Bugüne kadar bir havayolu markasını yeniden canlandırmak için yapılan en ilginç girişim örneklerinden biri Meksika’da hayata geçirilecek. Ülkenin ordusu, kendi ticari havayolu şirketini işletmeye başlamaya hazırlanıyor.
Geçtiğimiz günlerde, ülkedeki havalimanlarının kontrolünü tamamen orduya devretme kararı ile gündeme gelen Meksika hükümeti, önümüzdeki aylarda, bir general tarafından yönetilecek havayolu şirketi kurmayı planlıyor.
Hükümet, bir zamanlar Meksika’nın en büyük ulusal taşıyıcısı olan Mexicana de Aviacion markasını, 48 milyon Dolar’a satın aldı. Havayolu, 2005 yılında özelleştirildikten sonra, 2010 yılında tasfiye edilmişti.
Havayolu markası hükümet tarafından satın alındıktan sonra yeniden canlandırılırken Mexicana, 2023’ün sonlarında göklere dönecek. Meksika, eski ulusal havayolunu geri getirmeye karar verdi ve ilk olarak Felipe Angeles Havaalanı’ndan iç hatlara uçarak Meksika’daki noktalara uçacak.
Meksika Devlet Başkanı Andres Manual Lopez Obrador, seyahat severlere düşük maliyetli uçuş seçeneği sunmak ve Meksikalılar için daha fazla iş yaratmak amacıyla bu havayolunu yeniden canlandırıyor. Markanın yeniden satın alınması karşılığında ödenecek para, şirket iflas ettikten sonra maaşlarını alamayan ve havayoluna karşı çok ciddi iddialarda bulunan yaklaşık 7.500 eski Mexicana çalışana gidecek. Mexicana’nın satın alınması, ayrıca üç bina ve bir uçuş simülatörünün el değiştirmesini de içeriyor.
Yeni Mexicana’dan ne bekleniyor?
- Mexicana, havayolları arasında, beklendiği kadar ilgi görmediği için Mexico City’nin yeni ikinci havalimanı olan Felipe Angeles Uluslararası Havalimanı’nda (NLU) konuşlanacak. Bu havaalanı ordu tarafından yönetiliyor.
- Havayolu, Eylül 2023’te bilet satışlarına başlamayı ve Aralık 2023’e kadar da gökyüzü ile buluşmayı planlıyor.
- Mexicana, Eylül ve Ekim 2023’te teslim edilecek olan 10 adet kiralık Boeing 737-800 ile operasyonlara başlayacak.
- Boeing 737’lerin her birinde, tamamı ekonomi sınıfı olmak üzere 180 koltuk yer alacak.
- Havayolu, gelecekteni potansiyel yolcularına şimdiden, rakiplerine göre %18-20 daha ucuz biletlerle, “uygun fiyata kaliteli hizmet” sözü veriyor.
- Havayolu yalnızca yurt içinde faaliyet gösterecek. Başlangıçta Cancun, Guadalajara, Oaxaca, Mérida, Los Cabos, Tijuana, Mazatlán, León, Hermosillo, Ciudad Juárez, Puerto Vallarta ve Monterrey dahil olmak üzere 20 noktaya uçulması planlanıyor.
- Hükümet, operasyonlara başlaması için havayoluna yaklaşık 235 milyon Dolar fon sağlayacak.
- Mexicana uçağının kuyruğunda geleneksel Mexicana logosu yer alacak. Bunun dışında beyaz ve yeşil renkli bir gövdeye sahip olacak uçakların motorları, kırmızı bir nacelle içinde yer alacak.
Se formalizó la compraventa de la marca Mexicana de Aviación, mediante un acuerdo histórico que hará justicia a 7 mil 407 trabajadores, quienes recuperarán una parte de las indemnizaciones a las que tienen derecho, después de 13 años de lucha laboral.
Tras un avalúo del… pic.twitter.com/tlpOBfcLSl
— Gobierno de México (@GobiernoMX) August 11, 2023
Mexicana de Aviación vuelve a los aires e iniciará operaciones en diciembre de 2023 con una flota de 10 aviones Boeing 737-800 de nueva generación para 180 pasajeros y asientos de una sola clase, para brindar un servicio de calidad a un costo accesible con boletos entre 18% y 20%… pic.twitter.com/3SoH4gBz8O
— Gobierno de México (@GobiernoMX) August 10, 2023
#ConferenciaPresidente. Los 10 primeros aviones Boeing 737-800 de la nueva línea aérea Mexicana transpirarán hasta 180 pasajeros, el costo de los boletos será 20 por ciento menor y tendrá 20 rutas de vuelo, informa el general Luis Cresencio Sandoval. pic.twitter.com/uUKdBbeufc
— Jenaro Villamil (@jenarovillamil) August 10, 2023
Bu havayolu girişimi bir anlam ifade ediyor mu?
Meksika hükümeti, bir süredir böyle bir havayolu şirketi kurmayı planlıyordu. Çeşitli sebeplerle, çok güçlü hava yolu hizmeti sunulamayan ülkede, para kazanma olasılığı düşük olsa bile, bir havayolu şirketi kurmaya karar verildi. Bir başka deyişle hükümet, Meksika’da az sayıda bulunan özel şirketlerle iç hatlarda rekabet edecek bir havayolu şirketi kuruyor.
Hava yolu hizmetinin güçlü, rekabetin çetin olduğu havacılık sektörüne sahip ülkelerde, hükümetin bir havayolu kurması alışık olunan bir senaryo değil. Buradaki gerçek motivasyonun, sadece eski Mexicana çalışanlarını bir bütün haline getirmek mi; yoksa umulduğu kadar iyi performans göstermeyen Mexico City’nin yeni havaalanına hizmet getirmekle mi ilgili olduğu sorusuna net bir yanıt verilmiyor.
Havayolunun kârlı olma ihtimalini en üst düzeye çıkarmak açısından bakıldığında, bir generalin havayolunu yönetmek için doğru kişi olup olmadığı da ciddi bir tartışma konusu.
Yeni havayolunun kurulacağının açıklandığı basın toplantısında, sunumdaki ayrıntılara hiç ilgi gösterilmemiş olması dikkat çekti. Havayolu yalnızca Boeing 737-800 uçaklarıyla operasyon yapacak olsa da ; sunumda Boeing 737-300 ve dört motorlu bir uçağın resimlerinin kullanıldığı görülüyor.