Boeing’in Avrupalı rakibi Airbus, 346 kişinin hayatını kaybettiği 737 MAX uçaklarının yaşadığı iki ölümlü kazanın ardından, Amerikalı uçak üreticisinin emniyet uygulamalarını ve kültürünü incelemek üzere ABD hükümeti tarafından belirlenen heyetten çekildiğini duyurdu.
Geçtiğimiz hafta, Federal Havacılık İdaresi (FAA), Boeing’in emniyet prosedürlerini ve bunların şirketin emniyet kültürünü nasıl etkilediğini gözden geçirmek üzere bir panelin üyelerini seçti. Komite, havacılık ve uzay mühendisleri, işçi sendikaları, NASA, FAA gibi kurum ve kuruluşlar ile Southwest, American, United, GE Aviation ve FedEx Express gibi aralarında büyük havayollarının da bulunduğu havacılık sektöründeki çok çeşitli alanlardaki şirketlerde görev yapan uzmanlardan oluşuyor. Oluşumda, kız kardeşini bu kazalardan birinde kaybeden MIT’de öğretim görevlisi ve havacılık mühendisi olan Javier de Luis de yer alıyor.
Airbus Americas sertifikasyon başkanı James Tidball, FAA’nın Boeing’in emniyet uygulamalarını gözden geçirmekle görevli ekibin bir üyesi olarak seçildi. Ancak Avrupalı uçak üreticisi, FAA’nın Tidball’un emniyete yönelik tarafsızlığını takdir etmesine rağmen, belirli bir Orijinal Ekipman Üreticisine (OEM) odaklanıldığı için, bu oluşumdan çekileceğini duyurdu.
Kongre tarafından 2020’de kabul edilen bir yasa, FAA’nın yeni uçakları sertifikalandırma sürecini gözden geçirmek ve reform yapmak için bir panel oluşturulmasını emrediyor. Bu organizasyona da incelemelerini tamamlaması, bulgularını ve tavsiyelerini yayınlaması için dokuz ay süre verildi. Kongre, FAA’ya panel üyelerini ataması ve 2021’in başlarında üzerinde çalışmaya başlaması talimatını da vermişti. Ancak FAA bunun son teslim tarihini kaçırdı.
2020’de hazırlanan ABD Temsilciler Meclisi raporunda, “2018 ve 2019’da yaşanan Boeing 737 MAX kazalarının, Boeing mühendisleri tarafından yapılan bir dizi hatalı teknik varsayımın, Boeing yönetiminin şeffaflık eksikliğinin ve FAA tarafından büyük ölçüde yetersiz yapılan kontrol ve gözetimlerin korkunç bir sonucu olduğu” ifadesi yer alıyordu.
İlgili Haber | Boeing Belgeseli ‘Downfall’ Ne Anlatıyor?
Boeing, geçtiğimiz hafta FAA tarafından emniyet prosedürlerini gözden geçirmek üzere oluşturulan panel hakkında yorum yapmayı reddetti. Ancak daha önce MAX kazalarının ardından emniyet kültüründe 20 milyar Dolar’ın üzerinde harcama ile sonuçlanan önemli iyileştirmeler yapıldığının altını çizdi. .
Geçtiğimiz ay ABD Kongre’si, 737 MAX uçağının iki yeni varyantında gelişmiş kokpit uyarıları için yeni bir emniyet standardının uygulanmasına yönelik son tarih olan 27 Aralık’ tarihini aldırmak için yapılan bir oylamayı kabul etti. Bu son tarih kaldırılmasaydı, 737 MAX 7 ve 737 MAX 10’un geleceği ciddi şekilde tehlikeye girebildi.