Havacılık Bülteni-145

KOKPİT VE KABİN EKİBİ 21 SAAT UÇAKTA MAHSUR KALDI!

Ülkelerin sürekli yeni kararlar alınması nedeniyle, günümüzde seyahat kuralları ve kısıtlamalarını takip etmek oldukça zor. Bazen bu durum, ciddi mağduriyetler de doğurabiliyor.

Hindistan’ın düşük maliyetli havayolu SpiceJet, Boeing 737-800 (VT-SGX) ile bir charter uçuşu gerçekleştirdi. Delhi’den kalkan uçak, Gürcistan’ın başkenti Tiflis’te yakıt ikmali yaptıktan sonra Zagreb’e uçtu. Ancak Zagreb’te kokpit ve kabin ekibini kötü bir sürpriz bekliyordu. Ekip geceyi otelde değil uçakta geçirmek zorunda kaldı!

Dört pilot ve dört kabin görevlisinden oluşan SpiceJet’in uçucu mürettebatının, negatif sonuçlu Coronavirus PCR testi ibraz edememeleri nedeniyle Hırvatistan’a girişleri reddedildi. Ekip üyeleri, uçuş öncesi şirketten kimsenin böyle bir zorunluluk olduğunu kendilerine bildirmediğini söyledi.

Mürettebat uçağı terk edemiyordu. Geri dönmek isteseler uzun bir uçuştan geldikleri için görev süreleri dolmuştu ve yasal olarak dinlenmeleri gerekiyordu. Uçakta dinlenmek için geçirecekleri zaman ise küresel sivil havacılık kuralları kapsamında kabul edilmiyordu. Havayolu, Hindistan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne danıştıktan sonra bir karara vardı.

Mürettebat, 21 saatlik zorunlu dinlenme süresini tamamlamak için geceyi uçakta geçirdi. Ertesi gün, uçuş emniyeti nedeniyle yolcusuz bir şekilde Hindistan’a geri dönüldü. Dönüş uçuşu boyunca kokpitte sürekli üç pilot yer aldı. Uçuş öncesi, tüm mürettebat üyeleri, bu karardan memnun olduğuna dair bir onay vermek zorunda kaldı. Yani sorumluluk, uçuş ekibine verildi.

Zagreb Havalimanı’nda görev yapan yer personelinin, mürettebatın daha iyi dinlenebilmesi için uçağa yatak, yiyecek ve su götürdüğü de iddia ediliyor.

Havayolunun, operasyon yapacağı ülkeye ait bilgileri teyit etmiş olması gerekiyor. Dolayısıyla şirket, mürettebat üyelerinin uçuş öncesi test yaptırmasının zorunlu olduğu bilgisini atlamış görünüyor. Ancak şirket sözcüsü, Hırvat makamlarından mürettebat için PCR testinin gerekli olmadığına dair e-posta onayı alındığını iddia ediyor. Zagreb’e vardıklarında ise mürettebata, Hindistan’da Covid vakalarındaki ani artış nedeniyle, durumun değiştiği bilgisi veriliyor. Bu da uçucu ekip için büyük bir sürpriz oluyor.

Test gereksinimi ile ilgili mevzuatın gerçekten son dakikada değişip değişmediği veya SpiceJet’in bu korkunç hata için bir günah keçisi mi bulmaya çalıştığı bilinmiyor. Uzmanlar, şartlar son dakikada değişmiş olsa bile kuralın yürürlüğe girmesi için belli bir süre verilmesi ya da havaalanına varışta mürettebatın hızlıca test edilmesi gerektiğini düşünüyor.

Hindistan Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’nün de yaşanan olay nedeniyle SpiceJet’i uyardığı biliniyor.

A380 TESİSLERİNDE A321 ÜRETİLECEK!

Avrupalı imalatçı Airbus, Toulouse’da A321 Ailesi uçaklarının endüstriyel yeteneklerini modernize etme çalışmalarına hız veriyor. A380’in üretiminin yapıldığı Lagardère tesisinde kurulacak yeni son montaj hattı, sektörün toparlanma sürecindeki taleplerini karşılamak üzere Airbus’a üretim konusunda daha fazla esneklik sağlayacak.

