Birleşik Krallık merkezli bir start-up olan Global Airlines, uçuş operasyonlarına başlamak üzere bir Airbus A380 satın aldı. Yaklaşık iki yıl önce üretimi tamamen sona eren, dünyanın en büyük yolcu uçağının en yeni operatörü oldu. Havacılık endüstrisinin bu hassas döneminde, Jumbo jet satın almak ciddi bir risk gibi görünse de Global Airlines, A380 ile yükseklere uçma konusunda kendinden emin.
2022’nin ortalarında, İngiltere merkezli bir start-up olarak kurulan Global Airlines, “hava yolculuğunun altın çağını modern bir zerafetle geri getirme” sloganı ile yola çıkarak dikkatleri üzerine çekmişti. Şirket, başlangıçta yaptığı açıklamada, filosunda halihazırda üç adet Airbus A380 bulunduğunu iddia ederken; 2025 yılına kadar 100’ün üzerinde geniş gövdeli uçağa sahip olarak “transatlantik uçuşlar için tercih edilen tek premium taşıyıcı” olacağını iddia etmişti.
Havayolunun, bir yıldan daha kısa süre önce yaptığı açıklama ile birlikte paylaşılan uçuş haritasına göre, 2023’ten itibaren, Londra Gatwick merkezli olarak, neredeyse dünyanın her yerine uçuş yapacağı görülüyordu. Bu da pek inandırıcı olmayan bir perspektif çizdikleri şeklinde yorumlanmıştı.
Global Airlines, öyle iddialıydı ki; tüm koltukların 12 ft’ten daha uzun ve çift kişilik yatak olabilmesi sayesinde, dünyanın en iyi first class kabininin sunulacağına da söz veriyordu. Tüm first class süitlerin, kendine ait banyosu da olacaktı.
Uçaklarında Business class, premium ekonomi ve ekonomi sınıfı da bulunduracağını duyuran havayolunun en ilgi çekici vaatlerinden biri de yolcuların hem bireysel olarak hem de uçaktaki diğer yolcular ile birlikte Xbox ve PS5 oynayabilmeleri için, uçak içinde özel bir oyun alanı oluşturulacağıydı.
Bu havayolunun arkasındaki kişi, dünyanın tüm ülkelerini ziyaret eden en genç insan olan ve aynı zamanda dünya genelinde 10 milyondan fazla kullanıcısı olduğu iddia edilen ev takas platformu Home Swap’ın da kurucusu olan James Asquith. Instagram’da bir milyondan fazla takipçisi olan Asquith’in profilinde first class seyahatlerine dair çok sayıda fotoğraf bulunuyor.
Bu açıklamalardan sonra uzun süreli bir sessizliğe bürünen girişim hakkında, hafta içinde Independent’ta yeni bir haber paylaşıldı. Habere göre, Global Airlines’ın kurucusu, şirketin ilk Airbus A380’ini satın aldıklarını açıkladı. Bu gelişme, sekiz yıl sonra ilk kez bir A380’in, yeni bir operatör tarafından satın alınması anlamına gelirken; Global Airlines’in de A380 ile faaliyete geçen ilk havayolu olacağı anlamına geliyor.
James Asquith, ilk uçağın satın alınmasının, Global Havayolları’nın piyasaya çıkma yolunda ilerlediğini gösterdiğini söylerken, bir sonraki adımın, uçağı elden geçirip yüksek kafalarındaki konsepte göre yeniden donatmak ve yolcularına gökyüzündeki en iyi deneyimi sunmak olduğunu anlattı. A380’i kiralamak yerine satın almalarının da ilk günden itibaren finansal güçlerini gösterdiğini belirtti.
Havayolunun Airbus A380’i Alman uçak finansman şirketi Doric Aviation’dan satın aldığı açıklandı. Şirket, önümüzdeki aylarda bu uçaklardan üç tane daha satın alacağını iddia ederken; başlangıç olarak 2024’te Londra’dan Los Angeles ve New York’a uçarak hizmete başlamayı planladığını da duyurdu.
Tüm açıklamalar şüphe uyandırıyor olsa da paylaşılan bilgiler ve görseller, satın alma işleminin gerçekleştiği ve uçağın kısmen de olsa Global Airlines renklerine boyandığını gösteriyor.
İlginç bir şekilde, havayolunun satın aldığı A380, Airbus’ın üretim hattından çıkan 6’nı jumbojet.
