Havacılık Bülteni-187 | Boarding Info

Written by 11:00 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-187

YOLCU KABİNİNDE KARGO TAŞIMAYA SON!

Avrupa Birliği Havacılık Emniyeti Ajansı EASA, pandemi sürecinde hayata geçirilen ve havayollarına, yolcu uçaklarının kabininde kargo taşımaya izin veren uygulamanın uzatılmayacağını açıkladı. Bu karar, Avrupa Birliği’nde faaliyet gösteren havayollarının artık boş yolcu uçaklarında kargo taşıyamayacağı anlamına geliyor.

2020’de başlayan yolcu kabinlerinde kargo taşımaya izin veren bu uygulama, 31 Temmuz 2022’de sona erecek. EASA, bu kararın arkasında, COVID-19 sürecinde ortaya çıkan lojistik zorlukların artık ortadan kalkmış olduğu gerçeğinin yattığını duyurdu.

Kargo taşımak için yolcu uçaklarının kullanıldığı ve ‘preighter’ olarak adlandırılan hizmete izin veren geçici muafiyetin nedeni, pandemi sırasında ülkeler arasındaki sınırların kapanması nedeniyle yolcu seyahatlerinin kısıtlanması ve buna bağlı olarak tedarik zincirlerinin kırılmasıydı.  Ayrıca virüsün tüm dünyada yayılmasını önlemek için maske, aşı ve diğer tüm tıbbi ürünlerin de bu sayede kolayca taşınmasının önü açılmıştı.

Pandemi sırasında havayolları, artan hava kargo talebini karşılamak için preighter hizmetleri üzerinden çok iyi paralar kazandı. Birçok havayolu daha fazla kargo taşıyabilmek yolcu koltuklarını tamamen söktü. Devasa Airbus A380 uçakları da dahil olmak üzere pek çok uçak, havayolları tarafından ‘mini yük gemilerine’ dönüştürüldü.

787’NİN TESLİMATI YİNE ERTELENDİ!

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA) tarafından tespit edilen üretim kusurları neredeyse bir yıl önce durdurulan Boeing 787 Dreamliner teslimatlarının, 2022’nin ikinci yarısında yeniden başlaması bekleniyor.

FAA, Eylül 2020’de, 8 adet Dreamliner’ın gövdesinde iki farklı üretim sorunu tespit etti. Mart 2021’e kadar teslimatlar durdu. Temmuz 2021’de ise üretilen ancak henüz teslim edilmeyen Boeing 787 uçaklarının burun bölgesinde başka bir sorun keşfedildikten sonra teslimatlar yeniden kesildi. Bu gecikme ve kesintiler, Boeing’in sipariş defteri ve üretim planlamasında büyük bir sorun oluştururken, siparişlerini zamanında teslim alamayan havayolları için de ciddi sıkıntılar oluşturdu.

2022 yılın Ocak ayında, 787 uçaklarının teslimatlarının Nisan ayında yeniden başlaması bekleniyordu. Ancak geçtiğimiz hafta ortaya çıkan yeni takvime göre teslimatlar en erken yılın ikinci yarısında başlayabilir.

Reuters’ta yer alan bir habere göre, 100’den fazla uçak hala kontrol edilmeyi ve onarılmayı bekliyor. Son derece titiz bir şekilde tüm uçakların spesifikasyonlara uygunluğu kontrol ediliyor.

Özellikle 737 MAX uçaklarında yaşanan krizin ardından FAA, Boeing’in havacılık standartlarını karşılayan uçaklar ürettiğinden emin olana kadar, 787’lerin teslimatına izin vermemekte kararlı.

Boeing, 787’deki teslimat gecikmeleri nedeniyle sadece 2021’in son üç ayında 3,5 milyar Dolar zarar ettiğini açıkladı. Teslimatların çok daha uzun süredir yapılamaması, devam eden COVID-19 krizinin ekonomik sonuçları ve 737 MAX krizinin ortaya çıkardığı fatura da birleştiğinde ABD’li imalatçının bu yükün altından nasıl çıkacağı büyük bir merak konusu.

Çok önceden sipariş verdiği 787 uçaklarını bir türlü teslim alamayan çok sayıda havayolu, planladığı uçuşları askıya almak, uçuşlarında kapasite azaltmak gibi kararlar almak zorunda kalıyor. Uzun vadede Boeing’i, sebep olduğu bu tip problemler için büyük tazminat davaları da bekliyor.

AIRBUS’TAN EKSTRA PERFORMANSLI KANAT!

Avrupalı ​​imalatçı Airbus, Eylül 2021’de Ekstra Performanslı Kanat Projesini (eXtra Performance Wing) başlattı. Sivil havacılık endüstrisinde karbon ayak izini azaltacak yeni teknolojilerin kullanımını hızlandırmak için biyomimetikten ilham alan bu proje kapsamında geliştirilen prototipin rüzgar tünelinde test edilecek modelinin üretimini tamamladı.

Doğadan ilham alınarak geliştirilen bu kanat tasarımı ile sivil havacılık sektörünün net sıfır emisyon hedefine ulaşması için aerodinamik yapı ve geleceğin ticari uçaklarının performansı geliştirilmeye çalışılıyor.