Toulouse’da A321 üretim yeteneklerini öne çıkartmaya yönelik planlamalar, Covid-19 krizi ile birlikte ticari uçak üretiminin yaklaşık %40 oranında azaltılması kararıyla birlikte askıya alınmıştı. Sektördeki toparlanma ve 2023 ile 2025 yılları arasında tek koridorlu uçakların üretim sayılarının Covid öncesine dönme planı ile Airbus, bu proje için faaliyetlerine kaldığı yerden devam ediyor.

Şu anda A321’in son montajı için hizmet veren Airbus üretim tesisleri Hamburg ve ABD’nin Alabama eyaletinde. Bu yüzden Airbus, Toulouse’da, tek koridorlu uçakların üretim sistemine yeni nesil bir montaj hattı ekleyerek çalışma koşullarının, kalite ve rekabet gücünün iyileştirilmesini hedefliyor. A321 üretim esnekliğini artırmanın, 2023 yılından itibaren A321XLR modelinin Hamburg’da hizmete girişini de desteklemesi hedefleniyor.

Toulouse’daki A320 Son Montaj Hatlarından birinin yerini alacak olan yeni, modernize edilmiş ve dijital olarak etkinleştirilmiş montaj hattının, 2022 yılı sonuna kadar faaliyete geçmesi planlanıyor.

Airbus A320 ailesi, 320’den fazla müşteriye 15.500’in üzerinde teslimatı yapılan ve 5.650’den fazla birikmiş siparişi bulunan, Dünya’nın en çok satan ticari uçağı durumunda.

AIRBUS İSPANYA’DAKİ TESİSİNİ KAPATACAK!

Öte yandan Airbus, şirketin 50 yıllık tarihinde ilk büyük tesis kapanışına hazırlanıyor. Şirketin COVID-19 sonrası kurtarma planının bir parçası olarak İspanya’daki Puerto Real tesislerinin kapatılması planlanıyor. Puerto Real tesislerinin, Airbus’ın İspanya merkezli operasyonlarında zorunlu fazlalıklardan kaçınma hedefiyle, şu anda ticari uçaklar yerine savunma ve uzay projelerinin üretimlerine odaklanan yakınlardaki Cadiz tesisindeki operasyonlarla birleştirilmesi için sendikalarla görüşülüyor.  A380’in kuyruk tertibatının üretiminin bir parçası olan robot destekli Puerto Real tesisindeki operasyonlar, A380’in üretimini tamamlandıktan sonra düştü.

Sendikalar ise, şu anda İspanya’daki en yüksek işsizlik oranlarından birine sahip olan Cadiz’deki yerel ekonomi üzerinde önemli bir negatif etki yaratabileceği düşüncesiyle tesisin kapanmasına karşı mücadele veriyor. Bölgede, her dört yetişkinden birinin işi yok.

737 MAX TESLİMATLARI YENİDEN BAŞLADI!

ABD Federal Havacılık İdaresi FAA, Boeing 737 MAX filosunun dörtte birinde tespit edilen elektrik sistemi sorunları için geliştirilen düzeltmeyi onayladı ve uçakların teslimatları resmi olarak yeniden başladı.

Nisan’da durdurulan teslimatlar yeniden başladıktan sonra, uçağı hangi havayollarının aldığı açıklanmadı. Bu bilgilerin, şirketin Mayıs ayına ait siparişini ve teslimat raporunda ortaya çıkması bekleniyor.

Boeing, hava yollarına ve sorundan etkilenen 106 uçağın operatörlerine, elektrik sorunlarının nasıl giderileceğine dair talimatlar içeren iki bülten yayımladığını açıkladı. FAA Başkanı Steve Dickson, onay verdikleri onarımı “oldukça basit bir düzeltme” olarak özetledi. FAA tarafından onaylanan, sorunun giderilmesi için yayımlanan dokümanda Boeing, etkilenen elektrik devresi için bir topraklama yolu oluşturmak adına, iki farklı yüzeye bir bağlantı elemanı veya kablo eklenmesini öneriyor.

