Havacılık Bülteni-177

THY İLK BİYO YAKITLI UÇUŞUNU YAPTI!

Havacılık endüstrisinde tüm adımlar, 2050’ye kadar net sıfır karbon emisyonu taahhütü doğrultusunda atılıyor. Bu kapsamda Türk Hava Yolları, 2 Şubat’ta TK1823 sefer sayılı İstanbul – Paris Charles De Gaulle uçuşunda ilk kez biyo yakıt kullandı.

Biyo yakıtlar sürdürülebilir havacılık yakıtı türlerinden biri olarak kabul ediliyor. Bitkilerden veya atıklardan elde edilen biyoyakıtlar, geleneksel jet yakıtına kıyasla CO₂ emisyonlarını %98’e kadar azaltabiliyor.

Biyoyakıtların içerisindeki karbon, bitkilerin havadaki karbondioksiti parçalaması sonucu elde edildiği için, biyoyakıtların yakılması, dünya atmosferinde net karbondioksit artışına neden olmuyor.

Geleneksel jet yakıtı ile harmanlanmış biyo yakıt ile ilk test uçuşu 2008’de yapıldı ve 2011’de ticari uçuşlarda en fazla %50 oranında biyo yakıt ile karıştırılan kerosen kullanımına izin verildi. Küresel havacılık otoritelerinin yakın zamanda %100 biyo yakıt ile uçuşlara izin vermesi bekleniyor.

Türk Hava Yolları’nın uçuşlarda kullanacağı sürdürülebilir havacılık yakıtı, aynı miktardaki geleneksel kerosene kıyasla yüzde 87’ye varan oranda sera gazı emisyon azaltımı sağlıyor.

Yakıtın uçaklara yüklenme süreci Türk Hava Yolları iştiraki olan TFS (Turkish Fuel Services) Akaryakıt Anonim şirketi tarafından gerçekleştiriliyor. Neste firmasından tedarik edilen çevreci ürün TFS’nin yakıt çiftliğinde depolanarak geleneksel jet yakıtı ile harmanlanıyor ve sonrasında uçaklara ikmal ediliyor.

Sürdürülebilir ham maddelerden üretilen ve içeriğinde zararlı ağır metaller bulunmayan yakıt, başlangıçta İstanbul –Paris uçuşlarında haftada bir kez kullanılacak. Zaman içinde farklı rotalarda da daha yaygın şekilde biyo yakıt kullanımı planlanıyor

Öte yandan THY, Boğaziçi Üniversitesi ile birlikte, TUBİTAK tarafından desteklenen, Mikroalg Tabanlı Sürdürülebilir Biyo-Jet Yakıtı Projesini (MİKRO-JET) de yürütülüyor. Proje tamamlandığında Türkiye ve Avrupa’nın ilk karbon-negatif entegre biyo rafinerisi hayata geçirilmiş olacak.

QATAR AIRWAYS’TEN BOEING’E TARİHİ SİPARİŞ!

Son dönemde A350 uçaklarındaki boya kusurları nedeniyle Avrupalı uçak üreticisi Airbus ile ilişkileri çıkmaza giren Qatar Airways, yönünü ABD’li imalatçı Boeing’e çevirdi.

777X ailesinin, kargo versiyonunun da üretileceğini resmi olarak açıklayan Boeing, uçağın lansman müşterisinin de Qatar Airways olacağını duyurdu. Beyaz Saray’da düzenlenen imza töreninde Katar’ın ulusal havayolu 777-8F için 34 kesin ve 16 opsiyonlu olmak üzere 50 uçaklık sipariş verdi. Anlaşmaya göre, havayolu, daha önce 777X ailesi yolcu uçakları için verdiği 60 adet siparişinin 20’sini kargoya dönüştürecek. Qatar Airways ayrıca iki adet de 777 kargo uçağı siparişi de verdi.

Mevcut liste fiyatları üzerinden, Qatar Airways’in verdiği siparişin değeri yaklaşık 20 milyar Dolar oldu. Bu imza, Boeing tarihinde değer bazında en büyük kargo siparişi olarak kayıtlara geçti. Bu sipariş paketi, 38 eyaletten yüzlerce ABD’li tedarikçisinin de desteklenmesi anlamına geliyor. Bu sipariş sayesinde 35.000’den fazla ABD’li işini sürdürecek ve uçakların tamamı teslim edilene kadar Amerikan ekonomisine yıllık tahmini 2,6 milyar dolarlık etki sağlayacak.

