Kokpit camı (windwshield) çatlaması, havacılıkta sık karşılaşılan bir durum. Havacılık tarihinde kokpit camı patlayarak düşen bir uçak örneği yok!
Yolcu uçaklarının kokpit camları, yaklaşık 6 cm kalınlığında, içinde polivinil butryal (PVB) ve akrilik gibi kimyasallar bulunan özel yapılar. Bu malzemeler çarpma şokunu emerek izolasyon sağlıyor.
Kokpit camları -60 ile +40 derece sıcaklık farkına ve tonlarca ağırlıktaki basıncın ezici gücüne dayanıklı. 5 ayrı katmanı bulunan camların çoğunlukla en dış yüzünde çatlak oluşur. Oluşan çatlak çok büyük tehlike yaratmaz.
Camın yüzeyinde çatlama oluşması durumunda pilot tedbiren irtifa azaltır, kabin basıncını ayarlar ve uluslararası kurallar gereği bir havalimanına iniş yapar.
İniş planlı olmadığından mecburi iniş deklare edilir. Havalimanında tedbir alınır itfaiye ekipleri yönlendirilir. Tahliye için önlem alınır. Çatlak cam değiştirilerek uçuşa devam edilir.
İlgili Haber | Uçak Penceresi Çatlarsa Ne Olur?
Cam katmanları arasından özel elektrik kabloları geçer. Buzlanma olduğunda devreye giren sistem, camı ısıtır. Buzları çözer. Böylece pilotların dışarıyı daha iyi görmeleri sağlanır.
Çatlamanın yanı sıra bazen bu kablolarda meydana gelen kısa devre, cam üzerinde sigara yanıklarına benzeyen küçük yapısal hasarlar da oluşturabilir. Bu tür durumlarda da pilotlar alçalır, en yakın meydana iner.
İki parçadan oluşan kokpitteki ön camların tanesi, uçak tipine bağlı olarak 40 bin dolara kadar çıkabiliyor.
Uluslararası kurallar gereği camlar, 3 bin 300 metrenin altında, saatte 518 km hızla 600 gramlık kuş çarpmasına dayanmak zorunda.
Kokpit camında çatlak oluşması istenmeyen bir durumdur ama dünyanın sonu değildir. Kokpit camlarında birden fazla katman bulunması, çatlak tehlikeli hale gelene kadar, pilotların acil iniş yapması için gerekli zamanı kazandırır…
Detaylar: https://t.co/2uYr5Q6yLP pic.twitter.com/48A6vbtE2h
— BoardingInfo (@boardinginfo) March 24, 2024