İlk olarak Nisan ortasında tespit edilen elektriksel kusurlar, kokpitinin yedek güç kontrol sistemlerinde saptandı. Bazı elektrik devrelerinin topraklama yeteneklerinde bir eksiklik içeren sorunun, şok veya elektrik çarpmasıyla sonuçlanabilecek bir voltaj dalgalanması ile uçuş emniyetini riske atabileceği iddia edildi.

Boeing tarafından bir “üretim sorunu” olarak lanse edilen durum, kısa süre içinde yedek güç kontrol ünitesi, devre kesici panel ve ana gösterge paneli dahil olmak üzere diğer sistemlerde de tespit edildi.

Uzmanlar, tespit edilen elektriksel topraklama sorunlarının, Boeing’in uçakların üretim hızını artırmaya çalıştığı için üretim yöntemini değiştirmesinin bir sonucu olarak ortaya çıktığı görüşünde. Sorunların fitilini ateşleyen detay ise, üretim yönteminde yapılan değişiklik kapsamında basit bir delik açma prosedürü ile ilgili olduğu iddia ediliyor.

Boeing, başlangıçta havayollarına, sorunun giderilmesinin uçak başına birkaç saat ile birkaç gün arasında değişebileceğini söylemişti.

KURAL TANIMAZ YOLCUYA REKOR CEZA!

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) 2021’in başında aldığı bir kararla uçakta meydana gelen olayların sayısının artışına bağlı olarak, kural tanımayan sorunlu yolcular için daha katı tedbirler alınacağını açıkladı. Mürettebat üyelerine saldıran, onları tehdit eden, işlerini yapmalarını engelleyen ve gökyüzünde olay çıkaran kural tanımaz yolculara, hapis cezasının yanı sıra 35.000 Dolar’a kadar para cezası verilebileceğini duyuran FAA, bu radikal kararın, uçakta maske takmayı reddeden yolcular için de geçerli olacağını duyurdu.

Geçtiğimiz hafta, bu karar doğrultusunda, uçuş sırasında kabin memuruna iki kez saldıran ve uçakta maske takmamak için direnen bir yolcuya, 52.500 Dolar para cezası kesilerek, bu konuda bir rekora imza atıldı.

23 Aralık 2020’de Delta Havayolları’na ait bir uçakta, Honolulu’dan Seattle’a uçan bir yolcuya kesilen 52.500 Dolar para cezasına dair hazırlanan raporda, asi yolcunun eylemleri, ”seyir esnasında kokpit kapısını açmaya çalışmak, mürettebat üyelerinin talimatlarına uymayı defalarca reddetmek, bir kabin memuruna tokat atmak ve onu iterek fiziksel olarak saldırıda bulunmak. Kendisini sakinleştirmeye çalışan diğer kabin memurlarını tehdit etmek” olarak özetlendi.

Kabin ekibi, uçaktaki diğer yolcuların da yardımıyla, kural tanımaz, asi yolcuya, plastik kelepçe takmayı başardı. Yolcu, daha sonra kelepçelerin birinden kurtuldu ve aynı kabin memuruna ikinci kez tokat attı. Uçak, sorunsuz bir şekilde inişini gerçekleştirdikten sonra, polis asi yolcuyu gözaltına aldı.

FAA, başlangıçta para cezalarını 35.000 Dolar ile sınırlandırırken, bahsedilen yolcu, maksimum ceza tutarının 1,5 katı para cezasıyla karşı karşıya. Asi yolcu, yeni sıfır tolerans politikası Ocak 2021’de yürürlüğe girdiği için, geriye dönük olarak cezalandırılmak isteniyor. Zira olayın yaşandığı sorunlu uçuş, Aralık 2020’de gerçekleşti.

Kural tanımaz yolcunun şimdi, FAA’den aldığı ceza makbuzuna ait ödemeyi yapması veya itiraz etmesi için 30 günü var.

Yeni katı kuralların uygulamaya alınmasının ardından geçen 4 aylık sürede, 9.000 – 27.000 Dolar arasında para cezalarıyla karşı karşıya kalan başka yolcular da oldu.

