THY’DEN 2 YILDA 4 APRON KAZASI!
29 Temmuz’da Nijerya’nın Lagos şehrindeki Murtala Mohammed Uluslararası Havalimanı apronunda görünmez bir kaza yaşandı. Lübnan’ın milli havayolu Middle East Havayolları’na ait Airbus A330-200’ün kıvrık kanat ucu yani wingleti (OD-MEA) ile Türk Hava Yolları’na ait Boeing 777-300ER (TC-LJC) uçağının kuyruk kısmı çarpıştı. Olayın gerçekleşme nedeni tam olarak bilinmezken; MEA uçağına uygulanan push back işlemi sırasında aceleci davranılması nedeniyle kazanın yaşandığı sanılıyor. Yer hizmetleri görevlileri ise olayla ilgili olarak MEA pilotları suçluyor. MEA pilotlarının ihmali ve farkındalık eksikliği nedeniyle olayın yaşandığını iddia eden yer hizmetleri görevlileri, olay esnasında pilotların push back aracıyla doğrudan temas halinde olduğu ve pilotların durumu fark etmeleri gerektiğinşi savunuyor. Olayın nedenine dair suçlayıcı ifadelere, havalimanında bazı personellerin, her iki havayolunun da gizli tahliye operasyonları yapmak için Lagos’ta bulundukları iddiası da eklendi.
Olayla ilgili sosyal medyada dolaşıma giren resimler THY uçağındaki hasarın MEA uçağındaki hasara göre çok dah büyük olduğunu ortaya koyuyor. Her iki uçak da olaydan bu yana havalimanında yerde yatıyor.
THY uçakları yakın geçmişte benzer olaylara sıkça karıştı. Kasım 2019’da Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nin başkenti Kinsaşa’da, Türk Hava Yolları’nın kargo iştiraki Turkish Cargo’ya ait Airbus A330-200 tipi kargo uçağının winglet olarak adlandırılan kıvrık kanat ucu, taksi sırasında Etiyopya Havayolları’na ait Airbus A350’nin yatay kuyruğuna çarpmış ve iki uçakta da maddi hasar meydana gelmişti.
13 Mayıs 2018’de Atatürk Havalimanı apronunda Seul’e gitmek üzere pist başına doğru ilerleyen Asiana Havayolları’nın A330-300’ünün kanat ucu, Kıbrıs Ercan seferinden dönen ve körüğe yanaşmaya çalışan Türk Hava Yolları’nın A321 uçağının dikey kuyruğuna çarptı.
9 Ağustos 2018’de ise yine Atatürk Havalimanı’nda Royal Air Maroc’a ait Boeing 787’nin kanat ucu, Türk Hava Yolları’nın park halindeki Boeing 777 uçağının kuyruk kısmında bulunan harici güç ünitesi APU’ya çarptı.
22 Mayıs 2019’da ise İstanbul Havalimanı’nda Türk Hava Yolları’nın Ankara uçuşunu için pist başına doğru hareket eden Boeing 777-300ER tipi yolcu uçağının kokpit ekibi, yanlış taksi yoluna girip sağ kanadını elektrik direğine çarpmış ve direği devirmişti!
Türk Hava Yolları’na geçmiş olsun diliyor; benzer olayların tekrarlamasını umuyoruz…
HAVACILIK SEKTÖRÜNDE TOPARLANMA BEKLENENDEN YAVAŞ!
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) tarafından yapılan son açıklama ile havacılık endüstrisindeki toparlanmanın beklenenden daha uzun süreceği vurgulandı.
Nisan ayında dibe vuran yolcu trafiğinde yükselişin çok zayıf. Gerçekleştiği vurgulanırken; hala çok sayıda uluslararası pazarın kapalı olduğu ve iç hat uçuşlarındaki kıpırdanmanın toparlanma için yeterli olmadığı belirtildi.
Dünyanın birçok yerinde virüsün yayılmaya devam etmesinin toparlanma sürecini olumsuz etkilediği; bunun da hem havacılık endüstridi hem de küresel ekonomi için çok büyük bir olumsuzluk olduğu vurgulandı.
Haziran’da yolcu başına kilometre gelirinde, bir önceki yıla göre% 86.5 düşüş gözlendi. Mayıs ayında bu oran % 91.0 olarak ölçülmüştü. Bu rakamlar Haziran ayında beklenenden daha yavaş bir toparlanma gerçekleşmesinin sonucu olarak açıklandı. En temel senaryoda, küresel yolcu trafiğinin daha önceki öngörülenden bir yıl sonra yani 2024’e kadar COVID-19 öncesi seviyelere dönmeyeceğinin beklendiği vurgulandı..
Kısa mesafe uçuş pazarındaki toparlanmanın, uzun mesafe uçuş pazarından daha hızlı gerçekleşmesi beklenirken; bunun sonucunda yolcu sayısının, yolcu başına kilometre değerinden daha hızlı iyileşme göstereceği sanılıyor.
IATA 2020 için, küresel yolcu sayısının da 2019 yılına göre% 55 oranında düşmesinin beklendiğini duyurdu. Pandemide yaşanabilecek olası ikinci dalga durumunda daha kötümser bir tablonun da ortaya çıkmasından korkuluyor.
