Dünyanın dört bir yanındaki ülkeler, belirledikleri iklim hedeflerine ulaşmak ve emisyonları azaltmak için somut adımlar atmayı sürdürüyor. Bu kapsamda Fransa Ulaştırma Bakanı ilginç bir öneride bulundu…
Fransa Ulaştırma Bakanı Clément Beaune, Fransa içinde ultra ucuz uçak biletlerinin ortadan kaldırılması planının ana hatlarını çizdi. Beaune, “sosyal ve çevresel çöplüğe karşı mücadele” amacıyla “minimum uçak bileti fiyatı belirlenmesini” önerdi.
Bu teklifin önümüzdeki günlerde meclise sunulması planlanıyor. Bakan, önerdiği teklifin arka planını şu şekilde açıklıyor: “Ekolojik geçiş döneminde 10 Euro’ya uçak bileti almak artık mümkün değil. Üstelik bu durum, gezegenin fiyatını da yansıtmıyor.”
Değişen uluslararası yasalar göz önüne alındığında, önerilen teklifin uluslararası uçuşlar için uygulanması çok daha karmaşık olabilir. Dolayısıyla bakan tarafından ortaya atılan önerinin kabul görmesi halinde bile, bu durum başlangıçta yalnızca iç hat uçuşları için geçerli olabilir. Fransa, kısa süre önce, trenle 2 saat 30 dakikaya kadar sürede kat edilebilecek rotalarda, kısa mesafeli iç hat uçuşunu yasaklama kararı da almıştı.
Bakan tarafından ortaya atılan yasanın ne şekilde meclise geleceği henüz tam olarak belli değil. Sadece minimum bilet fiyatı belirlenirse, havayollarının daha yüksek kar marjları elde etmesi sonucu doğabilir. Bilet üzerindeki vergiler artırılarak, havayolları için maliyetler yükselebilir. Bu da yolculara daha yüksek uçak bileti ücreti olarak yansıyabilir. Tabi bu senaryoda, devletin elde edeceği ekstra vergi gelirinin ne amaçla kullanılacağının açıkça belirtilmesi gerekiyor.
Fransa Havacılığında Göstermelik Yasaklar!
Hükümetlerin karbon emisyonlarını azaltma hedeflerine ulaşmaya çalışırken karşılaştıkları zorlukları aşmak için yeni fikirler ortaya atması son derece normal. Ancak pek çok hükümetin bu konuda yanlış yaptığı ve büyük resme odaklanmadığı da bir gerçek.
Ultra düşük maliyetli havayolu Wizz Air’in CEO’su, çevreye daha az zarar verilmek isteniyorsa, business class kabinlerin yasaklanması gerektiğini savunuyor. Almanların ulusal havayolu Lufthansa CEO’su ise çevresel etki açısından, 10 Euro’ya bilet satmanın sorumsuzluk olduğunu iddia ediyor. Yani herkes, kendi penceresinden bakarak, aynı duruma farklı çözüm önerileri sunuyor.
Uzmanlar, hava yolculuğundan kaynaklanan emisyonları azaltmak isteyen hükümetlerin yapması gerekenleri şu şekilde sıralıyor:
- Ürettiği emisyonlar, ticari uçaklara oranla, çok ciddi derecede fazla olduğu için özel jetlerin uçuşlarına önemli oranda yasak ve kısıtlama getirilmesi
- Yolcu başına üretilen emisyonların mümkün olduğu kadar düşürülebilmesi için, havayollarının, yakıt verimliliğine sahip modern uçaklar kullanmaya ve doluluk oranı yüksek uçuşlar gerçekleştirilmeye teşvik edilmesi
- Uçuşlara ek vergiler getirilecekse, elde edilecek gelirin, devletin kasasına gitmek yerine doğrudan ve şeffaf bir şekilde verimli iklim dengeleme programlarına aktarılmasının sağlanması
- İlgili İçerik | Uçuşlarınızla doğaya verdiğiniz zararı nasıl telafi edebilirsiniz?
Bu öneriler doğrultusunda Fransa’da tartışılan teklifin, pek uygun olmadığı görülüyor. Bu öneri ile Air France gibi havayollarına çok fazla fiyatlandırma gücü verilirken, en verimli şekilde uçmaya çalışan daha küçük havayollarının yolcuları cezalandırılmış oluyor. Ayrıca, önerinin yalnızca Fransa’da iç hat uçuşları için geçerli olacağı düşünüldüğünde, ortaya çıkaracağı etkinin de ihmal edilebilir düzeyde olacağını söylemek mümkün.
Fransa’nın daha önce uygulamaya koyduğu, kısa mesafeli iç hat uçuşlarına yönelik yasak da göz önüne alındığında, bu tip kararların pek çoğunun zaten yok hükmünde yani asıl amaçlanan sonuçların yakınından bile geçemediği biliniyor.