Bir zamanlar dünyanın en büyük uçağı ünvanını elinde bulunduran Antonov An-225’ten geriye çok az şey kaldı. Uçakla ilgili ortaya çıkan yeni fotoğraflarda, An-225’in arka gövdesinin söküldüğü, kanatları ve burun kısmının uçaktan ayrıldığı görülüyor. Uçağın sağlam parçalarının durumu belirsizliğini koruyor. Bazılarının ikinci An-225’in tamamlanması için kullanılabileceğine dair raporlar var. Uçağın D-18T motorlarından üçü onarıldı ve Antonov Ruslan filosundaki uçaklara güç vermeye devam edecek.
Dünyanın en büyük uçağının kalıntılarının içinde bulunduğu Hozumel’deki hangardan yeni fotoğraflar ortaya çıktı. Antonov An-225’in geçtiğimiz yıl, Rus hava saldırıları esnasında imha edilmesinin ardından, uçağa ne olacağı ve bir daha uçup uçmayacağı konusunda pek çok spekülasyon yapıldı. Ukrayna kanadından, uçağın yeniden uçabilmesi için Türkiye’den destek istendiği haberleri de gündeme gelmişti.
Uçağın Son Durumu Ne?
Geçtiğimiz ay çekilen fotoğraflarda, uçağın arka gövdesi, kanatları ve burun kısmının tamamen ayrıldığı görülüyor. Geçtiğimiz yıl boyunca uçak üzerinde sürekli söküm işlemleri yapıldı ve ikonik uçaktan geriye çok az şey kaldı. Uçağın imzası niteliğindeki kuyruk takımı ise hiçbir yerde görülemiyor.
Fotoğraflara bakıldığında kanatların, motorlar sökülmüş halde, uçak enkazının yanında çeşitli destekler üzerinde durduğu görülebiliyor. Hava saldırıları sonucu ortaya çıkan An-225 enkazının, kullanılamaz hale gelen diğer uçaklarla birlikte, o günden bu yana işe yarar parçalarının ayrıştırılmaya çalışıldığı bildirildi. An-225’in söküm işlemleri sırasında, hangarın çatısının da kaldırıldığı ortaya çıktı.
Saldırıda ağır hasar gören An-225’in ön kısmına da ne olduğu bilinmiyor. Geçtiğimiz ay çekilen başka bir fotoğrafta, zarar görmeyen iki uçağın yanında Ukrayna bayrağının renklerindeki burun kısmına ait çeşitli enkaz parçaları görünmüştü.
Ağustos ayında, An-225’in durumunu görmek için Hostomel Havaalanı’nı ziyaret eden fotoğrafçı Igor Lesiv, Insider’a uçağın “parçalara ayrıldığını” söylemişti.
Bundan sonra ne olacak?
Parçaların nereye götürüleceği belli değil. Uçağın yeniden onarılması, artık mevcut olmayan Antonov tesislerinde çok ciddi modifikasyonlar gerektireceği için imkansız görünüyor. Enkazdaki bazı parçaların, uzun süredir kısmen tamamlanmış şekilde bekleyen ikinci An-225’in aktif hale getirilmesi için kullanılacağına dair haberler gelmeye devam ediyor. Uçağın efsanevi iniş takımı seti hala gövdeye takılı durumda. An-225’in orta gövdesi şaşırtıcı derecede oldukça sağlam görünüyor.
Ukrayna Cumhurbaşkanı, ulusal gururun sembolü olarak görülen uçağın yeniden gökyüzüne döndürülmesini istiyor. Yarım kalan uçağın tamamlanmasının maliyetinin 500 milyon Dolar’ı aşması bekleniyor. Ancak An-225’in sökülmesi ve parçaların saklanması sırasında gösterilen özen göz önüne alındığında, bu parçalar ile ne yapılacağı sorusuna henüz bir yanıt verilemiyor.
Hava saldırılarının ardından çekilen fotoğraflar, uçağın bir tarafındaki üç motoru da altında saklayan kanadın sağlam olduğunu; karşı taraftaki motorların ise ciddi şekilde hasar gördüğünü ve kullanılamaz hale geldiğini gösteriyor.
Antonov CEO Vekili Maksym Sanotskyi’ye göre, An-225’in altı adet D-18T motorundan üçü onarıldı. D-18T motorları hem An-225 hem de An-125 Ruslan uçaklarında kullanılıyor. Mriya’nın motorlarının filoyu desteklemeye devam etmesine olanak tanıyor.
An-225, aktif hizmette olduğu süre boyunca birçok rekora imza attı. Bunlar arasında en önemlisi, 253.820 kg ile tarihin tek parça en ağır yükünü taşımasıydı. An-225 ayrıca, yüzün üzerinde ulusal ve uluslararası rekor kırdı.
Kaynak: Insider, Deutsche Welle, Simple Flying