2008’den 2018’e kadar Singapur Havayolları için uçan A380’in on yıllık kiralama süresi sona erdiğinde, Singapur Havayolları kira sözleşmesini yenilememeyi seçerek, uçağı sahibine geri göndermiş ve 2018 yılı içinde Portekizli uçak kiralama şirketi Hi Fly bu uçağı devralmıştı. Dünyanın ilk ikinci el A380’i olarak hizmet veren bu uçak, HiFly tarafından da 2020’de iade edilmişti.
Eğer Global Airlines bu uçakla operasyonlara başlarsa, dünyanın ilk ve tek ikinci el Airbus A380’i artık dünyanın ilk ve tek üçüncü el A380’i olacak gibi görünüyor.
Havayolu, A380’i ne kadar ücret ödeyerek satın aldığını açıklamıyor. Liste fiyatı eskiden 450 milyon Dolar’a yakın olan jumbo jet, artık günümüzde neredeyse hiç ilgi görmediği ve Airbus tarafından üretimi de sonlandırıldığı için, Global Airlines’in çok daha düşük bir fiyata uçağı satın aldığı tahmin ediliyor.
Havayolunun gerçekten operasyonlara başlayıp başlayamayacağı, sektörde büyük bir merakla sorgulanırken, şirketin iddia ettiği gibi, 2024 baharında faaliyete başlayacağı ve birkaç yıl içinde 100’den fazla uçağa sahip olacağı iddiaları gerçeklikten epey uzak görünüyor.
Havayolu bu uçakları satın almasının yanında, kabinlerini de iddia ettiği şekilde yapılandırmayı planlıyorsa, bu işlemler de on milyonlarca Dolar’a mal olacak ve aylar süren çalışmalar gerektirecek. Uçağın 471 koltuk kapasitesine sahip olması hedefleniyor.
Havayolunun, Boeing 787 veya Airbus A350 gibi yeni nesil ve yakıt tasarruflu çift motorlu uçakların yerine A380’i tercih etme kararının arkasında, A380’in dünyanın en konforlu uçağı ve uzun mesafeli uçuşlar için en uygun seçim olduğuna yönelik inançları yatıyor. Ancak bu, neredeyse tüm A380 operatörlerinin tersini düşündüğü bir konu. Özellikle pandemi sırasında, Air France, Thai Airways ve Malaysia Airways başta olmak üzere çok sayıda havayolu, dört motorlu olması, yüksek işletme maliyetleri ve verimsizlik gibi nedenlerle A380 uçaklarını filodan tamamen çıkardı.
2021’de Airbus, beklenenden düşük sipariş sayıları ve talep yetersizliği nedeniyle A380’in üretimini durdurdu. Emirates, 120’den fazla uçak satın alarak, uçağın ana müşterisi oldu. Üretilen tüm A380 uçaklarının yarısından fazlası Emirates için uçtu. Singapur Havayolları ve Lufthansa gibi bazı havayolları, pandemi sonrası A380 ile uçmaya devam etti. 2019’da Airbus’ın iş analizi ve pazar tahmini başkanı Bob Lange “Sonunda gerçeklerle yüzleşmek zorundayız ve A380’leri insanların sipariş ettiğinden daha hızlı ürettiğimizi görebildik” diyerek, bu uçakla ilgili ortaya çıkan başarısızlığı kabullenmişti.
Global Airlines’ın durumuna şüphe ile yaklaşan geniş bir kesim var. Ancak havacılık tarihinde bir Boeing 747 satın almasına rağmen, 20 yılı aşkın süre hiç yolcu uçuramayan Baltia örneği de var. Global Airlines’ın Airbus A380’leri harika bir konfigürasyonla dönüştürüp, yolcularına olağanüstü bir uçuş deneyimi yaşatma fikri, kulağa muhteşem bir rüya gibi geliyor.
Havayolunun resmi olarak bu yaz hizmete girmesi ve bu süreçte de yolculara sunacağı imkanları, endüstri içinde yapacağı ortaklıkların yanı sıra, gelecekteki uçuş rotaları ve büyüme hedeflerini ayrıntılı olarak duyurması bekleniyor.
Biz de havayolunun bundan sonraki çalışmalarını çok daha yakından takip edip, gelişmeler oldukça sizinle paylaşacağız…
Doric’in 14 Adet A380’i Var!
