Havacılık Bülteni-20

THY VE TÜRK YILDIZLARI BÜYÜLEDİ!

Havacılıkta iki veya daha fazla hava aracının bir lider komutasında gerçekleştirdiği disiplinli uçuşa Kol uçuşu veya formasyon uçuşu deniyor. Askerî pilotlar kol uçuşunu, ortak savunma ve ateş gücünün konsantrasyonu amacıyla kullanırken; sivil havacılıkta kol uçuşları gösteri veya hobi amaçlı gerçekleştiriliyor.

Geçtiğimiz hafta Türk havacılığında en çok konuşulan konu açık ara Türk Hava Yolları uçağı ile Türk Yıldızları’nın TEKNOFEST kapsamında yaptığı gösteri uçuşu oldu. Milli havayolumuz THY’nin Boeing 777 uçağı ile Türk Hava Kuvvetleri akrobasi takımı Türk Yıldızları’nın NF-5 uçakları İstanbul semalarında nefes kesen bir gösteri yaptı. Atatürk Havalimanı’ndan kalkan THY’nin Boeing 777’si önce İstanbul Yeni Havalimanı semalarında görüldü. Pisti pas geçen uçağa daha sonra Türk Yıldızları’nın gösteri uçakları sağ ve sol kolda toplanarak eşlik ederek seyirciler selamlandı. İlk geçişte Türk Yıldızları, THY uçağının arkasında kalırken; ikinci geçişte ise NF5’ler, uçağın sağında ve solunda 3’erli formasyona geçerek seyircileri ikinci kez selamladı. Ardından gösteri bir süre İstanbul Boğazı üzerinde devam etti. Kol uçuşuna eşlik eden bir F16 savaş uçağında ise bu tarihi anlar kayıt altına alındı.

Havacılıkta yakın geçmişte birkaç kol uçuşu gerçekleştirildi. Emirates’in Boeing 777 ve Airbus A380 uçaklarının BAE Hava Kuvvetleri Akrobasi Takımı Al Fursan ile uçmuştu. 2015’te Emirates Dubai semalarında Airbus A380’i ile yanında ise iki ‘jet man’ ile özel bir uçuş yaptı. Yves Rossy ve Vince Reffet, sırtlarında bir kanat ve jet motoru ile atlayışlarını yaptıktan sonra arkalarında dumanlar bırakarak dünyanın en büyük uçağı ile kol uçuşu yapıp ardından paraşütleri yardımıyla yere inmişti.

2016 yılında Avrupalı imalatçı Airbus, A380, A350, A330 ve A320neo uçaklarıyla Fransa’nın Toulouse şehrinden havalanarak kol uçuşu gerçekleştirdi.

2017 yılında ise Qatar Havayolları, kuruluşunun 20. Yılı ve filoya A350 uçağının katılması şerefine, İngiliz Kraliyet Hava Kuvvetleri Akrobasi Takımı Red Arrows ile Doha semalarında unutulmaz bir uçuş yapmıştı.

EN UZUN MENZİLLİ UÇAK SAHİBİNE GİTTİ!

Singapur Havayolları, dünyanın ilk ultra uzun menzilli Airbus A350 uçağını teslim aldı. Uçak, non-stop havayolu seyahatlerde yeni bir sayfa açacak gibi görünüyor. Yaklaşık 18 bin kilometre menzile sahip olan ve 20 saatten daha uzun süre havada kalabilen A350-ULR, en uzun menzile sahip uçak listesinde zirveye oturdu.

Havayolu, uçağı teslim aldıktan sonra Fransa’nın Toulouse şehrinden havalanıp yaklaşık 16 saatlik bir uçuşun ardından Singapur’a teker koydu. A350 ULR’nin değiştirilmiş yakıt sistemi, mevcut A350-900 uçaklarındaki yakıt hacmini 24.000 litre artırarak 165.000 litreye çıkardı. Böylece ek yakıt tanklarına ihtiyaç duyulmadan uçağın menzili ciddi şekilde uzatılmış oldu. Uçak üzerinde ayrıca, genişletilmiş kıvrık kanat uçları yani wingletler de dahil olmak üzere bir dizi aerodinamik geliştirme yapıldı. Bu sayede yakıt tüketimi ve buna bağlı olarak zararlı gaz emisyonlarında yüzde 25’e varan iyileştirme sağlandı.