Boeing, 777-8 kargo uçağının, 747-400F ile neredeyse aynı yük kapasitesi sunacağını; ancak yakıt verimliliği, emisyonlar ve işletme maliyetlerinde %25’lik bir iyileşme sunacağını duyurdu. 777-8 kargo uçağı, sektördeki en büyük, en uzun menzilli ve en yetenekli çift motorlu kargo uçağı olacak. Bu özellikleri ile uçak operatörleri için daha sürdürülebilir ve karlı bir iş imkanı sağlayacak. Qatar Airways’e ilk 777-8 kargo uçağı teslimatının 2027’de yapılması planlanıyor.

Boeing’in dünyanın özel kargo uçağı kapasitesinin %90’ından fazlasını tek başına sağlıyor. Yeni karbon fiber kompozit kanat ve yeni nesil yakıt tasarruflu motorlar dahil olmak üzere tasarım iyileştirmeleri ve yenilikçi teknolojiler içeren 777-8, 8.167 km menzile sahip olacak ve 118 ton maksimum taşıma kapasitesi sunacak. Bu da havayollarının daha az durak yaparak daha uzun mesafeli rotalarda daha fazla yük taşımasına olanak tanıyacak.

Boeing, 777-8 kargo uçağını Seattle’daki Everett tesislerinde üretecek. İmalatçı, 777X ailesi uçaklarının üretimini desteklemek için Everett tesislerine 1 milyar Dolardan fazla yatırım yaptı.

Öte yandan Boeing ve Qatar Airways arasında 737 MAX ailesinin en büyük modeli olan 737 MAX 10 uçağı için 25’i kesin 25’i opsiyonlu toplam 50 uçak siparişi için de Mutabakat Zaptı imzalandı. Yaklaşık 7 milyar dolarlık bu sipariş paketi ile Qatar Airways, dar gövde uçak ihtiyacını karşılayacak. Airbus geçtiğimiz hafta havayolunun 50 adet A321neo siparişini iptal etmişti. 737-10, tek sınıf konfigürasyonda 230 yolcuya kadar oturma kapasitesine sahip. 5310 km menzili ile tek koridorlu uçakla uçulabilecek rotaların %99’una ulaşabiliyor. 737 MAX 10, dar gövde uçaklar arasında en iyi kapasite, en fazla yakıt verimliliği ve koltuk başına en iyi işletme maliyeti sunan uçak olarak öne çıkıyor.

AIRBUS KARGO TAŞIMAK İÇİN HAVAYOLU KURUYOR!

Avrupalı imalatçı Airbus, uçak taşıyan uçak modeli Beluga’nın bir önceki nesli olan BelugaST filosunu kullanarak, büyük boyutlu yük taşımacılığı ihtiyacına çözüm sunmak için yeni bir hava kargo hizmeti başlattı.

Airbus Beluga Transport isimli bu yeni hizmetle, uzay, enerji, askeri, havacılık, denizcilik ve insani yardım gibi çeşitli sektörlerdeki müşterilere büyük kargo taşımacılığı hizmetleri sağlanacak.

Bu kapsamda ilk hizmet, 2021’in sonunda, Airbus Helicopters’ın Fransa’nın Marignane kentindeki üretim tesisinden, adı açıklanmayan bir müşteri için Japonya’nın Kobe şehrine yapılan teslimatla gerçekleşti. Beluga #3 ile gerçekleştirilen bu uçuşta Varşova (Polonya), Novosibirsk (Rusya) ve Seul’de (Kore) yakıt ikmali yapıldı.

A300-600 modeli üzerinden geliştirilen, uzun yıllar boyunca Airbus’ın büyük uçak parçalarını, üretim tesislerinden son montaj hatlarına taşıyan 5 uçaktan oluşan BelugaST filosunun yerine Airbus, A330 üzerinden geliştirilen altı adet yeni nesil BelugaXL filosunu hizmete almaya hazırlanıyor.

Yeni başlatılan Airbus Beluga Transport hizmetinde, 7,1 m genişliğe ve 6,7 m yüksekliğe kadar büyük boyutlu kargolar taşınabilecek. BelugaST, tüm nakliye uçakları arasında dünyanın en büyük iç enine kesitine sahip olduğu için, pazarda ciddi iş potansiyeline sahip olacağı düşünülüyor.

Yakın gelecekte, Airbus’ın altı yeni BelugaXL uçaklarının tamamı hizmete başladığında, BelugaST uçakları, kendi Hava taşımacılığı operatörü Sertifikası (AOC) ve personeline sahip yeni oluşturulacak bir yan havayoluna devredilecek. Nakliye operasyonları, bu havayolu üzerinden yapılacak.

