Birleşik Arap Emirlikleri havacılığı mutlu sona ulaştı. Abu Dabi Havalimanı’nın merakla beklenen yeni terminalinden ilk uçuş gerçekleştirildi. Önümüzdeki birkaç hafta içinde, havalimanındaki tüm uçuşların, yaklaşık altı yıl gecikme ile hizmete başlayan yeni terminale taşınması bekleniyor. Öte yandan önümüzdeki Şubat ayında, yeni terminalin açılışı için yapılacak resmi tören sırasında, havalimanının ismi de değiştirilecek.
Abu Dabi Uluslararası Havalimanı (AUH), 31 Ekim’den 14 Kasım’a kadar, tüm faaliyetlerini yeni açılan Terminal A’ya geçirmeyi planlıyor. Bu terminal, inşaa edildiği sırada Orta Saha Terminali olarak bilinmesine rağmen; operasyonlar esnasında Terminal A olarak anılacak. Havalimanındaki mevcut terminaller, Terminal 1 ve Terminal 3 olarak adlandırılıyordu.
Aşağıdaki video, yeni hizmete başlayan terminalin iç kısmı hakkında iyi bir fikir veriyor.
خالد بن محمد بن زايد يتفقد مبنى المسافرين (A) في مطار أبوظبي الدولي، ويؤكد أن دولة الإمارات تواصل تعزيز بنيتها التحتية والارتقاء بمرافقها الحيوية، مشيراً إلى أن افتتاح المبنى الجديد سيسهم في تعزيز النمو الاقتصادي من خلال دعم ازدهار السياحة والتجارة وقطاع الأعمال في الإمارة. pic.twitter.com/nUGffPsglL
— مكتب أبوظبي الإعلامي (@ADMediaOffice) October 31, 2023
Geçiş Sürecinden Ne Beklemeliyiz?
- 31 Ekim 2023 itibariyle, yeni terminalin açılış uçuşu, Etihad’ın A350-1000 ile icra ettiği EY224 sefer sayılı Yeni Delhi uçuşu olarak kayıtlara geçti.
- 1 Kasım 2023’ten itibaren Terminal A’da 16 havayolu (Etihad hariç) hizmet vermeye başlayacak.
- 9 Kasım ile 14 Kasım 2023 tarihleri arasında Etihad, tüm operasyonlarını aşamalı olarak Terminal A’ya taşıyacak.
- 14 Kasım 2023 saat 11.00 itibarıyla yeni terminal, önceki terminallerin yerini alarak, tek başına tamamen faaliyete geçecek ve toplam 28 havayolu faaliyet gösterecek.
Mevcut plan, tüm uçuşları gerçekleştirebilecek kapasiteye sahip olması nedeniyle, tüm operasyonların yeni terminale kaydırılması. Havalimanı yönetimi, gelecekte yolcu talebin artması ve merkezlerden operasyonlara ihtiyaç duyulması ihtimaline karşı, Terminal 3’ün de sürekli hazır tutulmasını planlıyor. Ancak yeni hizmete başlayan Terminal A, öngörülebilir gelecekte birincil terminal olma statüsünü kazanacak.
Abu Dabi Havalimanları Başkanı Şeyh Muhammed bin Hamad bin Tahnoon Al Nahyan, Terminal A’ya taşınma sürecini şu şekilde özetliyor:
“Abu Dabi’nin dünyaya açılan yeni kapısı olan Terminal A, Abu Dabi Havalimanları’nın BAE’nin sürdürülebilir ekonomik kalkınmasını destekleme taahhüdünün bir örneğidir. Gezegenimizin en büyüğü ve görkemlisi olan tesisin açılışı, Abu Dabi’nin 55 yıllık havacılık tarihinde yeni bir sayfa açıyor. Bir modernlik ve gelişmişlik işareti olan bu terminal, turizmi ve ticareti teşvik ederek Abu Dabi Emirliği’nin büyümesi için çok önemli bir itici güç olacak.”
Abu Dabi Havalimanı Terminal A’nın Temelleri
2012 yılında Abu Dabi Havalimanı’nda yeni bir Orta Saha Terminali inşaatına başlandı. Yeni terminalin, havalimanının kapasitesini yılda 45 milyon yolcuya çıkarması hedefleniyordu. Yani mevcut kapasite iki artırılacaktı. Terminal, 742.000 metrekare yüz ölçümüde planlandı.
