Havacılık Bülteni-211

SARHOŞ PİLOT KABİN EKİBİNE SALDIRDI!

Türk Hava Yolları’nın İstanbul-Jakarta seferi sırasında, kural tanımaz yolcu vakası yaşandı. Uçakta yolculardan biri diğer yolcular ile tartışma yaşamaya başladı. Kendisini uyaran kabin memurlarından birinin elini ısıran yolcu, daha sonra kabin ekibine saldırdı.

48 yaşındaki saldırgan yolcu Muhammed John Jaiz Boudewijn’in Endonezyalı Batik Air’de görev yapan bir pilot olduğu doğrulandı. Saldırgan pilotun yıllık izinde olduğu ve kişisel bir seyahat gerçekleştirdiği söylendi.

THY’nin İstanbul-Jakarta uçuşunda sarhoş pilot yolcu, kabin ekibine saldırdı

Türk Hava Yolları uçağı, yaşanan olayın ardından Endonezya’nın Medan Kualanamu Havalimanı’na acil iniş yaptı.

Kabin ekiplerinin müdahalesi ile ciddi şekilde yaralanan yolcu, acil iniş yapılan meydanda göz altına alındı. Saldırıya uğrayan kabin memurunun ise havalimanında ayakta tedavi gördüğü ve önemli bir şeyinin olmadığı açıklandı.

THY UÇAĞINDA YOLCU ÖLDÜ!

THY’nin İstanbul-Manila uçuşunda ise yolculardan biri yaşamını yitirdi. Pakistan’ın Karaçi Havalimanı’na acil iniş yapan uçak, prosedürlerin tamamlanmasının ardından 5 saat sonra Manila’ya gitmek üzere yeniden havalandı. Uçakta yolculardan birinin hayatını kaybetmesi durumunda yapılması gerekenleri anlattığımız videomuza göz atabilirsiniz.

Türk Hava Yolları’nın Antalya-Londra seferi öncesinde ise bir başka ilginç olay yaşandı. Yolculardan biri ağladığı için polis tarafından uçaktan indirildi. Annesinin hayatını kaybettiğini öğrenen yolcunun bu nedenle bağırarak ağladığı öğrenildi. Alkollü olduğu da belirtilen yolcunun, uçuş ekibinin telkinlerine rağmen sakinleşmemesi üzerine polis eşliğinde uçaktan indirildi.

Türk Hava Yolları’nın alt markası AnadoluJet uçağında ise yaklaşık beş ay sonra ikinci AirDrop krizi yaşandı. AnadoluJet’in TK7347 sefer sayılı Bodrum – İstanbul Sabiha Gökçen uçuşunda bir yolcu tarafından, uçaktaki diğer yolculara patlayan uçak fotoğrafı gönderildi. Yolcuların durumu kabin ekibine bildirmesi üzerine uçakta arama yapılmasına karar verildi.

HavaSosyalMedya’da yer alan bilgiye göre; yolcular terminale alındıktan sonra, uçak ve tüm çantalar arandı. Uçuş iptal edildiği için yolcular otele yerleştirildi.

Mayıs ayında İsrail’in Tel Aviv şehrinden İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’na planlanan AnadoluJet uçuşunda da yolculara AirDrop üzerinden uçak kazası fotoğrafı gönderildiği için, uçuş 5 saat rötarlı gerçekleştirilmişti.

AIRBUS VE BOEING’İN EYLÜL 2022 KARNESİ!

Avrupalı imalatçı Airbus, Eylül ayında sipariş defterine 13 yeni uçak eklemeyi başardı. Yeni siparişler arasında, adı açıklanmayan bir müşteriden gelen iki adet A330-900neo uçağı da bulunuyor. Eylül ayında ayrıca, Çinli Sichuan Havayolları, üç adet A321neo ve üç adet A320neo siparişi verirken, ismi açıklanmayan bir başka operatörden de dört adet A321neo sipariş geldi. Özel bir müşteriye teslim edilmek üzere bir Airbus A320neo için de sözleşme imzalandı.

Airbus Eylül ayında 5 adet sipariş iptali yaşadı. Bunların ikisi Fildişi Sahilleri Havayolları’nın A319neo uçakları ile Macquarie Financial Holdings’in üç adet A220-300 uçakları için geldi.

Amerikan uçak kiralama şirketi Azorra Aviation, daha önce satın aldığı iki adet A220-100 siparişini A220-300’e çevirdi ve toplam A220-300 siparişini 22’ye çıkardı.

Airbus, 2022 yılının ilk 3 çeyreğinde 856 yeni sipariş aldı. Sipariş iptalleri ve dönüşümleri sonrası net sipariş 647 olarak gerçekleşti.

Airbus, Eylül ayında 55 uçağını da müşterilerine teslim etti. Böylece 2022 yılının ilk 9 aylık sürecindeki toplam teslimat sayısını 437’ye çıkardı. Airbus’ın 2022 için belirlediği 700 uçak teslimatı hedefini tutturabilmek için yılın son çeyreğinde 263 uçak teslim etmesi gerekiyor.

Airbus ve Boeing, Eylül ayında kaç sipariş verdi, kaç teslimat yaptı?

