THK’NIN CL-215 YANGIN SÖNDÜRME UÇAKLARI GÖREVE DÖNÜYOR
Geçtiğimiz yıl ülkemizde yaşanan orman yangınları sırasında, dönemin Tarım ve Ormancılık Bakanı Bekir Pakdemirli tarafından eski ve kullanılamaz durumda olduğu iddia edilen Türk Hava Kurumu’na ait 9 adet CL-215 amfibik yangın söndürme uçağının 6’sının uçuşa elverişli olduğu ortaya çıkmıştı. Bu 6 uçaktan 4’ünün bakım ihtiyacı tamamlanma aşamasına geldi.
Ateş Kuşları olarak bilinen uçakların bakımı, Tarım ve Orman Bakanlığı ile Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayi Başkanlığı işbirliği sonucu TUSAŞ’ın desteğiyle yapılmaya başlandı. Bir yılı aşkın süredir devam eden çalışmanın sonunda uçaklardan 3 adedinin bakımları tamamlandı. 1 uçağın bakımında da son aşamaya gelindi. 2 adet uçağın bakımının da en geç önümüzdeki yıla kadar tamamlanıp, uçakların uçuşa hazır hale getirilmesi hedefleniyor.
Bakımları tamamlanan uçaklar için, TUSAŞ’ın isteğiyle THY’den gelen teknik ekipler tarafından genel ve son kontroller yapılıyor. 2 uçağın bütün kontrolleri SHGM ve TUSAŞ tarafından yapıldıktan sonra, 15-16 Haziran’da THK Etimesgut yerleşkesinden havalanarak 3 yıl aradan sonra ilk uçuşlarını başarıyla gerçekleştirdi. Pilotların da işe alım süreci tamamlanarak, tazeleme ve yenileme eğitimlerine başlandı. Piston motorlu CL-215 amfibik uçakları dünyada az sayıda kaldığı için yedek parça temini uzun sürebiliyor. TUSAŞ ve üretici firma desteği ile yedek parça temin edilebildiği müddetçe uçakların hizmet vermeye devam etmesi bekleniyor.
Temmuz ayı itibariyle bakımı tamamlanan 4 uçağın yangın bölgelerinde konuşlanarak aktif hizmete başlayacağı duyuruldu.
SKYTRAX 2022’NİN EN İYİ HAVALİMANLARINI AÇIKLADI!
Havacılık sektörünün küresel anlamda en prestijli ödülleri arasında kabul edilen Skytrax Dünya’nın En İyi Havalimanı Ödülleri, Paris’te düzenlenen Passenger Terminal EXPO’da sahiplerini buldu. 550’den fazla havalimanında, yolcular arasında düzenlenen genel memnuniyet anketi sonuçları üzerinden dağıtılan ödüllerle, farklı kategorilerde dünyanın en iyi havalimanları belirleniyor. Bu ödüller, dünya havalimanı endüstrisi için kalite ölçütü olarak kabul ediliyor.
2021 yılında, çok büyük bir başarıya imza atarak, 8 yıldır Dünya’nın En İyi Havalimanı ünvanını elinde bulunduran Singapur Changi’yi tahtından indirmeyi başaran Doha Hamad Havalimanı, 2022’de de listenin zirvesindeki yerini korumayı başardı. Hamad Havalimanı, 2021’de 17,1 milyon yolcuya hizmet verdi ve genişleme planlarına da devam etti. 2022 FIFA Dünya Kupası Resmi Havalimanı Ortağı olan Hamad Havalimanı zirvedeki yerini sağlamlaştırmak için Dünya Kupası sebebiyle ülkeyi ziyaret etmesi beklenen milyonlarca kişiyi bekliyor.
Listenin ikinci ve üçüncü sırasında da geçen yıla göre değişiklik olmadı. Tokyo Haneda ikinci, Singapur Changi, üçüncü sıradaki yerini korudu. Geçen yılın dördüncü ve beşinci sırasındaki Tokyo Narita ve Seul Incheon havalimanları, bu yıl kendi aralarında yer değiştirdi. Narita 2022’yi dördüncü sırada tamamladı.
