Eurodrone programı, Ön Tasarım İncelemesi (PDR) aşamasını başarıyla tamamlayarak, kritik bir dönüm noktasını geçti.
Ana yüklenici olarak Airbus Defence and Space’nin öncülük ettiği Eurodrone, Almanya, Fransa, İtalya ve İspanya tarafından desteklenen; Avrupa endüstrisi ile OCCAR (Ortak Silahlanma İş Birliği Teşkilatı) aracılığıyla sözleşmeye dökülen, Uzaktan Kumandalı Hava Sistemi (RPAS) tasarımı, geliştirilmesi ve üretimi için başlatılan çok uluslu bir program.
Airbus’a göre Eurodrone, modüler tasarımı sayesinde, minimum kısıtlamalar ve kolay taşınabilirlik temelinde, sivil hava sahasına gerçek entegrasyona hazır, gelecekteki herhangi bir muharebe hava sisteminin ana direklerinden biri olacak şekilde tasarlandı.
Eurodrone’nin, İstihbarat, Gözetleme, Hedef Tespiti ve Keşif (ISTAR) operasyonları için çok fonksiyonlu kabiliyetler ve önemli bir büyüme potansiyeli sunması hedefleniyor. Gereksinimler ve spesifikasyonlar, son kullanıcılar (Almanya, İspanya, Fransa ve İtalya), sözleşme makamı (OCCAR) ve katılımcı endüstriyel ortaklar (Dassault Aviation, Leonardo ve Airbus Defence and Space İspanya) arasında müzakere edildi ve uyumlu hale getirildi.
Airbus Defence and Space Hava Kuvvetleri Başkanı Jean-Brice Dumont tarafından basına yapılan bir açıklamada: “Eurodrone’un geliştirilmesi sürecinde, Ön Tasarım İncelemesi (PDR) aşamasının başarıyla tamamlanması, Avrupa savunma programı için ileriye doğru atılmış önemli bir adımı temsil ediyor” ifadeleri kullanıldı.
PDR süreci, uçağın aerodinamik konfigürasyonunu doğrulamak için rüzgar tüneli testi, operasyonel yetenekleri garanti etmek için kapsamlı tasarım değerlendirmeleri ve dijital ikizin doğrulanması gibi bir dizi teknik değerlendirmeyi içeriyordu.
Eurodrone projesi, orta irtifa, uzun ömürlü (MALE) bir drone geliştirmeye yönelik ortak bir çaba olarak, 2015 yılında başladı. Yaklaşık 10 ton ağırlığındaki Eurodrone (EuroMale) insansız hava aracının, 2.300 kilogram yük taşıma kapasitesine, 26 metre kanat açıklığına, 16 metre gövde uzunluğuna ve 6 metre yüksekliğe sahip olması bekleniyor. Eurodrone, General Electric (GE) şirketinin İtalyan yan kuruluşu Avio Aero tarafından sağlanan iki ‘Catalyst‘ turboprop motorlarından güç alacak.
2023 yılında proje, Alman ana yüklenici Airbus ile Fransız alt yüklenici Dassault arasındaki koordinasyon sorunlarının ardından, genel zaman çizelgesini etkileyen gecikmelerle karşı karşıya kaldı. Başlangıçta Eylül 2023’e kadar tamamlanması planlanan PDR ertelendi. Bu zorlukların Eylül 2024’te tamamlanması beklenen Kritik Tasarım İncelemesi’ni (Critical Design Review-CDR) etkileyip etkilemeyeceği ise şimdilik belirsizliğini koruyor. Avrupalı MALE prototipinin ilk uçuşunun, 2027’de gerçekleştirmesi planlanıyor.
Eurodrone’nin geliştirilmesinde, bundan önce birçok aksilik yaşandı. Başlangıçta 2019 yılında imzalanması planlanan Avrupa Uzaktan Kontrollü Uçak Sistemi (European Remotely Piloted Aircraft System) sözleşmesi, hava aracının fiyatı nedeniyle tartışmalara neden oldu. Asıl endişe, Eurodrone gibi Orta İrtifa Uzun Dayanıklılığa (MALE) sahip bir insansız hava aracı fiyatının rakiplerinden, özellikle de endüstri standardı olan General Atomics Reaper’e göre daha yüksek olması durumunda, piyasada rekabet etmekte zorlanabileceği detayındaydı.