ABD ve gelişmekte olan ekonomilerde virüsün kontrol altına alınmasının gecikmesi, kurumsal seyahatlerin azalması ve tüketici güveninin zayıflaması istenen seviyede toparlanmanın gerçekleşmesinin en büyük nedenleri olarak gösteriliyor.
PREMIUM TRANSATLANTİK UÇUŞLAR BİTTİ!
İngilizlerin milli havayolu British Airways, London City ile New York JFK Havalimanları arasında tamamı business class koltuklarla konfigüre edilmiş Airbus A318 ile gerçekleştirilen BA1 ve BA2 kodlu uçuşların tamamen kaldırıldığını açıkladı. Uçuşların Londra-New York bacağı, London City Havalimanı pistinin kısa olmasına bağlı olarak, uçağın tam yakıt ile kalkış yapamamsı neticesinde İrlanda’nın Shannon şehrinde yakıt ikamli yapılarak icra ediliyordu. Yolcuların kendi kişisel cihazları üzerinden uçak içi eğlence sistemini kullanabildikleri uçaktaki koltukların tamamı tam yatak pozisyonuna dönüşebiliyordu.
British Ariways’in bu özel uçuşlarının iptal kararı, şirketin de bir parçası olduğu AIG Grubu’nun, yılın ikinci çeyreğini 1,3 milyar Euro ile tarihinin en büyük zararını açıklamasının ardından alındı. Baby bus olarak adlandırılan, 8 sırada toplam 32 koltuğa sahip olan 11 yaşındaki uçak 20 Mart’tan bu yana Madrid’de park halinde bekliyor. A318 ile operasyonların yeniden başlatılmayacağı ve premium transatlantik uçuşlar yapan bu uçağın kesin olarak emekliye ayrılacağı açıklandı.
BOEING 777X’İN TESLİMATI ERTELENDİ!
Amerikalı imalatçı Boeing, uzun zamandır devam eden spekülasyonlara hafta içinde yaptığı resmi bir açıklama ile son verdi.
Yılın 2. Çeyreğine dair finansal sonuçları açıklayan Boeing yönetimi, en yeni geniş gövde modeli olan 777X’in ilk teslimatının 2022’ye ötelendiğini ve 747 üretiminin 2022’de sona ereceğini resmi olarak duyurdu. 787 Dreamliner üretimi ise 2021’de ayda 6 adede düşürülecek. 767 ve 747 üretim planlamasında ise şimdilik bir değişiklik açıklanmadı. Yılın ikinci çeyreğinde müşterilerine sadece 20 adet ticari uçak teslim eden Boeing’in birikmiş sipariş tablosu ise 326 milyar dolar değerinde 4.500’den fazla uçağı içeriyor. Yılın ikinci çeyreğinde elde edilen gelir ise 11.8 Milyar Dolar olarak açıklandı.
Uzun zamandır sorunlarla uğraşan 777X projesinde, planlar COVID-19’un etkileri nedeniyle ertelenmek zorunda kalındı. İlk 777-9, lansman müşterisi Emirates’e planlanandan 1 yıl sonra 2022’de teslim edilecek. Ayrıca 777 ve 777X uçaklarının üretim sayıları da kademeli olarak düşürülecek ve 2021’de ayda sadece 2 adet 777 veya 777X üretimi yapılacak.
2022 yılı başında 737 üretim hızını kademeli olarak ayda 31’e çıkarmayı planlayan Boeing yönetimi, piyasadan gelecek talebe göre kademeli artışın sürmesini öngörüyor.
AIRBUS COVID-19’DAN ETKİLENDİ!
Avrupalı imalatçı Airbus da 2020 yılının ilk yarısına dair tüm konsolide finansal sonuçlarını açıkladı. Yılın ikinci çeyreğindeki 8 sipariş de dahil olmak üzere, ilk 6 ayda net ticari uçak sipariş sayısı toplam 298’e ulaşırken toplam teslimat sayısı ise 196 oldu. Geçen yılın aynı döneminde net sipariş sayısı 88; teslimat sayısı ise 389 olmuştu. İlk 6 ayda teslim edeilen uçakların 11’i A220, 157’si A320 ailesi, 5’i A330 ve 23’ü A350 oldu.
COVID-19 salgınının finansal tablolar üzerindeki etkisinin ikinci çeyrek rakamlarında kendini net olarak gösterdiğini açıklayan Airbus yönetimi, yeni pazar şartlarına uyum sağlamak için üretim programlarında yeni kalibrasyonlar yaptı.
Airbus Helicopter tarafında yılın ikinci çeyreğinde 5 olmak üzere 6 aylık periyotta 75 net sipariş aldı. Geçen yılın aynı döneminde bu sayı 123 adetti). Yılın ilk yarısında müşterilerine 104 helikopter teslim eden şirket, geçen yıl bu dönemde 143 sipariş teslim etmişti.
Airbus’ın Savunma ve Uzay alanında çalışmalar yapan şirketi ilk 6 aylık periyotta 5,6 milyar Euro’luk sipariş aldı. Konsolide gelirler, ticari uçak ticaretini etkileyen zor piyasa ortamının etkisiyle geçen yıla göre % 50 daha az teslimatla 18.9 milyar € ‘ya düştü.