Güneydoğu Asya ülkesi Endonezyalı havayollarının; Avrupa Birliği hava sahasındaki uçuş yasağı; ülkedeki havacılık güvenliği standartlarının iyileştirilmesi sebebiyle kaldırdı.
2007 yılında tüm Endonezyalı taşıyıcılar, AB’nin uluslararası güvenlik standartlarına uygun olmayan ülkelerin yer aldığı; AB Hava Sahası Güvenliği Listesi’nde bulunan kara listeye alınmıştı.
İlgili Haber | Neden Endonezya’da Çok Uçak Kazası Oluyor?
Endonezya, son yıllarda çok sayıda uçak kazasıyla gündeme geldi. Geçen yıl şubat ayında, Garuda Havayolları’na ait bir uçak, yoğun yağış altında Yogyakarta Havaalanı’na iniş yaptıktan sonra pistten çıktı. 123 yolcu ve 7 mürettebat yara almadan kurtuldu.
Haziran 2015’te, Endonezya askeri nakliye uçağı bir otelin yakınlarına düştü. Uçaktaki 109 yolcu ve 12 mürettebat ile yerdeki 22 kişi hayatını kaybetti.
Aralık 2014’te bir Indonesia AirAsia uçağı, kötü hava koşulları sebebiyle Java Denizi’ne düştü ve uçakta bulunan herkes hayatını kaybetti.
Bir Bakışta | 2001 Yılından Bu Yana Endonezya’da Yaşanan Uçak Kazaları
Endonezyalı havayolu şirketlerinin yasal olarak AB hava sahasında uçabiliyor olmasını değerlendiren Avrupa Birliği Ulaştırma Komisyonu Üyesi Violeta Bulc şunları söyledi: “AB Hava Sahası Güvenliği Listesi, Avrupalılara sürekli olarak en yüksek seviyede hava güvenliği sunan temel araçlarımızdan biridir. Yıllarca süren çalışmalardan sonra, bugün Endonezya’nın tüm hava taşıyıcılarını kara listeden güvenli listeye taşıyabildiğimiz için çok mutluyum. Bu sonuç, sıkı çalışmanın ve yakın işbirliğinin ne kadar işe yaradığının bir göstergesi. ”
Şu anda AB hava sahasında uçuş yapan tek Endonezyalı havayolu şirketi Garuda. Havayolu, Londra Heathrow, Paris, Madrid ve Amsterdam’a uçuyor. Havayolu, TripAdvisor’da tüm havayollarının katılımıyla yapılan sıralamada en yüksek derecelerinden birine sahip. Dünya genelinde 5,320 yolcu tarafından ortalama 4.5 yıldız almış.
AB Hava Sahası Hangi Ülkelerin Havayollarına Yasak?
AB’nin yasaklı listesinde hâlâ bir dizi ülke var. Afganistan, Libya ve Nepal tüm havayolu şirketleri ile tam yasaklı ülkeler arasında yer alırken, bazı ülkelerin de belirli havayolu şirketleri kara listede. Örneğin Venezeula’daki Avior Havayolları ve Iraklı Iraqi Airways bunlar arasında.
Bir Bakışta | AB Hava Sahası Yasaklı Olan Ülkeler
Tüm havayolları yasaklı olan ülkeler
- Afganistan
- Angola (belirli kısıtlama ve şartlar altında operasyon yapabilen TAAG Angola Airlines hariç)
- Demokratik Kongo Cumhuriyeti
- Cibuti
- Ekvator Ginesi
- Eritrea
- Gabon (belirli kısıtlama ve şartlar altında operasyon yapabilen Afrijet ve SN2AG hariç)
- Kırgızistan
- Liberya
- Libya
- Nepal
- Kongo Cumhuriyeti
- São Tomé ve Príncipe
- Sierra Leone
- Sudan
Yasaklı Havayolları
- Blue Wing Airlines, Surinam
- Aseman Airlines, İran
- Iraqi Airways, Irak
- Med-View Airline, Nijerya
- Air Zimbabwe, Zimbabwe
- Avior Airlines, Venezuela
Operasyonel Kısıtlamaları Olan Havayolları
- TAAG Angola Airlines, Angola
- Comores Air Services, Komorlar
- Afrijet Business Service, Gabon
- SN2AG, Gabon
- Iran Air, İran
- Air Koryo, Kuzey Kore
Dünya, 2014 ve 2016 arasında havacılık için birkaç zorlu yıl yaşadı. Temmuz 2014’te Malezya Havayolları’nın MH17 sefer sayılı uçağı düşürüldü. Şarm El-Şeyh’ten St. Petersburg’a uçan Metrojet’e ait 9268 sefer sayılı uçak, 2016 yılında Kuzey Sina Çölü’nün üzerinde terör saldırısıyla patlatıldı. Malezya Hava Yolları’nın MH 370 sefer sayılı uçuşunu gerçekleştiren Boeing 777 ise Mart 2014’te ortadan kayboldu. Uçağın akıbeti hala bilinmiyor.
Bununla birlikte, dünya çapında bildirilen tüm uçak kazalarını ve olayları kaydeden Havacılık Güvenliği Ağı’na (ASN) göre, geçen yıl ticari uçuşlarda 10 ölümcül kaza yaşandı ve 44 kişi hayatını kaybetti. 2016 yılında yaşanan 16 ölümcül kazada hayatını kaybeden 302 kişi olmuştu. Ayrıca, 2017’deki ölümlü kazaların hiçbirini ticari yolcu uçakları yapmadı.
Geçen yıl yaklaşık 36.8 milyon yolcu uçağının gökyüzünde seyrettiği göz önüne alındığında; bu, 7.36 milyon uçuşta bir ölümlü uçak kazasının meydana geldiği sonucunu doğuruyor.