Boeing 2018’den Sonra İlk Kez Airbus’ı Geçti

ABD’li imalatçı Boeing, 2018’den bu yana ilk kez, çeyrek dönemde (üç aylık süreç) gerçekleştirdiği uçak teslimatları açısından, Avrupalı rakibi Airbus’ı geride bırakmayı başardı. Bu gelişme, ABD’li imalatçının, üretim rakamlarının, yıllardır devam eden krizlerin ardından, yeniden toparlandığına dair işaretleri gösteriyor.

2023’ün ilk çeyreğinde Boeing, 737 uçakları için istikrarlı bir üretim performansı ortaya koydu. Uzun süre teslimatları durdurulan 787 Dreamliner uçaklarının da yeniden sahiplerinin filosuna katılmaya başlaması ile Boeing, bir önceki yılın aynı dönemine göre %37 artışla 130 uçak teslim etmeyi başardı. Buna karşılık Airbus, tedarik zinciri sorunları nedeniyle bir önceki yılın aynı dönemine göre %9 düşüşle 127 uçak teslim edebildi.

Boeing, Mart ayında, 53’ü 737 ailesi uçakları olmak üzere toplam 64 uçak teslimatı yaptı. 22 sipariş iptaline karşı 60 yeni sipariş almayı başardı. Son üç yıldır, dünyanın en büyük uçak üreticisi ünvanını elinde bulunduran Airbus, Mart ayında müşterilerine 61 uçak teslim etti.

Boeing, en son yaklaşık beş yıl önce, Airbus’ın A320neo ailesi uçakları için yaşadığı motor sıkıntısıyla boğuşurken, teslimat rakamlarında Airbus’ı geride bırakmıştı. Sektör uzmanlarına göre, Airbus’ın bu defa yaşadığı performans düşüklüğünün ardında, Çinli havayollarına yapılan teslimatların azalması yatıyor.

Airbus ve Boeing son yıllarda kaç uçak teslim etti?

Her iki imalatçı da uçak üretimlerini hızlandırmaya çalışırken, tedarik zinciri kesintileri ve kendi iç problemleriyle boğuşmak zorunda kaldı. Bu sebeple iki dev, küresel salgınının ardından, havayollarının yakıt tasarruflu yeni uçaklara yönelik artan talebini karşılamakta büyük zorluk yaşıyor.

Geride kalan çeyrek boyunca Boeing, FedEx’e bir adet 767-300 kargo uçağı, 11 adet 787 Dreamliner ve 737 ailesinden 113 adet uçak teslim etti. Seattle yakınlarındaki 737 fabrikasında şu anda ayda 31 adet uçak üreten Boeing, üretim rakamlarını, yıl ortasına kadar %23 artırmayı planlıyor.

Boeing yöneticilerinin, şirketin bu ayın sonunda yapacakları açıklamayla, üretim artışı hakkında daha fazla bilgi paylaşması bekleniyor. Credit Suisse analisti Scott Deuschle, iyileşen üretim ve teslimatların yanı sıra, önümüzdeki Haziran ayında gerçekleşecek Paris Air Show’da önemli sayıda yeni uçak siparişi alma olasılığını da düşünerek Boeing hisselerinin borsada hedef fiyatını, 20 Dolar artırarak 220 Dolar’a çıkardığı görüşünde.

Airbus, düşük teslimat sayılarına rağmen, 142 adet net uçak siparişiyle, ilk çeyrekte daha fazla uçak satışı gerçekleştirdi. Boeing’in ilk çeyrekte 120 brüt siparişi vardı. İptaller, dönüşümler ve risk altındaki anlaşmalar için alınan provizyonlar da dikkate alındığında Boeing, ilk çeyreği 107 net siparişle kapattı.

adbanner