Uçuş esnasında yolcu ve mürettebat konforunu da eksiksiz olarak sunacak uçağa, Rolls-Royce Trent XWB motorları güç veriyor. Müşterisine daha düşük bakım maliyeti sunan uçak, muadillerine göre çok daha sessiz. Kabinde ayrıca yeni havalandırma ve ışıklandırma sistemleri de yer alıyor.

Singapur Havayolları bu özel uçak için sipariş veren tek havayolu şirketi durumunda. Havayolu bu uçakları Singapur (SIN) ile New York- Newark (EWR) uçuşlarında 11 Ekim 2018 tarihinden itibaren kullanmayı planlıyor. Bu hat hizmete girdiğinde aynı zamanda dünyanın en uzun menzilli non-stop uçuşların listesinin zirvesine oturacak. 16.700 kilometre uzunluğa sahip güzergahta uçuşların 18 saat 45 dakika sürmesi bekleniyor.

Uçaklar daha sonra Singapur-Los Angeles ve Singapur-San Fransisco uçuşlarında da kullanılacak. 2018 sonunda, Singapur Havayolları, Singapur ile ABD’yi haftada 27 non-stop uçuş ile birbirine bağlamış olacak.

Ultra uzun menzilli A350 uçakları benzersiz bazı kabin içi özelliklere de sahip. Uçakta ekonomi kabini bulunmuyor. Toplam 161 yolcu taşıyan uçağın business sınıfında 67 ve Premium ekonomi koltuğunda 94 koltuk bulunuyor.

Ultra uzun menzilli A350, böylece Singapur Havayolları filosundaki 22’nci A350 uçağı oldu. Singapur Havayolları, Airbus’a 7’si ultra uzun menzilli olmak üzere toplam 67 tane A350 siparişi verdi.

İSTANBUL YENİ HAVALİMANI’NDA İLK YOLCU TESTİ YAPILDI!

Açılışa sayılı günler kala İstanbul Yeni Havalimanı’nda ‘Operasyonel Hazırlık ve Havalimanı Taşınması’ yani ORAT işlemleri başladı. 29 Ekim’de kapılarını açmaya hazırlanan İstanbul Yeni Havalimanı’nda ORAT kapsamında bin kişinin katıldığı ilk yolcu testi yapıldı.

Test kapsamında gerçek çalışanlardan oluşan bin kişi, iki bin bagaj, iki uçak ve elli yer hizmetleri ekipmanı yer aldı. Yolcular önce İstanbul Yeni Havalimanı’nın ilk güvenlik kontrol noktasını geçip check-in bölgesine ulaştı. Check-in işlemlerini tamamlayan yolcular, körüğe yanaşan Türk Hava Yolları uçağına binmek için son kontrol noktasına geldi ve test tamamlandı.

Test sırasında bilgi işlem alt yapısı, güvenlik noktaları, bagaj sistemleri, kontuarlar, uçuş bilgi ekranları test edildi. Yaşanan tüm aksaklıklar raporlandı.

Öte yandan İstanbul Yeni Havalimanı için yeniden yapılan toplu ulaşım ihalesini İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin alt şirketi Otobüs AŞ kazandı. 9 şirketin katıldığı ihaleyi 750 milyon liranın üzerinde teklif vererek kazanan Otobüs AŞ’nin böylesi bir operasyonu yapacak kadar büyük bir otobüs filosu yok. Operasyonlar için diğer özel şirketler üzerinden hizmet alınacağı düşünülüyor.

A330NEO EASA SERTİFİKASINI ALDI!

