Dubai Şehir İçi Hareketlilik İçin Akıllı Projeler Peşinde

Dubai bir metropol merkezi olarak büyümeye devam ediyor ve şehrin hareketliliğini sürdürmek  için altyapı ve toplu taşıma ağının  genişlemesi gerekiyor. 

2005 yılında kurulan Dubai’nin Yollar ve Ulaşım  Otoritesi (RTA) bu görevi üstlendi. Dubai Toplu Taşıma Ajansı CEO’su Ahmed Bedrosian, ”Dubai yaklaşık 3 milyonluk bir şehir. Her yıl yaklaşık 20 milyon ziyaretçi ağırlıyoruz ve ana önceliğimiz, bu insanların çok güvenli bir şekilde, en hızlı, en sorunsuz ve sürdürülebilir hale getirilmiş sistemlerle hareket edebilmelerini sağlamak.

15 yıl içinde, şehirdeki ulaşım ağı, bir elektrikli otomobil filosu da dahil olmak üzere, metro ve tramvay sistemleri, otobüsler, su taksileri ve araç çağırma hizmetlerini içerecek şekilde genişledi. Ancak yakın gelecekte şehir içi ulaşımda yeni yöntemler hayata geçirilecek.

Virgin Hyperloop

Virgin Hyperloop, yolcuları vakum tüplerinin içindeki bölmelerde, yüksek hızlarda taşıyan, bir yer altı taşıma sistemidir.

Hyperloop, geçtiğimiz ay Las Vegas’ta, ilk yolcularının bir Hyperloop kabininde başarılı bir şekilde seyahat ettiğini açıklayarak çok önemli bir dönüm noktasını geçti. Multi milyon Euro’luk proje, şu anda bir saatin biraz üzerindeki Dubai ve Abu Dabi arasındaki seyahat süresini bir yaklaşık 12 dakikaya indirecek.

Küresel bir akıllı lojistik çözümleri sağlayıcısı olan Dubai merkezli DP World, projeye önemli bir yatırım yaptı. Virgin Hyperloop Yönetim Kurulu Başkanı ve DP World CEO’su Sultan Ahmed bin Sulayem, “Yeni teknoloji gerçekten bugün ekonomimizin bel kemiği durumunda. Elektronik hükümet, akıllı hükümet, liman her türlü teknolojiyi kullanıyor. Ve bu yüzden bize oldukça uygun. İki kişiyi gerçek bir kabine koyup seyahat etmelerini sağladığımız için gerçekten mutlu ve gururluyum. Onlar bir tünelin içinde saatte yüz yetmiş iki kilometre hızla bu seyahat ettiler” şeklinde konuştu.

Mobilitenin Geleceği

Dubai hükümeti, şehrin geleceğe dönük hareketliliğini yönetebilmek için Dubai Ulaşımın Geleceği Konseyi’ni kurdu.

Ahmed Bedrosian, “Risk alarak bu tür teknolojileri ilk benimseyen olmalısınız. Tabii ki, riskin hesaplanması gerekiyor. Ancak günün sonunda, geçmişte hazır olduğumuzu kanıtladık. Bu yüzden risk aldık. Örneğin, bir Otonom Hava Taksi ile ilk denemeyi 2017’de yaptık. Bu aynı zamanda Dubai’nin dünyada otonom hava taksi hizmetine sahip ilk şehirlerinden biri olma amacını da gösteriyor. Diğeri de esneklik. Geçmişte çok esnek olduğumuzu kanıtladığımızı düşünüyorum. Şehrimizde karar alma mekanizmasını son derece hızlı. Bu nedenle düzenlemelerimizi ve politikalarımızı diğer şehirlere kıyasla çok hızlı bir şekilde değiştirebilir ve dönüştürebiliriz. Bu da teknolojileri ileriye dönük olarak benimseyebilmek için bize ciddi bir kolaylık sağlıyor.” diye konuştu.

Gelecek Konseyi toplu taşıma kullanımını ve şehir içi hareketliliğin paylaşımını artırmayı hedefliyor. 2030 yılına kadar otonom modlarla yapılacak seyahatlerin, toplam hareketliliğin yüzde 25’ini oluşturması hedefleniyor.

Otonom Araçlar ve Otonom Çözümler

Daha çevreci, güvenli ve konforlu ulaşım modlarına olan istek son yıllarda artıyor. Pandeminin ortaya çıkmasıyla, kişisel ulaşım yöntemlerinin popülaritesinin daha da arttığını gördük. Bu noktadan hareketle, Yollar ve Ulaşım Otoritesi aynı zamanda çeşitli otonom araç modlarını ve otonom çözümleri de test ediyor. Yakın gelecekte Dubai, şehir içi seyahatte devrim yaratmak için yeni bir askıya havaray benzeri sistem veya gökyüzü kabinleri uygulamalarını hayata geçirmeyi planlıyor.

Elektrikli scooter ve e-bisiklet gibi araçlara talep ciddi şekilde arttı. Bu opsiyonlar, insanların şehir içi yolculukların ilk ve son adımını daha güvenli ve daha hızlı hale getirmek için ortaya çıkan en yeni çözüm modelleri gibi görünüyor.

One Moto’nun CEO’su Adam Ridgway: ”Kişisel ulaşımın ilk ve son kilometrelerine odaklanıyoruz. Scooter’lar ile işe gidip gelmenin rahatlığı. E-bisikletlerin sağlık anlamındaki yararları, özel mopedlere olan talebi de artırdı. Benim gözümde hareketliliğin geleceği rahatlıkta. İlk ve son kilometre bizde. Evinizden çıktığınızda, kullanabileceğiniz bir aracınız olduğunu bilmek istiyorsunuz.” diyor. Paylaşılan mobilitenin gelecek için birincil odak noktası olacağı görüşünü yineliyor.

Sultan Ahmed bin Sulayem, “Hyperloop’un güzelliği dakikalar içinde şehirler ve kasabalar arasında bağlantı oluşturabilmesi. Büyük merkezlerde trafik çok büyük bir sorun. Genişleyen bu şehirlere otoban yapabilmenin de bir sınırı var” diyor. “Kaç tane metro yapacağınızın da bir sınırı var. Hyperloop, insanlara zaman satmakla ilgili. Dünyada satın alamayacağımız tek şey zamandır ve insanlar bazen saatlerce trafikte kalmak istemiyorlar. Uzak şehirlere seyahat etmek istediklerinde bu uzun zaman alıyor. İşte Hyperloop, bu sorunlar için getirilmiş bir çözüm.” şeklinde anlatıyor.

Seyahat etme şeklimiz her geçen gün gelişiyor ve değişiyor. Dubai, şehrin hareketliliğini sürdürmek için en iyi ulaşım metodlarını hayata geçirebilmek için yarışa katılmaya çoktan hazır.

Elif Kesim

adbanner