Austin Havalimanı’nda İki Uçak Çarpışmaktan Son Anda Kurtuldu

ABD’li FedEx ve Southwest Havayolları’na ait iki uçak, Austin Havalimanı’nda çarpışmadan kıl payı kurtuldu. Büyük bir facianın eşiğinden dönüldü.

ABD makamları, 4 Şubat 2023’te Austin-Bergstrom Uluslararası Havalimanı’nda (AUS) meydana gelen tehlikeli yaklaşma olayının detaylarını araştırıyor. İlk belirlemelere göre, olay esnasında, iki uçak arasındaki dikey mesafe, 25 metreye kadar indi.

Memphis Uluslararası Havalimanı’ndan (MEM) FX1432 sefer sayılı uçuşu gerçekleştiren FedEx Havayolları’na ait, N297FE kuyruk tescilli Boeing 767F kargo uçağı Austin Havalimanı’na iniş yaparken; Southwest Havayolları’na ait N7827A kuyruk tescilli Boeing 737 yolcu uçağı ise WN708 sefer sayılı uçuşla Meksika’nın Cancun Uluslararası Havalimanı’na (CUN) gitmek üzere Austin Havalimanı’ndan kalkış için harekete geçti. İki uçağın birbirine çok yaklaşması sonucu, olası bir çarpışmanın kıyısına gelindi.

Basında çıkan haberlere göre, kule tarafından kargo uçağına, yolcu uçağının da kalkış için hazırlandığı 18L pistine iniş izni verildi.

Southwest uçağının, FedEx’in inişinden önce kalkışını gerçekleştirmesi gerekirken, süreç farklı işledi. FedEx’in 767’sinde görevli kokpit ekibi, Southwest’in kalkışının geciktiğini fark edip, pas geçme kararı aldı. Pistte koşuya başlayan Southwest uçağının pilotları, kuleden kalkışın iptal edilmesi direktifine olumsuz yanıt verdi. Çünkü uçağı durdurabilecekleri hızı aşmışlardı. Kalkış kaçınılmazdı.

Bu esnada pas geçme kararı alan ve kalkış yapan iki uçak, birbirlerine ciddi şekilde yaklaştı. Flightradar24.com verileri de Boeing 767F’nin piste doğru yaklaşırken; pas geçme kararı alıp yeniden tırmanmaya başladığını gösteriyor.

FedEx uçağı pas geçme kararı aldıktan sonra sola, Southwest uçağı ise pistten teker kestikten sonra sağa doğru manevra yaparak, korkunç bir senaryonun önüne geçti.

ABD Ulusal Ulaştırma Emniyeti Kurulu (NTSB) olayla ilgili soruşturma başlatıldığını doğruladı. Sosyal medya üzerinden yapılan bir paylaşımda, yaşanan olay “olası bir pist ihlali ve üst geçiş (overflight)” olarak tanımlandı.

Raporlar, olay esnasında, Austin’de yoğun sis nedeniyle, görüşün zayıf olduğunu gösteriyor. Ancak hava trafik kontrolörünün; görüşün düşük olduğu koşulda, kokpit ile net ve doğru bir şekilde iletişim kurup kurmadığı, olayla ilgili yürütülen soruşturmanın merkezi olacak gibi görünüyor.

Pilotaj açısından bakıldığında, FedEx pilotlarının yanlış bir şey yapmadığı oldukça açık. İniş izni aldıktan sonra, iniş izni aldıklarını doğrulatıyorlar. Daha sonra FedEx pilotlarının, görüşün çok az olması ve olası bir felaketin gerçekleşmek üzere olduğunun bilincinde olmaları nedeniyle, çaresiz bir şekilde, Southwest pilotlarına, yakınlarında bir uçak olduğu ile ilgili, doğrudan hava trafik kontrol talimatı vermeleri ilginç. Bu durum normalin oldukça dışında.

Yaşanan bu korkunç yaklaşmanın ardından FedEx uçağı Austin’e güvenli bir şekilde inerken; Southwest uçağı da sorunsuz bir şekilde havalanarak, yaklaşık iki saat sonra Cancun’a ulaştı. Muhtemelen uçaktaki hiçbir yolcunun, ne kadar büyük bir felaketin ucundan döndükleri ile ilgili bir fikri yoktu.

Austin’de yaşanan olay, insanların akıllarına, havacılık tarihinde bugüne kadar yaşanan en ölümlü uçak kazası olan Tenerife Faciası’nı getirdi. 27 Mart 1977’de, İspanya’nın Tenerife Adası’nda bulunan Los Rodeos Havalimanı’nda, PanAm ve KLM’e ait iki Boeing 747 uçağının, sınırlı görüş nedeniyle, pistte çarpıştığı kazada 583 kişi yaşamını yitirmişti.

Yaklaşık 2 hafta önce, American Airlines’ın Londra Heathrow’a uçmaya hazırlanan Boeing 777-200ER uçağı ile Delta Havayolları’nın Santo Domingo’ya uçması planlanan Boeing 737 uçakları, New York JFK Havalimanı’nda, hava trafik kontrolörünün dikkati sayesinde, çarpışmaktan son anda kurtulmuştu.

adbanner