ABD’li imalatçı Boeing’in üretim süreçlerinde tespit edilen kusurlar ve kalite kontrol problemlerine bir yenisi daha eklendi. Alaska Havayolları’na ait Boeing 737 MAX 9 uçağında, acil çıkış kapısı yerine kullanılan kapağın seyir halindeyken patlamasıyla başlayan 2024 yılı, Boeing için zor geçmeye devam ediyor. O günden sonra ortaya çıkan kusurlar ve yaşanan derin kriz, üretim ve sipariş rakamlarına da yansımış durumda.
Reuters’ta yer alan bir habere göre, üretimi tamamlanan ancak henüz müşterilere teslim edilmeyen 787 Dreamliner uçaklarında hatalı bağlantı elemanları kullanıldığı tespit edildi. Tespit edilen sorunun, uçuş emniyetini etkileyecek acil bir durum veya risk teşkil etmediğini duyuruldu. Konuyla ilgili soruşturma başlatıldı.
Boeing 787’ye ait parçalar, dünyanın farklı bölgelerinde üretilip, şirketin Charleston’daki tesislerinde bir araya getiriyor. Uçak gövdesinin ana iskeletini oluşturan frame isimli silindirik parçalar, son montaj hattında, hafif karbon kompozitten üretilen longeron adı verilen destekleyici parçalarla birbirine tutturuluyor. Hazırlanan raporlar, bu bağlantı elemanlarının yanlış yerden torklandığını ve uçak başına 900’den fazla bağlantı elemanının bu sorundan etkilendiğini ortaya çıkardı.
Boeing yönetimi yaptığı bir açıklamayla, uçakların gövdelerinin yan tarafındaki bağlantı elemanlarını mühendislik spesifikasyonlarını karşıladıklarından emin olmak için tek tek kontrol edildiğini ve şu anda aktif hizmete devam eden 787 uçaklarının emniyetli bir şekilde operasyonlara devam edebileceğini duyuruldu. Uçakların müşterilere teslim edilmeden önce, teslimat standartlarını karşıladığından emin olmak için gerekli zamanın ayırıldığı; müşterilerle ve FAA ile yakın işbirliği içinde çalışıldığı ve güncel bilgilerin onlarla sürekli paylaşıldığı belirtildi.
787’deki bu kusurun, FAA Yöneticisi Mike Whitaker’in, Cuma günü Boeing’in Güney Carolina tesislerine, önceden planlanmış ziyareti sırasında tespit edilmesi de ayrı bir ironi oldu.
Mayıs ayı ABD’li imalatçı için oldukça zor geçti. Mayıs ayında Boeing, tamamı EVA Air’den olmak üzere yalnızca dört uçak siparişi aldı. Tayvanlı havayolunun siparişleri 787-10 modeline geldi. Nisan ayından sonra Mayıs ayında da 737 MAX uçakları hiç yeni sipariş alamadı ve sıfır çekti. Bu uçağın aylık üretim sayısı da 24’e düştü. Bu üretim sayısı, Boeing’in önceki yılın aynı dönemlerinde yaptığı üretiminin yarısından daha az.
Geçtiğimiz haftanın Boeing açısından belki de tek iyi haberi İsrail’in ulusal havayolu El Al’den geldi. Havayolu yaşlanan Boeing 737 filosunun yerine 737 MAX uçakları satın alma kararı verdi. İsrailli şirket Boeing’e liste fiyatı yaklaşık 2.5 milyar Dolar’ı bulan 30 adet 737 MAX siparişi verdi. Uçakların 2027’de teslim edilmeye başlaması bekleniyor.
Öte yandan Boeing, bazı savaş uçağı programları için Florida Daytona Beach’teki cHavacılık Üniversitesi’nde yeni bir tesis açmak için düğmeye bastı. Bu tesise 2024 yılında yaklaşık 200 mühendis almayı planlayan şirket, önümüzdeki yıllarda mühendis sayısını iki katına çıkarmayı hedefliyor.