Geçtiğimiz yıl ilk 10’da kendine yer bulamayan Paris CDG, bu yıl 6’ncı sıradan listeye dönmeyi başardı. Geçen yılın 6’ncısı Münih, bu yıl 7’nci sıraya geriledi. İstanbul havalimanı ise istikrarlı yükselişini bu yıl da sürdürdü. 2020’de Dünya’nın en iyi havalimanları listesinde 102. sırada yer alan İstanbul Havalimanı, 2021’de 17. sıraya kadar yükselerek en çok gelişim gösteren havalimanı olmuştu. Listenin zirvesine doğru yolculuğunu emin adımlarla sürdüren İstanbul Havalimanı, bu yıl kendini ilk 10 içine atmayı başardı ve 8’inci sırada kendine yer buldu.
Geçen yılın 7’ncisi Zürih bu yıl 9’uncu sıraya gerilerken; 2021’de 9’uncu sırada yer alan Kansai Havalimanı, 2022’de 10’uncu sıraya düştü. 2021’de ilk 10’da yer alan Londra Heathrow ve Hong Kong Havalimanı, 2022’de ilk 10’da yer alamadı.
Avrupa ve Asya’daki havaalanları, 2022’deki en iyi 10 havalimanı listesine hakim oldu. Tokyo’nun her iki havalimanı listede ilk 10’a girmeyi başarırken; ilk 10’da üç havalimanı ile yer alan Japonya, en iyi puan alan ülke oldu. Kuzey Amerika’dan hiçbir havalimanı yine ilk 10’da kendine yer bulamadı.
İstanbul Havalimanı ayrıca en iyi alışveriş havalimanı, en aile dostu havalimanı ödüllerini almasının yanı sıra; Güney Avrupa’nın En İyi Havalimanı ve Yıllık Yolcu Kapasitesi 30-40 Milyon Arası Havalimanları Kategorisi’nde de dünyanın en iyi havalimanı seçilerek önemli bir başarıya imza attı
Dünyanın En İyi Çalışanlarına Sahip Havalimanı Singapur Changi, Dünyanın En Temiz Havalimanı Tokyo Haneda, Dünyanın En İyi Yeni Havalimanı Bahreyn, Dünyanın En İyi Bölgesel Havalimanı Centrair Nagoya, Dünyanın En İyi Yemek Havalimanı Singapur Changi, Dünyanın En Çok Gelişim Kateden Havalimanı Riyad, Dünyanın En İyi İç Hat Havalimanı Tokyo Haneda, Dünyanın En İyi Low Cost Terminali Kansai – T2, Dünyanın En İyi Havalimanı Oteli Crowne Plaza Changi Airport, Bagaj Tesliminde Dünyanın En İyi Havalimanı Kansai, Göç Hizmetleri Servisinde Dünyanın En İyi Havalimanı Copenhagen, Güvenlik Uygulamalarında Dünyanın En İyi Havalimanı Zurich, Website & Dijital Servislerde Dünyanın En İyi Havalimanı Amsterdam Schiphol oldu.
AIRBUS A321XLR İLK UÇUŞUNU YAPTI!
Avrupalı imalatçı Airbus’ın en uzun menzilli dar gövde uçak modeli olan A321XLR (Xtra Long Range) ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Airbus’ın Hamburg-Finkenwerder tesislerinin bulunduğu havalimanından kalkış yapan uçak, yaklaşık dört saat 35 dakika süren başarılı bir test uçuşunun ardından kalkış yaptığı meydana döndü. Bu özel uçuşta deneysel test pilotları Thierry Diez ve GabrielDiaz de Villegas Giron’un yanı sıra test mühendisleri Frank Hohmeister, Philippe Pupin ve Mehdi Zeddoun görev yaptı. Uçuş sırasında mürettebat üyeleri, uçağın uçuş kontrol sistemleri ve motorları başta olmak üzere, tüm ana sistemlerini hem yüksek hem de düşük hızlarda test etti.
