Havacılık Bülteni-125

UÇAKTA SİGARA İÇMENİN CEZASI NEDİR?

Türk Hava Yolları’nın TK2249 sefer sayılı Şanlıurfa-İstanbul seferini yapan Boeing 737-800 tipi uçağında ilginç bir olay yaşandı.

Kabin ekipleri, yolculardan birinin, uçağın arka tuvaletinde sigara içtiğini tespit etti. Hakkında ‘kural dışı yolcu’ formu düzenlenen yolcu ile ilgili işlem yapılabilmesi için, kokpit ekibi de İstanbul Havalimanı Hava Trafik Kulesi ile irtibata geçerek uçağa polis istedi.

İstanbul Havalimanı’na inişin ardından uçağın kapısı açıldığında, sigara içen yolcu büyük bir sürpriz yaşadı. Karşısında İstanbul Havalimanı Emniyet Şube Müdürlüğü’ne bağlı polis ekibini gören yolcu, hakkında işlem yapılmak üzere polis merkezine götürüldü. Tutanak tutulan yolcuya, SHGM tarafından 2 bin 603 TL idari para cezası kesildi.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yönetmeliklerine göre, uçak içerisinde duman çıkartan cihaz ve tütün mamullerini kullananlar, ‘kural dışı yolcu’ olarak kabul ediliyor. Kural dışı yolculara idari para cezası kesilirken, tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde idari yaptırım kararlarına itiraz edilebiliyor. Ayrıca uçağın rötar yapması, başka bir meydana inmek zorunda kalması gibi durumlarda hava yolu şirketleri, kural tanımaz yolcuya tazminat davası da açabiliyor.

Öte yandan yurt dışındaki bazı hava yolu şirketleri, kural tanımaz yolcuları kara listeye de alıyor. Bu yolculara ömür boyu veya belirli bir süre bilet satmıyor. Hatta bazı ülkelerde kara listeye giren yolcuların isimleri havacılık otoriteleri ile paylaşılıyor. O ülkedeki diğer havayolları da yolcuyu kara listelerine alabiliyor.

LÜBNAN’DA YENİ YIL MAGANDALARI 4 UÇAĞI VURDU!

Balkanlar, Rusya ve Orta Doğu gibi dünyanın belirli bölgelerinde, insanlar düğün, bayram ve önemli olayları, havaya ateş ederek kutlamak gibi ilginç bir kültürel geleneğe sahip. Yeni yılın gelişi de havaya ateş edilerek kutlanan özel günlerden biri. Bu geleneği Lübnan’da devam ettiren magandaların silahlarından çıkan kurşunlar, ülkenin milli havayolu Middle East Havayolları’nın Beyrut Refik-Hariri Havaalanı’nda park halinde bulunan 4 uçağına isabet etti.

Havayolunun yepyeni dört uçağı başıboş mermiler nedeniyle hasar görürken, uçmaya başlamadan önce hangarın yolunu tuttu. Uçakların gövdelerindeki kurşun izlerine ait fotoğraflar sosyal medyayı salladı.

Havayolu şirketi resmi olarak açıklamasa da kurşunlardan etkilenen uçakların, şirketin kısa süre önce filosuna kattığı yeni Airbus A321neo uçakları olduğu sanılıyor. Havayolu Aralık ayında, Airbus’tan dört adet A321neo teslim almıştı. Airbus için özel bir kilometre taşı olan, üretim bandından çıkan 10000’inci A320, bu yıl içinde MEA’ya teslim edilmişti. 28 business ve 132 ekonomi koltuğu ile iki sınıf olarak konfigüre edilen uçaklar “en yeni nesil uçak içi eğlence sistemi ve yüksek hızlı bağlantı” özellikleriyle de donatıldı.

Ülkede İçişleri Bakanlığı’nın resmi kararı olmasına rağmen, havaya ateş seramonisi devam ediyor Lübnan’da, her yeni yılın ilk günü, bir gece önce havaya sıkılan yoğun kurşun yağmurunun neden olduğu zararların analizini yaparak geçiyor. Bu gelenek sadece ülkenin milli havayolunu etkilemedi. Ülke genelinde çok sayıda yetişkin ve çocuk hayatını kaybetti ya da yaralandı.

Eylül ayında, Lübnan’ın önde gelen futbolcularından biri olan 33 yaşındaki Muhammed Atwi, bu yaz meydana gelen büyük Beyrut liman patlamasının kurbanlarından birinin cenazesi sırasında yas tutanlar tarafından havaya sıkılan kurşunlardan birinin kafasına isabet etmesinden yaklaşık bir ay sonra hayatını kaybetmişti.

BALON İLE UÇAK HAVADA ÇARPIŞTI!

2020’nin son, 2021’in ilk dakikalarında, gökyüzünde büyük bir felaketin kıyısından dönüldü.

ABD’nin Orlando şehrinden gelen ve yeni yılın ilk dakikalarında Kolombiya’nın başkenti Bogota’ya inmek üzere olan Avianca’ya ait Airbus A319, kutlama amacıyla gökyüzüne bırakılan piroteknik balonların arasından geçmek zorunda kaldı.

