Şubat 2024’te United Havayolları’na ait 737 MAX 8 uçağının Newark Liberty Havalimanı’na inişte yaşadığı rudder pedallarının kilitlenmesi olayın ardından yapılan soruşturma tamamlandı. ABD Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu (NTSB), Boeing ve Federal Havacılık İdaresi FAA’ye acil kodlu bir emniyet tavsiyesi gönderdi.
Sorun yaşayan uçakların, Collins Aerospace tarafından üretilen SVO-730 model rudder aktüatörü ile donatılan Boeing 737NG ve 737 MAX uçakları olduğu açıklandı.
Olayın yaşandığı United uçağının kaptanı, iniş sırasında rudder pedallarına bastıklarında herhangi bir tepki alamadıklarını ve rudderı kumanda edemediklerini raporlamıştı.
Collins Aerospace tesislerinde yapılan “soğuk ıslatma” testleri sırasında aktüatörlerin işlevinin bozulduğu tespit edildi.
Testleri geçemeyen her iki aktüatörde de nem kanıtı bulundu. Collins Aerospace daha sonra aktüatörlerin üretimi sırasında sızdırmaz bir yatağın yanlış monte edildiğini ve sızdırmaz olmayan tarafın rudder sisteminin hareketini sınırlayabilecek şekilde neme karşı daha hassas hale geldiğini tespit etti.
NTSB’ye göre, Collins’in Şubat 2017’den bu yana Boeing’e teslim ettiği 353’ten fazla aktüatör bu durumdan etkilendi.
Boeing 737 pilotları için hazırlanan eğitim dokümanında, sıkışmış veya kilitlenmiş bir rudder senaryosu ile karşı karşıya kalan pilotlara, her iki pilotun da ortak çabası ile maksimum güç kullanılarak sistemi açmaya çalışmaları öneriliyor.
NTSB raporunda, iniş sırasında sıkışmış veya kilitlenmiş rudder kontrol sisteminin, uçağın pistten çıkmasına neden olabilecek bir sapmaya neden olabileceğinden endişe edildiği ifadesi yer aldı. Bu senaryo ile aynı anda şiddetli yan rüzgar veya motor arızası yaşanmasının, senaryoyu katastrofik hale getirebileceğine vurgu yapıldı.
NTSB’nin acil kodlu emniyet tavsiyesinde, şu anda kaç uçağın bu sorunlu aktüatörle uçmaya devam ettiği konusunda belirsizlik olduğu söylendi. Durumun acilen tespit edilmesi gerektiği ifade edildi. Boeing, bbu uçakları kullanan operatörlere gönderdiği mesajda, sorunun “uçuş emniyetine yönelik acil bir tehdit oluşturmadığını” söyledi. Ancak Boeing, 737 filosundaki “gereksiz herhangi bir riski” azaltmak için, etkilenen aktüatörlerin uçaktan sökülmesi ve yenileri ile değiştirilmesi için bir plan geliştirileceğini ekledi.