Written by 03:16 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-97

UÇUŞLAR NE ZAMAN BAŞLAYACAK?

Pandemi nedeniyle ülkemizde dış hat uçuşları 28 Mart, iç hat uçuşları ise 4 Nisan’da tamamen durduruldu. O günden bu yana uçuşların ne zaman yeniden başlayacağı herkes için büyük bir merak konusu. Geçtiğimiz hafta Pegasus ve Türk Hava Yolları’ndan bu konuda yeni bir açıklama geldi.

Türk Hava Yolları, iç hat uçuşlarını 4 Haziran; dış hat uçuşlarını 10 Haziran’a ertelediğini açıkladı. Pegasus ise iç hat uçuşlarını 4 Haziran; dış hat ve Kıbrıs uçuşlarını 14 Haziran’a kadar iptal ettiğini duyurdu. Bu tarihlerin de, tıpkı daha önce bir çok kez olduğu gibi salgının gidişatına göre yine değişebileceğini unutmamak gerek.

HES KODU NEDİR? NEREDEN VE NASIL ALINIR?

Ayrıca geçtiğimiz hafta, yurt içinde yolcuların güvenle uçması için Sağlık Bakanlığı’nın aldığı önlemler kapsamında Hayat Eve Sığar kelimelerinin baş harflerinden oluşan HES Kodu uygulaması zorunlu hale getirildi. HES kodu yolcuların riskli görülen durumlarda seyahatlerini kontrol altına alabilmek adına geliştirildi.

Bundan böyle yolcular HES kodu olmadan, bilet satın alamayacak; online check-in yapamayacak. Dolayısı ile HES kodu olmayan yolcu yurt içinde havayolu ile seyahat gerçekleştiremeyecek.

HES kodu, Sağlık Bakanlığı’nın Hayat Eve Sığar uygulaması üzerinden veya kısa mesaj ile alınabilecek. Kısa mesaj olarak kod almak için HES yazıp aralarında boşluk bırakarak sırasıyla; T.C. kimlik numarası, T.C. kimlik seri numarasının son 4 hanesi ve ihtiyacınız olan gün sayısını 2023’e göndermeniz yeterli. HES kodunun süresinin, seyahatinizin gidiş-dönüş toplam süresi kadar olması önemli bir detay. Her yolcu kendine ait bir HES kodu almak zorunda. 0-2 yaş aralığındaki yolcular için HES kodu zorunluluğu yok.

Bilet aldığınız andan itibaren, uçuşunuza kadar geçen süre içinde HES kodu, Sağlık Bakanlığı alt yapısı üzerinden belirli aralıklarla sorgulanacak. Yapılan bu sorgulamalarda Corona sebebiyle uçmanıza engel bir durum belirlenirse, yolcu uçuşa kabul edilmeyecek.

COVID-19 pozitif ya da karantina sürecinde olan yolcular, yeterli süreli HES koduna sahip olmayan yolcular ve Hatalı T.C. Kimlik No ya da pasaport bilgisi giren yolcuların HES kodu olsa da seyahat edemeyecek.

Yolcuların seyahat edebilmek için HES kodu dışında seyahat izin belgesi, sağlık raporu gibi başka bir belgeye ihtiyacı bulunmuyor. Daha önce satın alınmış biletler için HES kodu online check-in sırasında sorulacak.

PAKİSTAN’DA UÇAK EVLERİN ÜZERİNE DÜŞTÜ!

Pandemi sonrası, 16 Mayıs’ta Pakistan’da iç hat seferlerinin kısıtlı şekilde yeniden başlamasından 6 gün sonra, Pakistan Havayolları’na ait Airbus A320, Jinnah Havalimanı’na son yaklaşma sırasında yerleşim merkezine düştü. 91 yolcu ve 8 mürettebat ile PK8303 sayılı Lahore-Karaçi seferini yapan uçağın burun iniş takımında yaşanan sorun nedeniyle ilk iniş denemesinde pilotlar pisti pas geçti. Ardından kuleye 25L pisti için ILS yaklaşımı ve iniş izni isteyen kokpit ekibi, kontrolörden gerekli izin ve talimatların alınmasından 4 dakika sonra “acil durum” deklare etti.

Uçak, ikinci iniş girişimi sırasında önce bi kuleye çarptı ve piste 1360 metre uzaklıkta Model Colony Bölgesi’nde evlerin üzerine düştü ve alev aldı. Kazanın ardından, 1 kadın 2 erkek toplam 3 kişinin hayatta kaldığı biliniyor.

Kule ile kokpit arasındaki konuşmalarda pilotların “motorları kaybettik” dediği duyuluyor.

