Dünyanın En Tehlikeli Havayolu

Allegiant Air, Las Vegas merkezli, ultra düşük maliyetli taşıyıcılar sınıfında yer alan ve ABD’nin en çok kar yapan havayolu şirketlerinden biri. Ancak, aynı zamanda dünyanın en tehlikeli havayolu şirketi olmaya da aday.

Havayolu geçen yıl 99 uçağıyla Kaliforniya’dan Florida’ya tam 120 uçuş noktasından 12 milyon yolcu taşıdı. Fakat 2015’in yaz aylarından bu yana, uçaklarında bir günde ortalama beş adet orta dereceli arıza rapor ediliyor.

Bahsedilen süre boyunca, endişe verici sayıda; seyir esnasında motor arızası, uçuş iptali, havada kabin basıncı kaybı, uçuş kontrol sistemi arızaları, kabinde yükselen dumanlar, hidrolik sızıntılar, acil durum deklaresi ve divert yani başka bir havalimanına planlanmamış inişler yaşanmış. 100’den fazla ciddi mekanik olay tespit edilmesine rağmen, Allegiant, yolcuların en çok tercih ettiği havayollarından biri. Aliycın kelime anlamı olarak sadakat anlamına geliyor; havayolunun yolcuları da adına yakışır şekilde ona oldukça sadık görünüyor.

Seyahatlerinizde sadece en ucuz bileti kovalıyor veya büyük havayolları tarafından pek tercih edilmeyen küçük ve bölgesel havalimanlarına uçmanız gerekiyorsa karşınıza çıkan en güçlü aday büyük ihtimalle Allegiant havayolları oluyor. Allegiant’tan bilet alırsanız daha önce hiç adını bile duymadığınız uçak tipleriyle seyahat etmeniz çok olası.

Allegiant’ın elinde belki de dünyanın en eski filosu var. Şu anda, uçaklarının neredeyse yüzde 30’u antika sayılabilecek durumda. Büyük taşıyıcıların yıllar önce filosundan çıkardığı McDonnell-Douglas MD-80’ler Allegiant’ın adeta veli nimeti.


Bir Bakışta | Allegiant Havayolları

  • Kuruluş: 1997 (eski adı WestJet Express)
  • Filosundaki Uçak Sayısı: 99
  • Uçulan Destinasyon: 120
  • Slogan: Travel is our deal (Seyahat anlaşmamızdır)
  • Genel Müdürlük: Nevada
  • Yolcu Trafiği: 12 milyon (2017)
  • Favori Uçuş Noktaları: Orlando; Las Vegas; St Petersburg(Florida)

Şirketin filosunda ortalama 28 yaşında olan 40 tane McDonnell Douglas MD- 80 bulunuyor. Dünyada bu uçağı uçurmaya devam eden diğer iki havayolu İranlı Caspian ve Venezüella merkezli Venezolana havayolları. MD-80’lerin üretimi yıllar önce sona erdi. Fabrikadan çıkan son MD-83 1999 yılında sahibine teslim edildi. Kar marjı yüzde 60 olan bir iş stratejisine sahip olan havayolunun, maliyetleri çok düşürse de bu eski MD’ler ile uçması büyük bir risk. Çünkü bu uçaklar çok fazla bakım gerektiriyor ve yedek parçalarının temini de oldukça zor. Allegiant, filosundaki tüm MD uçakları, 2019 yılına kadar Airbus A320 ile değiştireceğini açıkladı.


Top 10 | Hâlâ Kullanımda Olan En Eski Ticari Uçaklar

          Tescil, İlk Teslimat, Şuanki Havayolu (Uçağın Modeli)

  1. PK-OCG, 25/05/1970, Airfast Indonesia (737)
  2. ZS-IJJ, 28/09/1972, Interair South African (737)
  3. 5Y-CGV, 03/11/1975, Transafrican Air (737)
  4. EP-SHB, 22/12/1977, Saha Airlines (747)
  5. YV502T, 12/04/1978, Venezolana (737)
  6. EP-CQA, 29/09/1978, Caspian Airlines (747)
  7. XA-UHZ, 07/08/1979, EasySky Airlines (737)
  8. C-GAIG, 28/09/1979, Air Inuit (737)
  9. 4L-NAL, 21/03/1980, Georgian Star International (737)
  10. EP-IBS, 16/04/1980, Iran Air (A300)

Kaynak: Airfleets.net


Allegiant ile seyahat eden yolcuların söyledikleri şeyler de oldukça ilginç: Uçakta İnsanların çığlık attığı. Hosteslerin koridorlarda aşağı yukarı koşturduğu. Bir anda uçaktaki tüm deliklerden kabin içinin dumanla dolduğunu söyleyen yolcuların sayısı inanılmaz. İndiğimiz anda aklımdan geçen tek şey “Tanrıya şükür yerdeyiz” oldu diyen çok sayıda yolcu var.

Havayolunun 42 uçağı, 2015’ten bu yana en az bir kez havada motor arızası yaşamış. Ayrıca daha dramatik olan ise bazı uçaklarda bozulan ve tamir edilen sistemlerde meydana gelen hataların 18 kez yeniden tekrarlandığı görülüyor.

Allegiant’ın uçaklarında meydana gelen sorunlar, diğer Amerikan havayollarından en az dört kat daha fazla. MD’lerden birinin 2015 yılında Las Vegas’ta teknik arıza nedeniyle uçuşu iptal edildikten sonra Amerikan Ulusal Havacılık Dairesi FAA tarafından hazırlanan raporda havayolunun bakım prosedüründe “kasıtlı ve sistematik uyumsuzluk eylemleri” tespit edildiği yazıyor. FAA raporunda uçağın güvenli uçuş için gerekli bir pim olmaksızın 261 kez uçtuğunu ve bunun “kabul edilemez bir güvenlik riski” olduğunu yazarak havayolu ile ilgili soruşturma başlatmış. Ancak her nasılsa soruşturma sonunda havayolunun uçuşlarına devam kararı çıkmış.

Havayolunun son fiyaskosunu da şöyle özetleyelim. Kabin ekibi yolculardan birinin sigara içtiğini kokpite iletiyor. Kaptan Jason Kinzer, Florida’daki St Petersburg bölgesel havalimanına acil iniş yapıyor. Ardından şirket tarafından gereksiz bir acil iniş yaptığı gerekçesiyle pilotun işine son veriliyor. FAA bu konuda da sessiz kalıp soruşturmaya gerek olmadığına karar veriyor.


İlgili Haber | Eski Uçaklar Tehlikeli mi?

adbanner