Global Airlines, Airbus A380’i Almanya merkezli bir yatırım şirketi olan Doric’ten satın aldığını duyurdu. Alman şirketin resmi internet sitesine göre, Doric, 14 adet Airbus A380 uçağına sahip. Bu uçakların 13’ü şu anda Dubai merkezli Emirates Havayolları filosunda yer alırken, diğeri de şimdi Global Airlines için hizmet vermeye hazırlanıyor.
ch-aviation.com verilerine göre Doric, şu anda iki Airbus A380’e yeni müşteri arıyor. Uçaklardan biri, daha önce Singapur Havayolları ve ardından Hi Fly Malta filosunda görev yapan 9H-MIP tescilli Airbus A380. Diğeri ise önce uzun yıllar Emirates filosunda A6-EDH tesciliyle uçan A380. İlki 16,5, ikincisi ise 13,8 yaşında olan bu uçakların her ikisi de uzun süredir park (Storage) pozisyonunda ve hizmete geri döndürülmeden önce bu uçaklara kapsamlı bir bakım yapılması gerekiyor.
Doric’in portföyündeki diğer uçaklar şu şekilde:
- 6 adet ATR 72-500 (Finnair’de kiralık uçuyor)
- 4 adet Embraer E275 (Müşteri aranıyor)
- 1 adet Airbus A320 (AirAsia’da kiralık uçuyor)
- 2 adet Airbus A330-200 (1’i Hawaiian Airlines’te uçuyor, diğerine müşteri aranıyor)
- 1 adet Boeing 787-9 (TUI’de kiralık uçuyor)
- 1 adet Airbus A330-300 (Asiana Airlines’te kiralık uçuyor)
- 2 adet Boeing 777-300ER (Emirates’te kiralık uçuyor)
Ayrıca Doric, A380 için özel olarak tasarlanan dört adet Rolls-Royce Trent 900 motoru ve ikişer adet CFM International CFM56 ile International Aero Engines (IAE) V2500 motora da sahip.
Global Airlines 100 Sterlin Sermaye ile Kuruldu!
İngiltere’de kurulan şirketler ile ilgili bilgilerin yer aldığı UK Companies House portalına göre Global Airlines, şu anda şirketin İcra Kurulu Başkanı olan James Asquith liderliğinde Temmuz 2021’de kuruldu.
Kuruluş sürecinde, şirkete ait toplam 100.000 hissenin 5.000’i Asquith’in; kalan 95.000’i ise yine İcra Kurulu Başkanı (CEO’su) Asquith olan Holiday Swap şirketinin ait olduğu görülüyor. Tüm hisselerin toplam nominal değeri ise 100 Sterlin idi.
Kuruluşundan bu yana, UK Companies House portalına üç ek belge sunan şirketin sunduğu belgeleden biri 31 Temmuz 2022’ye kadar şirketin hesaplarının hareketsiz olduğunu gösteriyor. Hesaplara göre ayrıca şirketin İcra Kurulu Başkanı dışında başka herhangi bir çalışanı yok.
Holiday Swap tarafından yapılan son hesaplara göre, Global Airlines’ın çoğunluk hissedarının, bankada 561.614 Sterlin nakit paraya sahip olduğu ve 31 Aralık 2021 itibarıyla şirkete 9.6 milyon Sterlin’in üzerinde borcu olduğu görünüyor.
Nisan 2023 tarihli bir basın açıklamasında, Holiday Swap’ın 400 milyon Dolarlık bir yatırım aldığı duyuruldu. Bu finansmana ek olarak, Holiday Swap Group’un ticari havacılık iştirakinin, prensipte 60 milyon Dolar’lık önemli bir yatırım için de anlaştığı ve havacılık kolunun, şirketin içindeki rolünün çok önemli olduğu vurgulandı.
ch-aviation.com tahminlerine göre, 9H-MIP tescilli A380’in değeri 29,6 milyon Dolar. A6-EDH tescilli A380’in değeri ise 35,4 milyon Dolar olarak gösteriliyor.
Transatlantik Pazarı Hareketli
Son yıllarda ortaya çıkan birkaç yeni Avrupa merkezli havayolu şirketi var. Bunların tümü uzun mesafeli seyahat için yeni fırsatlar sunmaya yönelik iddialı planlara sahip. Birçoğu henüz kuruluş aşamasında. Bazıları en azından yavaş yavaş bazı adımlar atsa da meyvelerini vermeye başlamadı.
Global Airlines’in uçuşlarına başlamasının ardından Transatlantik pazarı, her şeye sahip olacak. British Airways ve Virgin Atlantic gibi full servis hizmet veren Birleşik Krallık merkezli havayolları var. American Airlines, United Airlines ve Delta Air Lines gibi köklü ABD’li havayolları var. JetBlue gibi oyunun kurallarını değiştiren, ezber bozan hibrit bir havayolu var. Norse Atlantic gibi düşük maliyetli havayolu da var. Şimdi bu pazara, içinde insanların oyun bile oynayabileceği alanlar bulunduran A380 ile operasyon yapan bir şirket daha eklenerek, çıtayı biraz daha yukarı taşıyacak gibi görünüyor.