Air France filosundaki Boeing 777 uçaklarından biri, Paris’in Charles de Gaulle Havalimanı’nda çevreci aktivistler tarafından tahrip edildi. Greenpeace üyesi bir grup aktivist, havalimanı güvenliğini aştı ve Boeing 777’nin yanına kadar ulaştı ve uçağı yeşile boyamaya başlayarak tam bir vandalizm örneği ortaya koydu.
Fransa hükümetinin, bir iklim tasarısını görüşmesine birkaç gün kala, Greenpeace’ten bir grup aktivist, Charles de Gaulle Havalimanı güvenlik önlemlerini aşarak, Air France’ye ait Boeing 777’ye ulaştı ve uçağı yeşile boyamaya başladı. Beyaz tulumlu aktivistlerin üzerindeki “yeşil yıkama devam ediyor” yazılı sloganlar dikkat çekti. Uçağın gövdesine merdiven dayayan ve kanatların da üzerine çıkan ekip, boyama için yeşil sprey boya kullandı.
Greenpeace’e aşina olmayanlar için, kendilerini “daha yeşil, daha barışçıl bir dünyaya giden yolu açmak ve çevremizi tehdit eden sistemlerle yüzleşmek için şiddet içermeyen yaratıcı eylemler” gerçekleştiren bir sivil toplum örgütü olarak tanımlıyorlar.
Aktivistlerin web sitesindeki açıklamalar, teknolojik yeniliklere karşı olmadıklarını, ancak iklim krizini çözmek için atılan adımların yeterli olduğuna inanmadıkları bilgisini içeriyor.
Greenpeace üyeleri, Fransa’nın geliştirmeyi hedeflediği “yeşil” uçak fikrinin, biyoyakıt, hidrojen ve elektrik dahil önerilen çözümlerin hiçbirinin işe yaramayacağı görüşünde.
Sunulan “yeşil” projesi kapsamında ortaya çıkacak uçağın, Covid-19 krizinden önce, hava trafiğindeki artan hacim ve büyümeye karşı, özellikle de kaynak kullanılabilirliği sorunları (arazi, biyokütle) nedeniyle mucizevi bir çözüm sunmayacağını iddia eden aktivistler, yenilenebilir enerji, elektrik gibi enerji kullanımların, sektördeki mevcut sistemlerle rekabet edemeyeceğinden endişeli olduklarını paylaşıyor.
Greenpeace özellikle şunları savunuyor:
- Fransa’daki tüm havalimanı genişletme projelerinin durdurulması gerekiyor. Paris CDG’yi genişletme planları yeni ve yaklaşmakta olan iklim hedeflerine karşı “demode” görüldüğü gerekçesiyle geçen ay zaten iptal edilmişti. Genişleme, 2037’ye kadar havalimanında yılda 40 milyon yolcu artışı sağlayacaktı. Projenin tahmini maliyetinin 7-9 milyar € arasında oluşacağı hesaplanıyordu.
- Tren yolculuğunun 6 saatten az sürdüğü pazarlar için uçuşlar yasaklanmalıdır. Daha önce hükümet, 2 saat 30 dakikaya kadar olan tren yolculukları için böyle bir politikayı kabul etmişti.
- Daha fazla pazarda mevcut olması için demir yolu hizmetine daha fazla para yatırılması gerekiyor.
- Havayolları, karbon dengeleme yoluyla çevresel yükümlülüklerinden kurtulamamalı. Bunun yerine emisyonları önemli ölçüde azaltmaları gerekiyor. Bu sadece daha fazla yakıt verimli uçaklar üretilerek mümkün olamaz.
İlgili Haber | Uçaklar Neden Beyaza Boyanır?
Aktivistlerin uçağa verdikleri hasarın yanı sıra, uçağa nasıl ulaştıkları da büyük bir merak konusu. Yaşanan olay, bir başka çevresel hareket olan Extinction Rebellion destekçisi yaklaşık 30 protestocunun, Paris Orly Havalimanı’ndaki protesto eylemlerinin üzerinden bir yıldan bile geçmeden meydana geldi.
Uçakta Oluşan Hasar
Saldırıya uğrayan uçak, 22 yaşında F-GSPB tescilli Boeing 777-200ER. Uçak, son ticari uçuşunu, 17 Mart 2020’de Rio de Janeiro’dan Paris’e gerçekleşti. O zamandan bu yana havalimanında park halinde bekliyor.
Air France, 777-200ER uçaklarından bazılarını emekliye ayırıyor. Önümüzdeki birkaç hafta içinde aşamalı olarak filodan çıkarılacak dört araçtan ilki, Şubat ortasında Tarbes’e gönderilmişti. Greenpeace saldırısına uğrayan bu uçağın emekli olup olmadığı bilinmiyor.
Eğer uçak yeniden hizmete alınmak istenirse, tamamen yeniden boyanması gerekebilir. Bu da Air France için ciddi bir maliyete yol açacak. Havayolu, mahkemeler aracılığıyla Greenpeace aktivistlerinden tazminat talep edeceğini duyurdu.
Sevindirici sayılabilecek bir detay ise, uçak uzun süredir Storage koşullarında beklediği için tüm sensörler ve diğer hassas ekipmanlarının örtülmüş ve kapatılmış olması. Bu nedenle bugünkü protesto faaliyetlerinden daha az bir zarar ile çıkmış olması gerçeği…