uçağı olan A330-200F programının lansmanı daha az ilgi gördü.

İmalatçı, 2010’dan beri sadece 38 adet A330-200F uçağı teslim etti ve bu uçak için hali hazırda herhangi bir talep de yok. Her ne kadar bu model, ABD’li rakip Boeing’in 767-300F ve 777F arasında boyutlandırılmış olsa da Airbus’ın özel olarak geliştirdiği bu uçak, hem siparişlerde hem de teslimatlarda Boeing’in iki modelinin de gerisinde kaldı.


İlgili Haber | Fikirden Ürüne Airbus A350’nin Hikayesi


Boeing, kargoya olan talep artışına bağlı olarak, geçtiğimiz yıl sattığı uçaklarının üçte birinden fazlasının kargo uçağı olduğunu açıkladı. Bu nedenle analistler, Airbus’ın büyük ölçüde ABD’li rakibi Boeing’in elinde bulunan özel kargo pazarına giremeyeceğine dair endişeleri üzerinde yoğunlaşıyor. Dahası, analistler, kargo piyasası herkesin bildiği gibi dalgalı ve uzun süreli düşüşlere eğilimli olduğu için COVID kaynaklı hava taşımacılığı talebindeki artışın uzun vadede sürdürülemeyebileceğine inanıyor.

Elbette A350’nin kargo versiyonunun (A350F) piyasaya sürülmesi, sektörün COVID sonrası operasyonlar için hazırlanmaya başladığı bu dönemde, potansiyel alıcılardan yeterince talep toplanmasına bağlı. Analistler, Airbus’ın A350F’nin lansmanına devam edebilmesi için en az 50 uçak için taahhüt almaya ihtiyaç duyacağını öne sürüyor.

A350’nin üretim oranının düştüğü ve kargo pazarının, geniş gövde uçak pazarının geleceği adına tek parlak nokta olduğu göz önüne alındığında, A350F olasılığının bir yıl öncesine göre arttığını söylemek mümkün olabilir.

Konuyla ilgili Airbus yetkilisi, “her zaman ürün geliştirmeler üzerine çalıştıklarını ancak belirli programlar hakkında yorum yapamayacağını” söyledi.

Analistler ayrıca, Airbus’tan yeni bir kargo uçağı için adım atılması durumunda, Boeing’in, potansiyel olarak bir 777X kargo uçağının geliştirilmesi konusunda üzerinde bir baskı hissedeceğini düşünüyor.


İlgili Haber | Airbus A350’nin Kargo Versiyonu Duyuruldu

adbanner