İskoçya’da bulunan Edinburgh Havalimanı’nın sahibi, dünya çapındaki yatırımcıların ilgisini çekmesi beklenen bir hamle yaptı ve bu mülkü satmaya karar verdi. Satış kararı, havalimanının tadilattan geçirilmesi, tesislerinin iyileştirilmesi ve perakende satış alanının arttırılması gibi adımlar sonrasında alındı. Edinburgh’un diğer tüm faktörlerin yanı sıra, iş dünyasına yakınlığı, onu cazip bir yatırım fırsatı haline getiriyor.
Edinburg Havalimanı’nın (EDI) sahibi Global Infrastructure Partners (GIP), havalimanını satışa çıkardı. Şirketin, satış danışmanlarına talimat vermesiyle birlikte, dünyanın dört bir yanından birçok yatırımcının ilgisini çekmesi bekleniyor.
Bu gelişme, havalimanının kapsamlı bir yenileme sürecinden geçtiği, terminalinin ve diğer tesislerinin iyileştirildiği bir dönemin ardından yaşandı. Satış sürecinin önümüzdeki altı ay içinde başlaması ve havalimanının, bir sonraki sahibine 3 milyar Dolar’dan fazlaya mal olması bekleniyor.
İskoçya’nın dünyayla buluştuğu yer
Sky News’e göre GIP, havalimanının satışını gerçekleştirmek için, finans şirketleri HSBC ve JP Morgan ile anlaştı. Şirketin, havaalanını 2012 yılında İngiliz Havalimanı Otoritesi – BAA’den satın aldı. Havaalanının satış kararı, sektörün pandemi sonrası toparlanması ve yeniden karlılığa geçtiğine işaret ediyor.
2016 yılında, havalimanının satışı konusunda bir müşteri ile belli bir aşamaya gelindi. Ancak o yıl Brexit kaynaklı olarak, yatırımların kısıtlı olması nedeniyle, satış süreci durduruldu. Sky News’e göre, ilerleyen süreçle birlikte HSBC ve JP Morgan, 3 milyar Dolar başlangıç fiyatı ile dünya çapındaki altyapı yatırımcılarından teklif alabileceği bir açık artırma başlatacak.
Havaalanı maliyetine neler dahil?
Havacılık verileri ve analiz sağlayıcısı OAG’ye göre, son yıllarda gerçekleştirilen yenileme çalışmaları sayesinde, havalimanında perakende satışlar için daha fazla alan yaratıldı. Ayrıca, yolcular tramvay hattı ve ülkenin geri kalanına olan inter-modal bağlantı aracılığıyla, İskoçya’nın başkentine doğrudan erişim avantajından yararlanabildiği için, havaalanındaki yolcu deneyimi yirmi yıl öncesine kıyasla çok daha iyileşti.
Edinburgh’un yerel pazar talebine yakınlığı, alıcılar için cazip bir unsur oluşturuyor. OAG’ye göre şehir, “London City’ye yönelik hizmetleri tek başına destekleyebilecek finans ve sigorta tabanıyla bu önermeyi güçlendiriyor.” Ek olarak, dünyanın dört bir yanından turist getiren Edinburgh Festivali gibi etkinlikler, mevsimsellik ile çok yönlülüğü dengeleyerek, şehrin gidiş ve dönüş uçuşları pazarındaki gücünü daha da ortaya koyuyor.
EDI’de faaliyet gösteren yaklaşık 40 havayoluyla yolcu sayıları önemli ölçüde arttı. 2010 yılında sadece 25 havayolunun operasyon yaptığı havalimanında, yolcu kapasitesi %44‘ten fazla arttı ve tarifeli uçuşlarda sekiz milyonun üzerinde koltuk arzı oluştu. Havalimanındaki en yüksek yolcu seviyesi 2019’da kaydedildi. Ancak OAG’ye göre havalimanında 2023 rakamları bu seviyeye oldukça yakın gerçekleşti.
Analistler, 2024’ün herhangi bir noktasında, kapasitenin pandemi öncesi seviyeleri aşacağını tahmin ediyor. Bu da havalimanının çekiciliğine katkıda bulunan bir başka faktör. Bu gelişmenin önemli bir kısmı, easyJet ve Ryanair’in güçlü operasyonu ve pandemi nedeniyle verilen aradan sonra havalimanına geri dönmeye hazırlanan American Airlines’a bağlanabilir. OAG’ye göre, EDI’nin planlanan kapasitesinin %70’i düşük maliyetli taşıyıcıların büyümesinden kaynaklanıyor. Pandemi öncesinde düşük maliyetli havayollarının uçuşları, toplam tarifenin %58’ine karşılık geliyordu.
Satış Kararında Londra Heathrow’un Etkisi
Edinburgh’un satış hamlesi, Londra Heathrow Havalimanı’nın (LHR) hisse dağılımında yaşanacak değişiklik kararlarının arkasından geldi. Kasım ayında, Dalaman Havalimanı’nın da yüzde 60 hissesine sahip olan Ferrovial Grubu, Londra Heathrow Havalimanı’ndaki yüzde 25 hissesini satacağını açıkladı. Bu hisselerin yüzde 10’luk kısmını Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu’nun (PIF) ve kalan yüzde 15’lik kısmını ise Paris merkezli yatırım şirketi Ardian’ın alacağı duyurulmuştu.