Kanat teknolojilerinde çığır açmak için geliştirilen ölçekli prototip, Cessna Citation VII iş jeti platformu üzerine entegre edilerek temsili uçuş koşullarında test edilecek. Airbus’ın Bristol’deki düşük hızlı rüzgar tüneli tesisindeki aerodinamik ekibi tarafından kısmen 3 boyutlu yazıcı da kullanılarak üretilen rüzgar tüneli modeli, Cessna Citation VII iş jetinin hafif, uzun açıklıklı tasarımını da içeren küçültülmüş bir versiyonu. 

İlk olarak AlbatrossONE isimli başka bir Airbus projesinde daha küçük ölçekte test edilen eXtra Performance Wing Projesi, kapsamında yarı aeroelastik menteşeli kanatlar test ediliyor. Hamleli rüzgar koşulları veya türbülans yaşandığında, rüzgar sensörleri, pop-up spoiler ve çok işlevli firar kenarları gibi kanada yerleşik teknolojilerin davranışları inceleniyor.

Airbus’ın Bristol yakınlarındaki Filton Kasabası’nda bulunan düşük hızlı rüzgar tüneli, kalkış ve inişte karşılaşılan rüzgar hızlarına benzer koşullar üretiyor. Ayrıca F1 arabalarını, gemi radar sistemlerini ve kentsel hava hareketliliği (UAM) araçlarını ve daha geleneksel uçakları test eden harici kuruluşlar tarafından da kullanılıyor.

RUSYA TUPOLEV TU-214’ÜN ÜRETİMİNİ ARTIRIYOR!

Ukrayna’ya yönelik askeri harekat nedeniyle batılı ülkeler tarafından ciddi yaptırımlara maruz kalan ve havacılık sektrörünü ayakta tutabilmek için farklı yollara başvurran Rusya’nın devlete ait uçak üreticisi United Aircraft Corporation (UAC) Tupolev Tu-214 uçaklarının üretimin artırma kararı aldı. Şu anda, yılda yaklaşık 2-3 adet üretile Tu 214’ün, 2025 yılına kadar yılda 10 adet üretilmesi planlanıyor. Rusya Sanayi ve Ticaret Bakanı Denis Manturov, 2025 ve ardından MC-21 uçağının da üretimini kademeli olarak artıracaklarını açıkladı.

Şu anda yılda üretilen 2-3 adet Tu-214, Rus hükümeti tarafından teslim alınıp kullanılıyor. Ancak yeni karar ile Rus havayollarının 2024’ten itibaren Tu-214 ve Il-96 uçaklarını filolarına katmaya başlayacakları açıklandı. 2030 yılına kadar 70’den fazla uçağın teslim edilmesi planlanıyor.

Tu-214 ve Il-96 uçaklarının üretimini artırma ihtiyacı, Batı’nın Airbus ve Boeing teslimatlarının sona ermesini de içeren Rusya’ya yönelik ağır yaptırımlarının üstesinden gelmek zorunda kalmanın ve Avrupa ülkeleri ile ABD’nin bu konuda Ruslarla anlaşmayı reddetmesinin bir sonucu olarak ortaya çıktı. Rus havayollarının filolarındaki uçaklara, yedek parça, servis vee bakım gibi hizmetler de durduruldu.

Dar gövdeli Tu-214 uçaklarıyla ticari uçuşlar Mayıs 2001’de başladı. KrasAir ve Transaero gibi havayollarında uçan Tu-214, Tu-204’ün daha gelişmiş bir versiyonu olarak piyasaya sürüldü. Tu-204’e ekstra yakıt depoları eklenmesi ve yapısal tasarım değişiklikleri ile uçağın ağırlığı ve menzili artırıldı.

ROUTES WORLD 2023 İSTANBUL’DA!

Küresel düzeyde yeni hava bağlantıları geliştirmek amacıyla her yıl havalimanlarını, havayollarını ve dünyanın önde gelen turizm otoritelerini bir araya getiren, havacılık sektörünün en önemli etkinliklerinden biri olan Routes World’ün 2023 yılında İstanbul’da düzenleneceği, hafta içinde düzenlenen bir törenle resmi olarak ilan edildi.

15-17 Ekim 2023 tarihleri arasında İstanbul’da düzenlenecek organizasyona İstanbul Havalimanı ev sahipliği yapacak. Türk Hava Yolları ile Kültür ve Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürlüğü de organizasyonun düzenlenmesine destek verecek. 

Türk havacılık tarihi ve Türkiye ile birlikte İstanbul’un uluslararası arenada tanıtımı adına önemli bir ev sahipliği olan Routes World 2023, Covid-19 sürecindeki ilk tam kapsamlı Routes World etkinliği olmasıyla öne çıkıyor. 2023 yılında 28’inci defa gerçekleştirilecek olan bu önemli buluşmanın, havacılık sektörünün toparlanma sürecinde önemli bir rol oynaması bekleniyor. İstanbul’a ise küresel bir aktarma merkezi olmanın ötesinde, doğrudan destinasyon olma ve özellikle düşük maliyetli havayolu şirketlerini cezbetme fırsatı sunuyor.

Routes World kapsamında, havacılık sektörünün global düzeyde 4 bine yakın üst düzey yöneticisinin İstanbul’u ziyaret etmesi bekleniyor.

1995’te ilk kez Fransa’nın Cannes şehrinde düzenlenen etkinlik; havayolları, havalimanları ve destinasyonların gelecekteki hizmetlerini planlamaları ve müzakere etmeleri için bir buluşma ortamı sağlıyor. Bu etkinliğin, Türk turizmi ve havacılığı için önemli sonuçlar yaratması bekleniyor.

Close
error: © Copyright Boarding Info