Avrupalı imalatçı Airbus’ın en yeni uçağı A330-900neo Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı EASA sertifikasını aldı ve ilk teslimata hazır hale geldi. Rolls Royce Trent 7000 motorlarından güç alan uçağın, ilk sahibine teslim edilmesi için Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA onayını da önümüzdeki günlerde alması bekleniyor.

Airbus, A330neo’nun inovasyon ruhunu içerdiğini söylüyor. Hem kısa mesafeli hem de uzun mesafeli rotalarda eşsiz bir verimlilik ve esnekliğe sahip olan yeni nesil uçak, ciddi bir pazar potansiyeline sahip.

Kanat yapısında kullanılan yeni 3 boyutlu optimizasyon ve yeni kıvrık kanat uçları sharkletler ile aerodinamik iyileştirmeler yapılması; bunun yanında uçağın genelinde kompozit malzeme kullanım oranının artırılması gibi sebeplerle daha da hafif hale getirilen A330-900neo, havayollarına yüzde 25’e kadar yakıt tasarrufu ve daha düşük işletme maliyetleri sunuyor.

İlk A330-900neo lansman müşterisi olan TAP Portugal havayollarına teslim edilecek. Airbus’ın yeni Airspace kabini ile donatılan A330-900neo’nun Portekizli havayolunun renklerine boyanmış olan test uçağı 12’den fazla ülkenin yer aldığı bir demonstrasyon turu da yaptı. 19 Ekim 2017’de ilk kez gökyüzü ile buluşan uçak o günden bu yana 1400 saatin üzerinde test uçuşu gerçekleştirdi.  Boeing 777 ile birlikte dünyanın en popüler iki geniş gövde uçak ailesinden biri olan A330, bugüne kadar 120 müşteriden 1700’ün üzerinde sipariş aldı. Şuanda dünya genelinde 120 operatör tarafından 1400’den fazla A330 uçuruluyor.

AIR ARABIA PİLOTLARI YANLIŞ YÖNDEN KALKTI!

Yapılan onlarca hataya rağmen, hava yolu seyahatlerinin ne kadar güvenli olduğunu bir kez daha ortaya koyan bir olay gerçekleşti. Sharjah’tan Salalah’a gitmeye hazırlanan Air Arabia’ya ait Airbus A320’nin kokpitinde çok büyük bir hata yapıldı. Pilotlar kalkış için pistin yanlış tarafını seçti ve adeta faciaya davetiye çıkardı. Neyseki şans eseri korkulan olmadı. Air Arabia’nın merkezi Sharjah’da. Dolayısıyla kendi evleri olması ve bütün uçuşları buradan yapmaları sebebiyle, havayolunun pilotlarının, piste aşina olmasını beklememiz oldukça normal. Pist başından kalkmak yerine pilotlar zamandan kazanmak için bağlantı taksi yollarından çıkış yapmayı tercih edebiliyor. Salı günkü uçuşta da  pilotlar inanılmaz bir hataya imza attı. B14 taksi yolundan bağlantı taksi yolunu kullanarak pist 30’a çıkan pilotlar kalkış için sola değil sağa döndü. 13.350 feet yani yaklaşık 4,2 km uzunluğundaki pisti iniş kalkışlar için oldukça uygun. Pilotlar pistte kalkış için doğru yönü seçseler 10 bin feet yani yaklaşık 3800 metre boyunca koşuya çıkıp kalkışı gerçekleştireceklerdi. Ancak yanlış yöne döndükleri zaman kalkış için önlerinde pistin sadece 3350 feet yani yaklaşık 1 kilometresi vardı. Koşuya çıkan uçak bu kadar kısa mesafeden kalkışı gerçekleştirip sorunsuz bir şekilde uçuşu tamamladı.