Bu ilk uçuş, Airbus A320 ailesi uçakları ve dünya genelindeki tüm müşterileri için önemli bir kilometre taşı oldu. A321XLR, A320neo tek koridorlu uçak ailesinin bir sonraki evrimsel adımı olarak kabul ediliyor. Artan menzil ve taşıma kapasitesi ile pazar gereksinimlerini karşılayan bu uçak, karşılaştırılabileceğiniz herhangi bir uçak modeline göre daha uzun rotalarda daha ekonomik hizmetler sağlayarak havayolları için ciddi bir katma değer yaratacak.
A321XLR’nin hizmete girmesiyle birlikte havayolları, tek koridorlu uçaklarla, müşterilerine çok daha uzun mesafede konforlu uçuşlar sunabilecek. A321XLR, ekonomik ve çevresel performans yeteneği ile yeni uçuş rotaları açılmasını sağlayacak Uçağın hizmete giriş tarihi ise 2024’ün başları olarak hedefleniyor.
A321XLR, önceki nesil uçaklara kıyasla koltuk başına %30 daha düşük yakıt tüketiminin yanı sıra azaltılmış zararlı gaz emisyonları ve gürültü seviyesi ile 8700 km’ye kadar menzil sunacak. Mayıs 2022 sonu itibariyle A320neo ailesi uçakları dünya çapında 130’dan fazla müşteriden 8.000’den fazla sipariş aldı. A321XLR ise şimdiden 20’den fazla müşteriden 500’den fazla sipariş almayı başardı.
AIRBUS VE BOEING’İN MAYIS 2022 KARNESİ
Dünyanın en büyük iki uçak üreticisi Airbus ve Boeing’in Mayıs ayı sipariş ve teslimat karnesi belli oldu.
Boeing, Mayıs ayında toplam 35 uçağı müşterilerine teslim ederken bunların 29’u 737 MAX 8 uçağıydı. Bu 29 MAX uçağının 11’i kiralama şirketleri tarafından teslim alındı. Diğer 18 uçak ise sekiz havayolu arasında paylaşıldı. Ryanair ve Southwest dörder adet MAX 8 teslim alırken; flydubai 3 adet, Alaska Airlines ve TUI Travel, ikişer adet ve Air Canada, Korean Air, WestJet 1 adet MAX 8’i filosuna kattı. Boeing ayrıca Mayıs ayında üç adet 777F ve bir adet 747-8F kargo uçakları ile askeri dönüşüm programları için bir 767-2C ve bir 737-800A teslim etti.
Avrupalı Airbus ise Mayıs ayında müşterilerine 47 uçak teslim etti. Bu uçakların 37’si A320neo ailesi uçakları oldu. Starlux Airlines, Corsair ve Cebu Pacific havayolları birer adet A330neo teslim alırken, Air France, ITA Airways ve World2Fly da birer adet A350’yi filosuna kattı. Mayıs ayında teslim edilen dört adett A220’nin ikisi airBaltic, biri Air France ve biri de Breeze Airways filosuna katıldı.
2022’nin ilk 5 aylık sonuçlarına bakıldığında, Airbus’ın toplam teslimat sayısı 237 olurken; Boeing’in toplam teslimatı 165 olarak gerçekleşti.
Mayıs ayında imalatçıların aldığı yeni sipariş sayılarında da rekabet devam etti. Mayıs ayında Airbus 13 sipariş alırken; Boeing, 23 sipariş almayı başararak, Avrupalı rakibini geride bıraktı.
Boeing’in aldığı 23 siparişin 6’sı dar gövde uçaklar için olurken; 17 adet geniş gövdeli uçak siparişi alınması Boeing için iyi bir haber olarak yorumlandı. 17 geniş gövde uçak siparişinin 10 adedi kargo uçaklarına geldi. Lufthansa yedi adet 777X kargo ve iki adet 777F kargo uçağı siparişi verirken Tayvan’ın ulusal havayolu Eva Air de bir adet 777F kargo uçağı siparişi verdi. Lufthansa ayrıca Mayıs ayında yedi adet 787-9 yolcu uçağı siparişi vererek Boeing’in yüzünü güldürdü.