Uçak düşmeden hemen önce çekildiği iddia edilen bazı görüntülerde, motorların kullanılamaz hale geldiği durumlarda uçağın güç ihtiyacını karşılayan Ram Air Turbine (RAT)’ın açık oluşu, uçağın motorlarının arkasında oluşan beyaz dumanlar ve motorların altındaki siyah is görüntüleri dikkat çekiyor. Motorların aniden güç kaybı yaşaması ve bu görüntüler kazanın gerçekleşme nedeni için, uçağın kuş sürüsüne girmesi, yakıtın tükenmesi veya yakıtın kontamine olmasına bağlı olarak yakıt tanklarında yaşanan bir sorun nedeniyle motora ulaşamaması gibi seçeneklerini öne çıkarıyor. Ancak her kazada olduğu gibi Pakistan’da yaşanan kazanın da gerçek nedeni uçağın kara kutusundaki bilgilerin çözülmesiyle ortaya çıkacak.

Kaza yapan uçak, ilk uçuşunu 2004’te g gerçekleştrip China Eastern Havayolları’na teslim edilmiş ve 2014’ten beri Pakistan Havayolları’nda uçuyordu. Pakistan Havayolları’nın bundan önceki kazası 2016’da yaşanmıştı. Chitral’den başkent İslamabad’a uçan ATR, dağa çarpmış ve uçaktaki 47 kişinin tamamı yaşamını yitirmişti.

2010 yılında, Pakistan tarihinin en büyük uçak kazası yaşandı. Air Blue Havayolları’na ait Airbus A321, İslamabad’ın kuzeyindeki tepeye düşmüş ve uçaktaki 152 kişinin tamamı hayatını kaybetmişti.

A380 İÇİN YOLUN SONU BEKLENENDEN ERKEN GELEBİLİR!

Pandemi nedeniyle, filo yönetiminde değişiklik yapmak zorunda kaldığını açıklayan son havayolu Air France oldu. Havayolunun filosundaki 9 adet Airbus A380’in azalan talep nedeniyle bir daha yeniden uçmayacağı duyuruldu.

Air France’ın pandemi öncesi planı, dünyanın en büyük yolcu uçağı A380’lerin 2022 yılına kadar aşamalı olarak filodan çıkarılmasıydı. Ancak krizin etkileri nedeniyle karar öne alındı.

Air France filosundaki tüm Airbus A380’ler, azalan talep ve ortaya çıkan seyahat kısıtlamalarının ardından 16 Mart’ta yere indirilmişti. Uçakların 5’i Paris Charles De Gaulle; iki tanesi Fransa’nın güneybatısındaki Tarbes – Lourdes – Pyrénées (LDE) ve ikisi İspanya’nın Teruel Havalimanı’nda (TEV) bulunuyor. A380’lerin beşi Air France’ın kendisine ait veya finansal kiralama modeline sahipken diğer dördü ise operasyonel kiralama modeliyle filoda yer alıyordu.

Air France’nin, Airbus A380’leri filodan çıkarmasının etkisinin 500 milyon Euro civarında olacağı tahmin ediliyor. Bu rakamlar, şirket bilançosuna 2020’nin ikinci çeyreğinde cari olmayan gider olarak kaydedilecek. Hizmet dışı kalan A380’lerin yerini Airbus A350 ve Boeing 787 dahil olmak üzere daha yeni ve daha verimli uçaklar alacak.

Air France’ın bu kararının ardından, A380’in en büyük müşterisi Emirates’ten de ilginç bir çıkış geldi. Filosunda 115 adet A380 bulunduran ve teslim alınmayı bekleyen 8 adet daha siparişi bulunan Dubai merkezli havayolunun patronu Tim Clark, artık A380 ile yolcu taşımanın finansal karlılık oluşturmasının imkansız olduğunu açıklamıştı. Filodaki 46 uçağı emekliye ayırmayı ve A380 ile uçan kokpit ve kabin ekibinin yüzde 30’unu işten çıkarmayı planladığı konuşulan Emirates’in kalan sekiz A380 siparişinin 5’ini iptal etmek için Airbus ile görüştüğü duyuruldu. 2020 sonuna kadar 3 uçak teslim alarak bu süreci kapatmak isteyen Emirates, böylece A380 üretim programının planlanandan da önce tamamlanması kararını getirebilir. Ancak Airbus yönetimi bu karara şiddetle karşı çıkarken, tarafların görüşmelerindeki diğer ayrıntılar gizli tutuluyor.

AIRBUS ABD’DE A220 SON MONTAJ HATTINI KURDU!

Avrupalı imalatçı Airbus, ABD’nin Alabama Eyaleti’ndeki Mobile tesislerinde uzun zamandır inşa çalışmalarını devam ettirdiği A220 uçaklarının son montaj hattının yapımını tamamladı ve resmi olarak hizmete açtı.

Hem A220-100 hem de A220-300 versiyonlarının üretimi için inşa edilen 25 bin metrekarelik tesiste, A220 uçaklarının gövdesi ve tüm bileşenlerinin bir araya geldiği, beş ana montaj istasyonu bulunuyor. Açılan yeni son montaj hattı, Airbus’ın ABD’deki üretim yeteneklerini geliştirme konusunda önemli bir adım oldu. Zira A220 üretim operasyonlarının başlamasıyla birlikte, Airbus’un Alabama’daki tesisinin boyutu da iki katına çıkmış oldu.