Rüzgar, sıcaklık, kalkış ağırlığı, motorların gücü başta olmak üzere uçağın kalkış için ihtiyaç duyduğu pist uzunluğu pek çok parametreye bağlı. A320 uçakları için ortalama 3,500 ila 6,500 feet aralığında bir pist uzunluğu gerekiyor. Bu kadar kısa pistten uçağın kalkmış olması, olayın çok ucuz atlatıldığının başka bir göstergesi. Ayrıca olay sırasında pist başında kalkış hazırlığında başka bir uçağın olması veya yanlış tayin edilen yönden başka bir uçağın iniyor olması nedeniyle bir çarpışma yaşanabilirdi. Tüm bunların yaşanmaması birer şans. Her iki pilotun da, pistin yanlış tarafına döndüklerini fark etmemesi, koşuya başladıktan sonra pusula istikameti ya da diğer görsel ipuçlarına hiç bakmamaları, hatayı fark ettilerse kalkıştan vazgeçme kararı almamış olmaları çok büyük hatalar olarak görünüyor. Bir daha bu kadar şanslı olunamayabilir!

EN TEKNOLOJİK HAVAYOLLARI BELİRLENDİ!

Online seyahat rezervasyon platformu, havayolu şirketlerinin, teknoloji ile arasının ne kadar iyi olduğunu araştırdı. Çalışma kapsamında, teknoloji dostu havayolları, uçak içindeki WiFi erişilebilirliği ve bağlantı hızı, yolcuların cihazlarını şarj edebilecekleri güç ünitesinin varlığı, USB portlarının durumu ve uçuş boyunca canlı TV yayını olup olmadığı gibi kriterlere göre belirlendi. Çalışmada ayrıca havayollarının yolcularına uçakta mesajlaşma ve telefonla görüşme hizmeti sağlayıp sağlamadığı da dikkate alındı.

En teknoloji dostu havayolu, Qatar Airways olurken, Dubai merkezli Emirates ikinci sırada yer aldı. ABD’li Delta üçüncü, İngiliz British Airways ise dördüncü sırada kendine yer buldu. Türk Hava Yolları en teknolojik sekizinci havayolu olarak belirlendi.

Çalışma kapsamında havayollarının 6 saat ve üzeri uçuşlarda sunduğu hizmetler gözetildi. Sıralama yapabilmek için araştırılan imkanlara, 2018 yılı Haziran ayı itibariyle, her havayolu için ekonomi sınıfı kabinde, havayolunun kullandığı en az bir uçak türü için karşılaştırmalı olarak bakıldı. WiFi ücreti, genelde saatlik ücret şeklinde sunuluyor. Ancak WiFi fiyatlandırmasının, kullanılan veri miktarına dayandığı havayollarında, ortalama saatlik veri tüketimine bağlı olarak bir fiyatlandırma yapıldı.

En yüksek puan alan yani en teknolojik havayolu seçilen Qatar Airways, 2018’in başında, yolcularına gökyüzünde 50 Mbps hıza ulaşan ‘süper Wi-Fi’ hizmetini sunmaya başladı. Havayolu, yolcularına yüksek hızlı geniş bant internet erişimini 1 saat ücretsiz sunuyor. Yolcular 10 Dolar karşılığında uçuş boyunca internet hizmetinden de faydalanabiliyor.

İkinci sırada yer alan Emirates, uçuş boyunca yolcularına sunduğu uçak içi eğlence sisteminin kalitesi ile bunu başardı. Havayolu bu sistemde, 3.500 sinema kanalı, TV programları, müzik, oyunlar ve CNN International, CNBC, BBC World Service ve Sport24 gibi kanalların canlı TV yayınlarına yer veriyor. Dubai merkezli taşıyıcı, iki saat süresince 20MB’ı geçmeyen kablosuz internet hizmetini ücretsiz sunuyor.

Amerikalı Delta Air Lines, WhatsApp, Facebook Messenger ve iMessage gibi uygulamalar üzerinden yolcularına ücretsiz mobil mesajlaşma hizmetini sunması sebebiyle listenin üçüncü sırasına yerleşti. Şirket, 24 saat boyunca Wi-Fi erişimini 16 $ ücretle yolcularına sunuyor. Ayrıca son dönemde birçok havayolu, uçaklarından koltuk arkası ekranları kaldırma kararı alırken Delta yeni, teknolojik koktuk arkası ekranları uçaklarında hizmete alıyor.

adbanner