Boeing, 787 Dreamliner uçaklarının teslimatına yeniden başlamak ve biriken stoklarını eritmek için FAA’den onay bekliyor. Hafta içinde Seattle Times’de yer alan bir habere göre, FAA’nin yakın zamanda Boeing’in 787 için yeniden sertifikalandırma planını kabul edeceği iddia edildi. FAA’nın Boeing’den plan kesinleşmeden önce birkaç ekstra test ve analiz istediği, ancak bunlardan vazgeçildiği söyleniyor. Boeing’in Temmuz ayında Londra’da düzenlenecek Farnborough Air Show öncesinde 787’leri tekrar teslim etmeye başlayacağı iddialar arasında.
Airbus Mayıs ayını iptal ve dönüşümler sonrası net 13 sipariş ile kapattı ve 2022’nin 5 aylık sürecindeki toplam sipariş sayısı 191 oldu. Boeing’in ise 2022’nin 5 aylık süreçteki toplam sipariş sayısı ise 171 oldu.
Raporlar Airbus’ın toplam birikmiş sipariş sayısının 7.037; Boeing’in ise 5.142 olduğunu gösteriyor.
ANKARA’DA İKİ UÇAK HAVADA ÇARPIŞMAKTAN SON ANDA KURTULDU!
13 Mayıs Pazartesi günü, Ankara’da görevli hava trafik kontrolörünün bir anlık dalgınlığı, korkunç bir uçak kazasının eşiğine gelinmesine neden oldu.
275 yolcu ve mürettebatıyla UL 504 sefer sayılı uçuşta Londra’dan Sri Lanka’nın başkenti Kolombo’ya gitmek üzere, Sri Lanka Havayolları’na ait Airbus A330 (4R-ALM) Heathrow’dan havalandı. Çok kısa bir süre sonra da BA105 sefer sayılı uçuşla Dubai’ye gitmek üzere British Airways’e ait Boeing 777-200 (G-VIIG) yine Londra Heathrow’dan kalkışını gerçekleştirdi.
Her iki uçak da, Almanya ve Romanya’yı geçip, Türk Hava Sahası’nda Ankara trafik hava kontrolünün gözetiminde uçuşlarını sürdürürken, 33.000 ft irtifada uçan Sri Lanka pilotlarına, 35.000 ft irtifaya tırmanma direktifi geldi. Sri Lankalı kokpit ekibi, 35.000 ft irtifada, kendilerinden sadece 15 mil uzakta bir British Airways uçağı olduğunu tespit etti ve Ankara’daki hava trafik kontrol merkezine bu durumu bildirdi.
Ankara hava trafik kontrol merkezinden, Sri Lankalı uçuş ekibine, radarlarında 35.000 ft irtifada herhangi bir uçuş tespit etmediklerini ve bu tırmanışı gerçekleştirebilecekleri bildirildi. Bu sırada British Airways uçağını kendi radarında tespit eden Sri Lankalı kokpit ekibi tırmanışı gerçekleştirmedi ve Ankara hava trafik kontrol merkezine, durumun yeniden kontrol edilmesini söyledi. Birkaç dakika sonra, Ankara hava trafik kontrol merkezi, acil koduyla, 35.000 ft üzerinde başka bir uçuş olduğu için Sri Lankalı pilotlara tırmanmamaları gerektiğini bildirdi.
Eğer Sri Lankalı kokpit ekibi, radar ekranını kontrol etmeden, hava trafik kontrol merkezinin talep ettiği irtifaya tırmanmış olsaydı, arkalarından gelen ve kendilerinden daha hızlı uçan British Airways uçağıyla çarpışma ihtimali ile karşı karşıya kalacaktı. Ankara hava trafik kontrol merkezinde görevli personelin dalgınlığı ile yüzlerce kişinin hayatını kaybedebileceği bir facia, Sri Lankalı kokpit ekibinin farkındalığı ve kararlığı ile uçaklardaki son teknoloji iletişim ve radar ekipmanları sayesinde önlenmiş oldu. Her iki uçuş da sorunsuz tamamlandıktan sonra, yaşanan olayla ilgili bir rapor tutuldu ve soruşturma başlatıldı.