Airbus A380 uçaklarında, acil durumlarda yedek güç üretimi için kullanılan ram hava türbinlerinin (RAT) donması ve buna bağlı olarak çalışmamasına neden olabilecek bir sorun tespit edildi. Türbinlerin dişli kutusunda su birikmesi sorunu nedeniyle, yaşanabilecek potansiyel problemlerin önüne geçebilmek için operatörlere sistemin periyodik olarak kontrol edilmesi gerektiği bildirildi.
İlgili Haber | Uçakta Güç Üreten Yeldeğirmeni
Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı EASA, 6 Aralık’ta, havayollarının, ilgili kontrolleri yapmasını zorunlu kılacak bir uçuşa elverişlilik yönergesi (PAD) yayımladı. PAD, 15 Kasım tarihinde Airbus tarafından yayımlanan servis bültene (SB) dayandırıldı.
RAT sisteminin, yerde tork kontrol testi sırasında şanzıman boşaltma deliğinin tıkalı olduğunun tespit edildiği durum sonrası harekete geçildi ve sorun ortaya çıkarıldı. RAT üreticisi (önceden Hamilton Sundstrand Corporation, şu an Collins Aerospace) tarafından yapılan incelemeden sonra, dişli kutusunda önemli miktarda su, yağ ve metalik parçacıklar bulundu.
İlgili Haber | A380’in Tarihi ve New York-Frankfurt Uçuş Deneyimi
Collins, EASA’nın zorunlu kıldığı sınırlı sayıda uçakta kontrol yapılmasını isteyen bir servis bülten (SB) yayımladı. Kontrollerden elde edilen sonuçlar ile fazla suyun “birkaç önemli soruna neden olabileceği” açıklandı. Durum, tespit edilip düzeltilmediği takdirde, türbin şaftı dişlisini çevreleyen ve uçuş irtifasında donmaya neden olacak şekilde su girişine bağlı olarak, herhangi bir acil durumda RAT sisteminin çalışmayabileceği duyuruldu.
Colins’in Servis Bülteni’ni Airbus’ın yeni Servis Bülteni takip etti. Bu iki gelişme EASA tarafından uçuşa elverişlilik direktifi yayımlanmasına yol açtı. Yeni talimatlar, sistemin düzenli periyotlarda kontrolünü emrediyor. Böylece su birikimini hızı ve miktarı bu şekilde kontrol edilmiş olacak. EASA, ayda 4 ml ya da daha fazla “su giriş hızı” tespit edilmesi durumunda, Airbus’a konunun raporlanması ve sonucunda daha sık kontrol veya sistem üzerinde çeşitli modifikasyonlar yapılmasını da içerebilecek “onaylı talimatların” beklenmesi gerektiğini duyurdu.
İlgili Haber | A380’in Türkiye’de İlk Ticari Seferi Dalaman’a
Konuyla ilgili uçakta yapılması gereken ilk kontrol ve daha sonraki bakım periyodu, uçağın yaşına göre değişiyor. 2019’dan önce üretilen A380’ler, SB’nin yayımlandığı tarih itibariyle üç ay veya 2.000 uçuş saatinden önce kontrol edilecek. Ardından altı ay veya 6,000 uçuş saatinde bu kontrol tekrarlanacak. 2019 yılında teslim edilen uçaklar için üç ay ya da 2.000 uçuş saati içinde kontrolün yapılması ve ardından her altı ay ya da 4.000 uçuş saati içinde tekrarlanması istendi.
EASA’nın direktifi yalnızca Avrupa ülkelerine kayıtlı havayollarının filosundaki A380 uçakları için geçerli olsa da; muhtemel kısa süre içinde küresel olarak kabul görecek bir uygulamaya dönüşecek.
Airbus rakamlarına göre, şu an dünya genelinde aktif olarak hizmette devam eden 238 adet A380 bulunuyor. Bunların sadece altı adedi 2019’da teslim edildi. Airbus A380’in üretim programından çıkıp teslimatı gerçekleştirilecek uçak sayısı ise sadece 11 adet kaldı. Airbus bu yılın başlarında A380 üretiminin 2021’de bitirileceğini açıklamıştı.
İlgil Haber | A380 İmalatı Neden Durduruluyor?
Muhammed YILMAZ