Uçuş emniyetini ciddi şekilde tehlikeye atan bu durum karşısında panikleyen pilotlar, ani manevra yapmak zorunda kalsa da balonlar ile çarpışmaktan kurtulamadı. Neyse ki uçak sorunsuz bir şekilde El Dorado Havalimanı’na iniş yaptı.

Uçağın kanatları, motorları ve kuyruğu, balonların malzemeleri ve kumaş parçaları ile kaplandı. Olayla ilgili soruşturma başlatıldı. Olayın ardından, Kolombiya Sivil Havacılık Teşkilatı tarafından atılan bir tweet ile, ”Siz de eylemlerinizle ülkenin hava operasyonlarındaki güvenliğe katkıda bulunabilirsiniz. Havaalanlarının yakınında balonların kullanılması ve fırlatılmasının hava operasyonlarının ve yolcuların güvenliğini etkilediğini unutmayın.” şeklinde bir uyarı yapıldı.

Isı, ışık, gaz, duman ve ses üretmek için bağımsız olarak kendinden ekzotermik kimyasal reaksiyonları sürdürme yeteneğine sahip maddelerin kullanıldığı ve halkın çeşitli amaçlarla gökyüzüne bıraktığı bu balonlar, yerden hiç bir kontrol mekanizmaları olmaması nedeniyle oldukça tehlikeli. Özellikle şiddetli rüzgarlarda bu balonlar oldukça uzun mesafeler kat edebiliyor ve uçakların rotasına doğru sürüklenmelerini engellemenin hiçbir yolu bulunmuyor.

Son yıllarda, drone, balon veya jetpack gibi uçan nesnelerin ticari uçaklarla çarpıştığına dair haberlerin sayısı artıyor. Bu gelişmeler havacılık için ciddi tehditler oluştuğu anlamına geliyor.

2019’da Barbados’dan Kanada’ya uçan Air Canada Rouge’ye ait A321, ABD’nin Pennsylvania Eyaleti’nin Scranton kenti üzerinde bir balonla çarpıştı. Şans eseri uçak hasar aşmadı ve Toronto’ya başarılı bir şekilde indi.

2020 yılında Aeromexico’ya ait Boeing 737’nin burnuna, Guadalajara – Tijuana uçuşunda bir drone çarptı. Uçağa yapısal hasar veren drone aynı zamanda radyo ve iletişim ekipmanının da zarar görmesine neden oldu. Uçak güvenli bir şekilde inmeyi başardı.

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), insansız cisimlerin gökyüzünde oluşturduğu tehlike konusunda endişeli. Son iki yılda bu tip olayların sayısının önemli ölçüde arttığını belirten FAA, her ay ortalama 100 olay raporlandığını belirtiyor.

HAVACILIKTA SON 21 YILIN EN KÖTÜ PERFORMANSI!

Havacılık sektörüne dair yapılan analiz sonuçlarına göre, sektör 2020 yılında, COVID-19 nedeniyle, son 21 yılın en kötü dönemini yaşadı. 2020’de, dünya çapında havayolları, 2019’a göre % 49 daha az uçuş gerçekleştirdi ve yolcu trafiği % 67 azaldı. 2020’de yalnızca 16,8 milyon uçuşun gerçekleşirken, bu 1999’dan bu yana en düşük seviye olarak kayıtlara geçti.

2020’deki uçuşların 13 milyonu yani toplam uçuşların yüzde 77’si iç hat uçuşları olurken; sadece 3,8 milyon dış hat uçuşu yapıldı.

2020’deki uçuşların en popüler uçağı Airbus A320 oldu. 2020 yılında A320, 6.07 milyon uçuş gerçekleştirdi. Dünya çapındaki yolcu uçağı filosunun yüzde 30’u uzun süreli park yani Storage durumuna alınırken; Airbus A320neo uçaklarının yalnızca % 10’u Storage oldu.

2020’nin uçuş trafiği anlamında en yoğun günü, 95.000’den fazla uçuşun gerçekleştiği 3 Ocak olurken, gökyüzünün en sakin günü yalnızca 13.600 uçuşun gerçekleştirildiği 25 Nisan 2020 oldu.

Uçuş sayısı açısından 2020’nin en yoğun havalimanı yine Atlanta Hartsfield Jackson oldu. Uzun yıllardır dünyanın en yoğun havalimanı ünvanını elinde bulunduran havalimanında, 2020’de 250.800’den fazla uçuş gerçekleştirildi. Güney Kore’de Seul – Jeju rotası ise 2020’nin yine en yoğun rotası oldu. Yıl boyunca bu rotada 71.900 uçuş gerçekleştirildi.

