Zürih Kanton Parlamentosu, Zürih Havalimanı’ndaki iki pistin, Almanya sınırına doğru genişletilmesine onay verdi. Almanya’nın Baden-Württemberg Eyalet yönetimi ve yerel halk, bu uzatmanın daha fazla gürültüye ve hava trafiğinin artışına yol açabileceği nedeniyle endişeli. Zürih-Kloten Havalimanı’ndan kaynaklanan gürültü kirliliği, Alman ve İsviçreli yetkililer arasında onlarca yıldır çözüm bulunamayan bir tartışma konusu durumunda.
Almanya ile İsviçre arasında, uzun süredir devam eden, Zürih-Kloten Havalimanı’ndan kaynaklanan gürültü kirliliğine ilişkin anlaşmazlık yeni bir boyuta taşınıyor. Zürih Kanton Parlamentosu, havaalanına iki pisti uzatma konusunda yetki verdi. Bu karar, komşu Almanya’nın Baden-Württemberg bölgesindeki endişeleri artırdı. Almanlar, pistlerin Almanya sınırına doğru uzanması nedeniyle, uçuş sayısının ve gürültü kirliliğinin artmasından korkuyor.
Pist uzatma kararının ardından, şu anda 3.300 metre uzunluğunda olan 32 Pist’inin, kuzey yönünde 280 metre uzatılması bekleniyor. Bu özel pist, Yukarı Ren Nehri üzerindeki Alman Hohentengen Köyü’nden sadece 13 kilometre uzakta bulunuyor. Pist uzatma kararı, Zürih Kanton Parlamentosu’nda az farkla kabul edildi. Muhalefet gruplarının, karara itiraz etmek için referandum süreci başlatması bekleniyor.
Havalimanı yönetimine göre, pistin uzatılması öncelikle sabah ve akşam saatlerinde uzun mesafeli uçuşlar yapan uçakların kalkışını kolaylaştıracak. Ancak parlamentonun Enerji, Ulaştırma ve Çevre Komisyonu Başkanı Andreas Hasler, bu değişikliğin havaalanının kuzeybatı ve kuzeydoğusundaki bölgelerde yaratacağı gürültüyü artıracağını kabul etti. Şu anda, bahsedilen uzun mesafeli uçuşlar için, genellikle uçakların doğu-batı doğrultusundaki 28 Pist’ini kat etmelerini gerektiren ve Alman Hohentengen Köyü için daha az rahatsız edici olan 34 Pisti kullanılıyor.
Zürih Havalimanı yetkilileri, Hohentengen sakinlerinin, gündüz deneyiminin değişmeyeceği konusunda ısrar etse de Almanlar duruma şüphe ile yaklaşıyor. Baden-Württemberg Ulaştırma Bakanlığı sözcüsü Edgar Neumann, “saat başına kalkış ve iniş sayısının artacağı” yönündeki endişeleri dile getirdi. Bakanlık, gürültünün Waldshut Bölgesi’ne ve özellikle Hohentengen olmak üzere, diğer güney Baden bölgelerine de ulaşacağını öngörüyor.
Almanların endişelerine itiraz eden havaalanı yönetimi, pist uzatmalarının aslında Almanya’daki operasyonel aksamaların da azalmasına yol açacağını savunuyor. Daha kısa olan 28 Pistinin, batıya doğru 400 metre uzatılmasının, olumsuz hava koşullarında daha fazla uçağın iniş yapmasına olanak tanıyacağını, böylece gece 23:00’ten sonraki gecikmeleri ve operasyonel problemleri önleyeceğini iddia ediyor.
Zürih Havalimanı’ndaki Tartışma Uzun Süredir Devam Ediyor
Havaalanının daha uzun pistlerin artan kapasite anlamına gelmediğini savunan kamu girişimleri olsa da uzatma kararının, Zürih Havalimanı’ndaki daha büyük genişleme planının parçası olduğu; bu aksiyonun gürültü seviyeleri ile hava trafiği üzerinde yansımaları olacağı tahmin ediliyor.
Havaalanından kaynaklanan gürültü kirliliği konusunda uzun süredir devam eden anlaşmazlığın karmaşık bir geçmişi var. İki ülke arasında Alman topraklarındaki hava trafiğine kısıtlamalar getiren ikili anlaşma çabaları, defalarca başarısızlıkla sonuçlandı. Önerilerin, 2000’li yılların başında hem İsviçre hem de Alman parlamentoları tarafından reddedilmesinden bu yana Almanya, tek taraflı gece uçuş kısıtlamalarını yürürlüğe koydu. Bu da Zürih Kloten Havalimanı’nın uçuş modellerini buna göre uyarlamasına yol açtı.