Havacılık endüstrisi, yakında Avustralya’da yeni bir havayolu ile tanışacak. Şirketin hayata geçirmeyi planladığı iş modeli, şu anda ülkede var olan hiçbir modele benzemiyor. Fikrin gerçekten parlak olup olmadığını veya Avustralya’nın, bu iş modelinin başarıyla uygulanabilmesi için gerekli nüfusa sahip olup olmadığını zaman gösterecek gibi görünüyor.
Bonza, Avustralya’nın tek bağımsız düşük maliyetli taşıyıcısı olmayı vaat eden bir start-up şirket. Zira şu anda Avustralya’nın en büyük düşük maliyetli taşıyıcısı durumundaki Jetstar, ulusal havayolu Qantas’a ait.
Bonza’nın iş planı hakkında şu ana kadar bildiklerimiz şu şekilde:
- Havayolu, 2022’nin ortasına kadar, operasyonlara başlayacak
- Uçuşlar, 186 ekonomi sınıfı koltuğa sahip Boeing 737 MAX 8 uçaklarıyla gerçekleşecek.
- Başlangıçta iki 2-3 uçakla operasyonlar başlayacak. Ancak zamanla filo genişletilecek.
- Bonza, mevcut havayollarının uçtuğu Brisbane, Melbourne ve Sydney üçgenine odaklanmak yerine, büyük ölçüde şu anda hizmet verilmeyen noktalar arasında iç hat uçuşlarına odaklanacak.
- Adını merak edenler için “bonza” Avustralya’da “harika” anlamına gelen bir argo.
- Havayolunun ultra düşük maliyetli bir iş modeli olsa da (yani biletlerin taban ücretleri oldukça düşük olacak ve çok sayıda farklı ücret çeşidi sunulacak) havayolu buna rağmen yolcularına harika bir uçuş deneyimi vaat ediyor.
Bonza’nın arkasında kim var?
Kuşkusuz herkes bir havayolu şirketi kuracağını iddia edebilir. Ancak, Bonza’nın arkasındaki kişi ve şirket göz önüne alındığında, bu fikrin hayata geçirilebilme ihtimali güçleniyor.
Bonza’nın kurucusu ve CEO’su Tim Jordan, dünya çapında birçok düşük maliyetli havayolu da dahil olmak üzere, sektörde 30 yılı aşkın deneyime sahip.
Havayolu, aynı zamanda Kanada Flair Airlines’ın yatırımcısı olan Miami merkezli 777 Partners tarafından da destekleniyor. Bonza’nın ayrıca Boeing 737 MAX’leri çok hızlı bir şekilde satın alıp filosuna katabilmesinin ardındaki neden, 777 Partners’ın bu uçaklar için 24 adet siparişi olması ve 60 adet daha satın alma hakkının bulunması.
Bonza konsepti, özellikle büyük şehirlerin dışındaki Avustralyalı yolcular için heyecan verici olabilir. Bonza, aslında Allegiant Air, Avelo Air veya Breeze Airways’in, Amerika Birleşik Devletleri’nde yaptıklarına benzer bir iş modeli planlıyor. Yani tıpkı o şirketlerin yaptığı gibi, yetersiz hizmet verilen destinasyonlar arasında, noktadan noktaya operasyonlar gerçekleştirilmesi hedefleniyor.
Bu, Avustralya’daki mevcut havayollarının gerçekten yaptığı bir şey değil. Bu yüzden konsept, yolcular için büyük bir kolaylık olabilir.
Ancak havayolunun iş modeli ile ilgili uzmanların kafasında birçok soru işareti de var.
- Avustralya’nın nüfusunun 25 milyonun biraz üzerinde olması ve bu nüfusun yaklaşık yarısının Brisbane, Melbourne ve Sidney’de yaşıyor olması ile bu şehirler arasında, Qantas, Virgin Australia ve Rex tarafından çok ciddi sayıda uçuş gerçekleşiyor olması, Bonza için büyük bir sorun anlamına gelebilir mi?
- Bonza’nın uçmayı planladığı pazarlarda ne kadar talep olduğu büyük bir soru işareti. Üstelik böylesi rotalarda, 186 koltuklu Boeing 737 MAX 8 ile uçmak yerine daha küçük ve operasyonel anlamda daha kolay yönetilebilecek olan Embraer E195 veya Airbus A220 gibi bölgesel uçaklar düşünülebilir miydi?
- Jetstar gibi düşük maliyetli ve güçlü bir havayolunun, Brisbane, Melbourne ve Sidney dışındaki destinasyonlar arasında, noktadan noktaya iç hat uçuşların karlı operasyonlar olabileceği öngörülmüş olsa, bu pazara çoktan girmiş olmaz mıydı?
gibi daha pek çok soru yanıt bekliyor.
Bu sorular ışığında Bonza’nın uçuşlara başlayıp başlayamayacağı ve eğer faaliyetlerine başlarsa ne kadar başarılı olabileceği büyük bir merak konusu durumunda.