Başlangıçta 2017’de açılması planlanan terminal için takvimler 2017’ye geldiğinde, aynı yıl açılmasına yönelik plan hâlâ geçerliydi. Ancak kısa bir süre sonra, açılışın iki yıl ertelenerek 2019’a ötelendiği açıklandı.
2019’da yeni terminal gerçekten açılacak gibi görünüyordu. Terminalin yolcu deneyimi açısından büyük ölçüde planlandığı gibi çalıştığından emin olmak için gönüllülerle denemeler bile yapıldı. O dönemde terminalin yüzde 98 oranında tamamlandığı iddia ediliyordu. Ne yazık ki bundan sonra da pek bir şey olmadı. 2021 yılında havalimanı işletmecisinin, yaklaşık 3 milyar dolarlık terminali inşa edecek konsorsiyumla olan sözleşmesini, proje neredeyse bitmiş olmasına rağmen, iptal ettiği öğrenildi.
Yaklaşık altı yıldır Abu Dabi’de neredeyse kullanıma hazır ancak bir türlü açılmayan bir terminal vardı. Bu terminal, son olarak Görevimiz Tehlike “Mission: Impossible” filminin en sonuncusunun bazı sahnelerinin çekilmesiyle gündeme gelmişti.
Abu Dabi Havalimanı Terminal A neden bu kadar uzun süre açılmadı?
Özellikle havalimanı projelerinde, inşaat kaynaklı gecikmeler oldukça yaygındır. Berlin Brandenburg Havalimanı felaketi bunun en büyük örneği olarak gösterilebilir. Havacılık tarihinin şimdiye kadar gördüğü en işlevsiz havalimanı projesi olarak kayıtlara girdi. Abu Dabi’deki yeni terminalde bazı küçük sorunlar yaşanmış olsa da açılışın gecikmesinin arkasındaki neden farklı.
Gecikmenin temel nedeni, Abu Dabi hükümetinin son yıllarda havacılık alanındaki stratejiyi değiştirmesinden kaynaklandı. Bu değişimin ardından, kapasite açısından Orta Saha Terminaline ihtiyaç duyulmamaya başlandı.
Yeni Orta Saha Terminali fikri, Etihad’ın büyük bir küresel havayolu olmak ve hem Emirates hem de Qatar Airways ile rekabet etmek istediği bir dönemde geliştirildi. O zamanlar Etihad’ın, uçak imalatçılarına verdiği yüzlerce uçak siparişi de vardı. Her geçen yıl bu siparişlerin sayısı daha da artacaktı. Bu yüzden çok daha büyük bir havalimanına ihtiyaç vardı.
Yaklaşık beş yıl önce, Abu Dabi hükümeti fikrini değiştirdi. Havayoluna sonsuz para dökmekten vazgeçme kararı alındı. O zamandan beri Etihad, daha çok butik bir havayolu haline geldi. Havayolu kârlılık ekseninde küçüldü.
Son dönemde ise havayolu rotayı tekrar tersine çevirmeye ve sürdürülebilir bir şekilde büyümeye başlıyor. Bu dönüşüm ile birlikte havayolunun kesinlikle yeni terminale ihtiyacı olacağı düşünüldüğü için, yeni terminalin açılışı gerçekleştirildi.
Abu Dabi Havalimanı’nın İsmi de Değişiyor
Abu Dabi Havalimanı, sadece yeni bir terminale kavuşmadı. Aynı zamanda havalimanının isminin değiştirilmesi kararı da alındı. 9 Şubat 2024 itibarıyla ,Abu Dabi Uluslararası Havalimanı’nın (AUH) resmi adı, Zayed Uluslararası Havalimanı olarak değiştirilecek. Değişiklik yapılacak tarih, yeni terminalin resmi açılış tarihi olarak belirlendi.
İsim değişikliği kararı, BAE Devlet Başkanı Muhammed bin Zayed Al Nahyan‘ın (aynı zamanda Abu Dabi’nin hükümdarı) direktifi ile gerçekleştirildi. Havalimanına aslında BAE’nin kurucusu olan ve şimdiki devlet başkanının babası olan Zayed bin Sultan Al Nahyan‘ın adı veriliyor. BAE’nin ilk başkanı olan Zayed, 1971’den vefat ettiği 2004 yılına kadar bu görevi yürütmüştü.