Airbus A220’nin hizmete yeni başlayan son montaj hattından çıkacak ilk uçak, Delta’dan sonra A220’nin ikinci ABD’li operatörü olan jetBlue’nun olacak. Uçağın parçaları ve bileşenleri bir süre önce tesislere ulaştı ve bir araya gelmeye hazır durumda. Uçağın 2020 bitmeden teslim edilmesi planlanıyor.

A220 son montaj hattının inşaat planları ilk olarak Ekim 2017’de duyuruldu. Ancak Airbus, Ağustos 2019’dan beri, Mobile tesislerindeki A320 Ailesi uçaklarının üretimi için kurulmuş olan son montaj hattı hangarlarını kullanarak A220’yi inşa etmeye çalışıyordu. A220’nin ana üretim tesisi ve programın merkezi Kanada’nın Mirabel şehrinde bulunuyor.

EN UZUN NON-STOP UÇUŞ REKORU DEĞİŞTİ!

Fransızların düşük maliyetli havayolu French Bee, dünyanın en uzun non-stop ticari uçuş rekorunu eline geçirdi. Fransız Polonezyası’ndaki Papeete ile Paris Orly Havalimanları arasında 16129 km menzilde ve 16 saatte kat edilen bu rekor uçuş, kalkış ve varış destinasyonlarının Fransız toprağı olması nedeniyle iç hat uçuşu kabul ediliyor.

Rekor uçuşu havayolunun filosundaki bir Airbus A350-900, ortalama 12.500 metre irtifada ve saatte 940 kmlik standart performans kriterlerinde icra etti. Uçağın tam yüklü olmaması, maksimum menzili 15000 km olan A350-900’ün, bu uçuşu başarıyla gerçekleştirebilmesini sağladı.

Pandeminin ilk günlerinde Air Tahiti Nui Havayolları, Boeing 787-9 Dreamliner ile Papeete-Paris Charles de Gaulle rotasında, 15.715 kmlik mesafeyi 16 saat 20 dakikalık bir uçuş ile tamamlayarak, en uzun non-stop ticari uçuş rekorunu eline geçirmişti. Ancak rekoru yaklaşık 2 ay sonra French Bee’ye kaptırdı.

YANGIN SÖNDÜRME SİSTEMİ HATASI!

American Airlines’in Chicago O’Hare Havalimanı’ndaki hangarlarından birinde otomatik yangın söndürme sistemi devreye girdi ve hangardaki American Airlines’a ait iki Boeing 787 ciddi miktarda yangın söndürücü kimyasal ile kaplandı. Uçakların ciddi şekilde hasarlandığı bilinirken, hasarın miktarı açıklanmadı.

Geçtiğimiz haftalarda, Londra Heathrow Havalimanı’nda da benzer bir olay yaşanmıştı. British Airways’e ait Boeing 777 ve Boeing 787 uçakları beş ton yangın söndürücüye maruz kalmıştı. İşine son verilen bir personelin, intikam amacıyla bu eylemi gerçekleştirdiğine yönelik söylentiler olmasına rağmen, havayolu durumun teknik bir sorundan kaynaklandığını açıklamıştı.

ROLLS ROYCE 9 BİN İŞÇİ ÇIKARACAK

İngiliz motor imalatçısı Rolls-Royce, müşterilerden gelen yeni talepler ve satış sonrası hizmetlere olan talebin aşırı düşmesi nedeniyle, ticari operasyonları mevcut duruma uyumlu hale getirebilmek için bazı yapısal değişiklikler yapılacağını açıkladı.

En sert tedbirler arasında şirketin dünyanın dört bir yanında bulunan 52.000 çalışanının en az 9.000’inin işine son verilmesi yer alıyor. Şirkette ayrıca tesisler, mülkler, sermaye başta olmak üzere tüm doğrudan ve dolaylı maliyetlerin ve harcamaların azaltılmasına karar verildi.

SİNGAPUR HAVAYOLLARI 777-200ER UÇAKLARINI FİLODAN ÇIKARIYOR!

Singapur Havayolları, filosunda kalan son üç Boeing 777-200ER’ı uçuşlardan tamamen çekme kararı alıp Avustralya’nın Alice Springs kentindeki uçak mezarlığına gönderdi.

Normalde uçakların bu yılın sonuna kadar hizmette kalmasını planlayan havayolu, pandeminin yarattığı olumsuz tablo nedeniyle uçakları erken emekli etmeye karar verdi.

İlk olarak 1997 yılında havayolunun filosuna katılan 777-200ER uçaklarının sayısı 46’ya kadar ulaştı ve 2004-2009 arasında filonun yüzde 52’sini oluşturacak noktaya ulaşıp, Singapur Havayolları’nın amiral gemisi oldu. 1 Aralık 2019’da A350’ye dönülmeden önce, havayolu uzun süre İstanbul-Singapur uçuşlarını da 777-200ER ile icra etmişti.

Singapur Havayolları’nın filosunda şu an 27 adet 777-300ER ve 5 adet 777-300 bulunuyor. Havayolunun ayrıca, ABD’li imalatçının yeni nesil geniş gövdeli uçağı 777-9 için de 20 adet siparişi bulunuyor.

(Visited 59 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info