FAA’nın, bu konuda gösterdiği sıfır tolerans politikası, hemen herkes tarafından memnuniyetle karşılanıyor. İlk duyurulduğunda, bunun sadece boş bir tehdit olduğunu düşünenler bile, bunun FAA tarafından sürekli uygulanacak bir politika olduğuna ve kural tanımaz yolculara onbinlerce Dolar para cezası kesileceğine ikna oldu gibi görünüyor.

JETBLUE’NUN A321LR İLE NEW YORK-LONDRA UÇUŞLARI BAŞLIYOR!

Havayolları için Dünya’nın en çok gelir getiren uçuş rotası olan New York-Londra pazarına kritik bir oyuncu daha giriyor. Uzun zamandır bu rotada uçmak için hazırlık yapan ABD’li havayolu Jetblue, Londra-New York uçuşlarının ayrıntılarını ve tarifelerini duyurdu.

Havayolu endüstrisinde, ABD’nin en büyük uluslararası pazarı olan JFK-LHR hattında, yolcuların uzun süredir, özellikle premium kabinlerde aşırı yüksek bilet fiyatlarından muzdarip olduğu eleştirilerinden yola çıkan Jetblue, tüm yolcuların dikkatini çekecek bir fiyat ve seyahat deneyimi ile durumu değiştirmeye hazırlanıyor.

Londra Heathrow ile New York JFK arasında 12 Ağustos’tan itibaren her gün uçuşların başlayacağını duyuran Jet Blue, 30 Eylül’den sonra Londra Gatwick’ten de New York’a hergün uçmaya başlayacaklarını açıkladı. Jetblue, 2022 yazında ise Londra-Boston uçuşlarını başlatmayı planlıyor.

Londra-New York pazarına Jetblue’nun girişinden daha önemli detay ise tüm uçuşların, A321 neo LR uçaklarıyla gerçekleştirilecek olması. Böylece Transatlantik pazarında dar gövde uçaklarla tarifeli uçuşlara başlayan havayolları arasına Jetblue da katılacak. A321’in uzun menzilli versiyonunda 117 ekonomi ve 24 business class koltuk bulunduran havayolu, Londra-New York rotasında, gidiş dönüş ücreti olarak, ekonomi sınıfının 329 £ ve business class için 999 £ olacağını açıkladı.

Jetblue, Heathrow’da Terminal 2’yi; Gatwick’te, Kuzey Terminalini kullanacak.

BRITISH AIRWAYS HIZLI ANTİJEN TESTLERİNİ KULLANACAK!

British Airways, 25 saniye içinde sonuç veren koronavirüs testini deneyen Dünya’nın ilk havayolu şirketi olmaya hazırlanıyor. Havayolunun üst yönetimi, bu testi “oyunun kurallarını değiştirecek” şeklinde tanımlıyor.

Tıbbi teknoloji şirketi Canary Global’in ürettiği Pelican Covid-19 antijen testinin doğruluğu için kokpit ve kabin ekibi davet edildi. Sonuçlar standart PCR test sonuçlarıyla karşılaştırılacak.

British Airways CEO’su Sean Doyle, yolcularının tekrar seyahat etmelerine yardımcı olmak için kolay ve uygun fiyatlı test çözümlerini keşfetmeye kararlı olduklarını söylüyor.

Antijen testinin, Covid-19 pozitif kişiler için yüzde 98; negatif kişiler için 100 doğruluk sağladığı iddia ediliyor. Kısa süre önce Avrupa ve Birleşik Krallık’ta kullanımı onaylanan testin ABD’de kullanım onayı için değerlendirmeleri sürüyor.

Kullanıcılar, tükürük örneklerini, tek kullanımlık sensör ünitesine koyup, salladıktan sonra, cep telefonuna Bluetooth ile bağlı olan cihazın, yeniden kullanılabilir dijital okuyucusuna yerleştiriyor. Test sonucu, 25 saniye içinde cep telefonundaki uygulama üzerinden okunabiliyor.

Pelikan isimli antijen testinin üreticileri, hız, doğruluk ve kullanım kolaylığı sağlaması nedeniyle, seyahat endüstrisinin vazgeçilmez bir parçası haline gelmesini hedefliyor. Kısa süre içinde Dünya’nın her yerinde seyahat severler ve uçuş ekipleri için uygulanan standart bir test olarak kullanılabileceğini umuyor.

adbanner