ABD’li Southwest Havayolları, 2020’de havacılığın yükünü sırtladı. Southwest 2020’de yaptığı 869.800 uçuş ile yalnızca Kuzey Amerika’da değil, dünya çapında tüm havayollarının uçuş sayılarını geride bırakmayı başardı. Ryanair, 207.000 uçuş gerçekleştirerek Avrupa’nın en işlek havayolu olarak öne çıktı. Çin’in güçlü havayolu China Southern, bu yıl 500.700 uçuş gerçekleştirerek Asya-Pasifik bölgesindeki havayolları arasında zirvede yer aldı. Latin Amerika’da ise Sao Paulo merkezli Azul Airlines 138.500 uçuş gerçekleştirdi. Qatar Airways, 84.100 uçuş gerçekleştirerek Orta Doğu ve Afrika’daki en yoğun havayolu ünvanını kazandı. Türkiye’de ise en çok uçuş yapan havayolu şirketi tahmin edileceği üzere Türk Hava Yolları oldu.

Avrupa hava sahasını yöneten Eurocontrol tarafından 2020 yılı ve 2019 yıllarına yönelik açıklanan rakamlar da, havacılık açısından 2020’nin ne kadar karanlık olduğunu ortaya koyuyor.

Avrupa’nın en işlek 10 havalimanında, günlük ortalama uçuş sayısı verilerine göre, 2019 yılında zirvede yer alan Frankfurt Havalimanı’nda 2019 yılında günde ortalama 1408 uçuş gerçekleştiği görülürken, 2020’de günlük ortalama uçuş sayısı 580’e indi. Frankfurt’un, böylece Avrupa’nın en işlek havalimanı ünvanını Amsterdam’a kaptırdı. Paris Charles de Gaulle Havalimanı’da 2020’de, bir basamak yükselerek ikinci sıraya yükseldi.

2019 yılında günde ortalama 893 uçuş gerçekleşen İstanbul Havalimanı’nda ise 2020’de 504 uçuş gerçekleşti. Bu rakamlar ile İstanbul Havalimanı 8’inci sıradan 5’inci sıraya tırmanmayı başardı.

Avrupa’nın en işlek 10 havayolunun, günlük ortalama uçuş sayısı verilerine göre ise zirvenin adı değişmese de uçuş sayılarının dramatik şekilde düştüğü görülüyor. Listenin zirvesinde yer alan İrlandalı Ryanair’in 2019 ve 2020 yılları arasında, günlük ortalama uçuş sayıları arasındaki farkı yıl bazında değerlendirdiğimizde, havayolunun bir önceki yıla göre yarım milyon daha az uçuş yaptığı ortaya çıkıyor!

2019 yılında günde ortalama 1331 uçuş gerçekleşen Türk Hava Yolları’nın, 2020’de 626 uçuş gerçekleştirdiğini ve listede 5’inci sıradan 2’nci sıraya tırmandığı görülüyor.

VIRGIN ATLANTIC SON 747’Yİ FİLODAN ÇIKARDI!

İngiltere merkezli Virgin Atlantic Havayolları’nın filosundaki son Boeing 747 (G-VROY), 19 yılı aşkın süredir aktif olarak verdiği hizmetini tamamlayarak havayolunun filosundan ayrıldı.

Virgin filosunda 18 Haziran 2001’den beri uçan, Pretty Woman isimli jumbo jet, hafta başında Londra Heathrow’dan havalandı ve yeni sahibi Atlas Air tarafından ABD ordusu için asker nakliyesi amacıyla kullanılmak üzere Las Vegas’a uçtu.

Virgin Atlantic, filodaki 7 adet 747-400 uçaklarının filodan çıkarılması sürecine 2021’de başlayacağını ve son 747’nin filodan 2024’te çıkarılacağını açıklamıştı. Ancak COVID-19 krizinin finansal etkisi, havayolunun bu planını geri çekmesine neden oldu. Uçaklar 2021’i göremeden Virgin Atlantic filosundan ayrıldı.

AMERICAN AIRLINES 737 MAX İLE UÇUŞLARA YENİDEN BAŞLADI!

American Airlines, yaklaşık 21 ay sonra 29 Aralık’ta Boeing 737 MAX ile ilk ticari uçuşunu yaptı. Miami Havaalanı’ndan kalkan 737 MAX, New York LaGuardia Havalimanı’na başarıyla indi. Havayolu, MAX ile 4 Ocak’a kadar Miami-New York uçuşlarına devam edip, daha sonra başka rotalarda da MAX uçurmaya başlayacak. Böylece American Airlines, Brezilyalı Gol Havayolları ve Aeromexico’dan sonra 737 MAX ile ticari uçuşlara devam eden üçüncü havayolu oldu.

AIR CANADA’NIN 737 MAX’İ MOTOR ARIZASI YAŞADI!

Öte yandan hafta içinde Air Canada filosundaki Boeing 737 MAX uçaklarından biriyle yapılan ferry uçuş sırasında motor arızası yaşandı ve kokpit ekibi havada arızalı motoru kapatarak Tucson’a güvenli bir şekilde indirmeyi başardı. Uçakta yalnızca üç mürettebat vardı ve uzun süredir Arizona Eyaleti’nin Marana şehrinde park pozisyonunda bulunan uçak Montreal’e götürülmek istenmişti. Air Canada yönetiminden yapılan bir açıklama ile havada motor kapatmanın normal bir prosedür olduğu duyuruldu.

adbanner