Boeing 717 Neden Burun Üstü İniş Yaptı?

28 Haziran 2023’te ABD’nin Charlotte-Douglas Uluslararası Havalimanı’na, Delta Havayolları’na ait Boeing 717’nin, burun üstü yaptığı acil iniş vakasının nedeni belli oldu. ABD Ulusal Ulaştırma Emniyeti Kurulu (NTSB) tarafından hazırlanan ön rapora göre, uçağın burun iniş takımında bulunan kilit mekanizmasındaki mekanik arızanın, bu olayı tetiklediğine inanılıyor.

Soruşturma, uçağın burun iniş takımlarının kritik bir parçası olan ve kırıldığı tespit edilen üst kilit bağlantısına odaklanıyor. Bu beklenmedik arıza, alt kilit bağlantısının serbest kalmasına ve düşey bir konumda sallanmasına, sonuç olarak burun dişli tertibatı ile temas etmesine ve hareket etmesini engellemesine neden oldu.

Delta Havayolları’nın 1092 sefer sayılı uçuşunu gerçekleştiren mürettebat, Atlanta Hartsfield-Jackson Uluslararası Havaalanı’ndan sorunsuz bir kalkış yaptı ve olaysız geçen bir uçuşun ardından iniş prosedürlerine başlarken, problemin durumun farkına vardı. NTSB’ye göre, iniş takımlarının yer seviyesinden yaklaşık 2.000 ft yüksekte açılma kararı alınmasından sonra, yardımcı pilot kokpitte burun iniş takımının açılmadığına dair uyarıyı fark etti. Uçağın elektronik gösterge sistemi aracılığıyla, bu anormalliğin doğrulanmasının ardından, mürettebat inişi iptal etmeye karar verdi.

Boeing 717 Acil İniş Yaptı, Pist Geçici Olarak Kapatıldı

Daha sonra pilotlar iniş takımlarını manuel olarak açmak istedi ancak yine başarısız oldu. Kokpit ekibi bunun üzerine acil durum ilan etti. İniş takımlarının durumunu görsel olarak doğrulamayı amaçlayarak, hava trafik kontrolörlerinin, durumu çıplak gözle görebileceği bir yaklaşım gerçekleştirdiler. Bu, yer seviyesinden yaklaşık 300 ft yüksekte ikinci kez iniş denemesinden vazgeçilmesi anlamına geliyordu.

İniş takımlarının manuel şekilde açılması için tüm yorucu standartların uygulanması ve tüm denemelere rağmen, 717’nin burun iniş takımı hiçbir şekilde açılmadı. İnişe devam etme kararı verildi.

Mürettebat üçüncü denemede, Charlotte-Douglas’ta 36L pistine inip ,1.400 ft mesafede uçağı durdurmayı başardı. Uçağın burnu, saatte yaklaşık 150 km hızla dikkatlice piste indirildi. Daha sonra yapılan bir emniyet değerlendirmesinin ardından, 104 yolcu ve mürettebatın tamamının iki ön çıkış kapısından güvenli bir şekilde tahliye edilebileceğini belirledi. Dikkatle yönetilen acil durum prosedürleri sırasında herhangi bir yaralanma bildirilmedi.

NTSB, hasarlı kilit bağlantısının şu anda malzeme laboratuvarında inceleme altında olduğunu açıkladı. Uçağın bakım kayıtları da kapsamlı bir inceleme için muhafaza altına alındı.

adbanner