BelugaST’nin hedeflenen uluslararası müşteri hizmetini en üst düzeye çıkarmak için yeni yükleme teknikleri ve ekipmanlar da geliştiriliyor. Bu çözümler, yükleme/boşaltma platformunun bulunmadığı havalimanlarındaki görevler için otomatik yükleyici cihazları içeriyor.

ATR SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KONUSUNDA İDDİALI!

Fransız-İtalyan ortaklığı olan bölgesel uçak üreticisi ATR, 72-600 prototip uçağının bir motorunda %100 Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı ile yedi saatlik uçuş testlerini de içeren tüm test sürecini başarıyla tamamladı.

Uçağa, bu test sürecinde %100 yenilenebilir atıklardan ve kullanılmış yemeklik yağlardan üretilen Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ verildi. Bu test süreci, ATR uçaklarının %100 SAF sertifikasyon sürecinin bir parçasıydı. Eylül 2021’de ATR, bu sertifikayı almak için Braathens Bölgesel havayolu ve Neste ile işbirliği yaptı.

Üç şirketin birlikte çalıştığı bu proje kapsamında, 2022’de Braathens Havayolları’na ait ATR uçağında bir gösteri uçuşu yapılması hedefleniyor. 2025 yılına kadar ATR uçaklarının %100 SAF sertifika sürecinin tamamlanması hedefleniyor.

ATR CEO’su Stefano Bortoli, bölgesel uçak pazarının lideri olarak amaçlarının, havacılığı karbondan arındırma stratejisine öncülük etmek olduğunu söylüyor. Halihazırda benzer büyüklükteki diğer bölgesel uçaklara göre %40 daha az CO2 üreten ATR’nin turboprop uçakları, CO2 emisyonlarının sıfırlanmasında da öncü olacak gibi görünüyor.

TÜRKİYE VE ERMENİSTAN ARASINDA UÇUŞLAR YENİDEN BAŞLADI!

1993 yılından bu yana diplomatik ilişkilerin kurulmadığı, sınırların kapalı olduğu Türkiye ile Ermenistan arasında ilişkilerin normalleştirilmesi çerçevesinde, İstanbul-Erivan arasında uzun süre sonra karşılıklı uçuşlar başladı.

FlyOne Hava Yolları’na ait Airbus A320-200 tipi uçak, 5F475 sefer sayılı uçuşta, Erivan Zvartnots Havalimanı’ndan İstanbul Havalimanı’na ilk uçuşu yaptı. Uçuşta 64 yolcu yer aldı.

İstanbul-Erivan rotasındaki ilk uçuşu ise Pegasus Hava Yolları, Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan gerçekleştirdi. 99 yolcunun yer aldığı uçuş yaklaşık 2 saat sürdü.

Azerbaycan ordusunun 2020’de Karabağ topraklarındaki işgale son vermesinin ardından Türkiye, Ermenistan’a ilişkilerin normalleşmesi çağrısında bulunmuştu. Türkiye’nin çağrısına Ermenistan’dan da olumlu karşılık gelmesi üzerine iki ülke ilişkilerinin normalleşmesini görüşmek amacıyla 2021’de karşılıklı özel temsilciler atanmıştı.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, uçuşların haftada üçer kez karşılıklı yapılacağını duyurdu. Fly One pazartesi, çarşamba ve cuma Erivan’dan İstanbul Havalimanı’na; Pegasus Hava Yolları ise İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan pazartesi, perşembe ve cumartesi Erivan’a uçacak.

FRANKFURT HAVALİMANI UÇAĞI KAÇIRAN YOLCULARA TAZMİNAT ÖDEYECEK!

Frankfurt Havalimanı’ndan Dominik Cumhuriyeti’ne uçmak isteyen bir çift, güvenlik kontrolünde aşırı zaman kaybettikleri için uçağı kaçırdı ve olayı yargıya taşıdı. Havalimanını ve güvenlik personelini haksız bulan mahkeme yolculara toplam 3500 Euro tazminat ödenmesine hükmetti.

Sabah saat 9’da havalimanına gelen çift, güvenlik kontrolü sırasına ise saat 10’da girdi ve 11:50’deki uçuşa yetişemedi. Check in işlemlerini zamanında yapmalarına rağmen uçağa yetişemeyen yolcular, geceyi otelde geçirip yeniden bilet aldı. Bu masrafların havalimanı tarafından karşılanmasını talep etti. Ancak olumlu yanıt alamayınca olayı yargıya taşıdı. Mahkeme, 3500 Euro’luk tazminatın ödenmesinin yerinde olduğuna karar verdi. Havalimanının bu karara itiraz yolu da kapatıldı.

adbanner