ABD’li imalatçı Boeing ise Eylül ayında 51 uçağını müşterilerine teslim ederken; ay boyunca toplam 90 yeni sipariş almayı başardı.

Boeing, Mart 2019’dan bu yana ilk kez bir ayda 50 uçak teslimat eşiğini aşmayı başardı. 15 aylık duraksamanın ardından Boeing, Ağustos ayında 787 Dreamliner uçaklarını da yeniden teslim etmeye başladı. Bu da aylık teslimat rakamlarının artışında önemli bir detay.

Boeing’in Eylül ayında 51 adet 737 MAX ailesi uçakları için sipariş alırken; 45 adet de geniş gövde uçaklar için sipariş aldı. Bu siparişlerin 14’ü 777 uçaklarına geldi.

Eylül ayında Boeing, yedisi 787 Dreamliner olmak üzere 14 geniş gövdeli uçağını müşterilere teslim etti. ABD’li imalatçının 2022’nin ilk dokuz ayında yaptığı toplam teslimat sayısı ise 328’e yükseldi. Bu teslimatların 267’si 737 MAX uçakları oldu. Boeing’in toplam birikmiş sipariş sayısı ise 4354…

SİNGAPUR HAVAYOLLARI’NDAN HAMİLELİK KONUSUNDA ESNEME!

Singapur Havayolları, kabin ekipleri ile ilgili ayrımcılık yarattığı gerekçesiyle, uzun zamandır eleştirilen bir kuralını esnetme kararı aldı. Havayolu, bünyesinde görev yapan kabin memurlarını hamile kaldıklarında, istifaya zorluyordu. Ancak, bu tip durumlarda artık personele farklı alternatifler sunulacak.

Singapur Havayolları’nda uçan kabin görevlilerinin, hamile olduklarını şirkete bildirdikleri anda ücretsiz izne çıkmaları gerekiyordu. Doğum gerçekleştikten sonra, doğum belgesini şirkete teslim eden kabin görevlilerinin istifa dilekçelerini de sunması bekleniyordu.

Singapur Hava Yolları, hamile kalan kabin görevlileri ile ilgili kuralını esnetti

Hamilelik sürecinde, yerde veya ofiste başka herhangi bir pozisyonda değerlendirilmeyen kabin görevlileri, uçmaya devam etmek istemeleri halinde, şirkete yeniden iş başvurusunda bulunuyordu. Bu başvuru sonrası, yeniden istihdam edilecekleri konusunda da kendilerine herhangi bir garanti verilmiyordu.

Cinsiyet eşitliği grupları ve aktivistlerden gelen sert eleştirilere rağmen, Singapur Havayolları on yıldan fazla süre bu politikasını sürdürdü. Ancak küresel havacılık endüstrisinin, pandemi sonrası ciddi bir personel sıkıntısıyla karşı karşıya kalması, Singapur Havayolları’nın bu kuralı esnetmesini sağladı.

Yeni kurallarda göre, hamile kalan kabin memurları 3-9 ay arasında bir süre, havayolunun yer hizmetleri, müşteri hizmetleri, idari işler gibi farklı pozisyonlardaki işlere başvuru yapabilecek. Böylece, kabin görevlileri, bu sürede para kazanmayı sürdürürken; doğum sonrası uçuşa yeniden dönmek istediklerinde işlerine kaldıkları yerden devam edebilecek.

Ancak çeşitli kadın dernekleri bu kuralın da değiştirilmesi ve hamile kalan personelin bir başvuru süreci ile zaman kaybetmek yerine, şirket tarafından yerdeki herhangi bir pozisyona atanması gerektiğini savunuyor.

Diğer bir konu da, Singapur Havayollarının imaj konusunda oldukça kadar olduğu gerçeği. Kabin memuru üniformaları, personelin bedenine göre dikiliyor. Çalışanların fiziği konusunda belirli standartlar dayatılıyor. Aktivistler, şirketin kabin personelinin uymasını dayattığı ideal fizik koşullarının, doğum sonrası uçuşlara dönüşülerinin önünde herhangi bir engel teşkil etmemesi için de bir düzenleme yapılmasını istiyor. Havayolunda görev yapan kabin personelinin aile kurmak isterken işlerini kaybetme konusundaki endişelerinin tam olarak giderilmesinin, ancak bu gri alanların ortadan kaldırılarak mümkün olabileceği öngörülüyor. Havayolundan bu konu ile ilgili herhangi bir açıklama yapılmadı.

Singapur Havayolları’nın bölgedeki diğer güçlü rakiplerinden Japan Airlines, hamile mürettebata doğum iznine kadar yerde iş teklif ediyor ve ardından normal görevlerine dönüş fırsatı veriyor. Korean Air ve Asiana Airlines, hamile uçuş görevlileri için iki yıla kadar izin hakkı sunuyor. Avustralyalı Qantas ise doğum izninin ardından personele yerde çalışma imkanı sunuyor; uçuşa dönmek isteyenler için de yarı zamanlı pozisyonlar için pazarlık yapılabiliyor.

Hong Kong merkezli Cathay Pacific, hamile kalan kabin ekibine, ücretli yer görevlerinde çalışmaya devam etmek veya yasal doğum izninin başlangıcına kadar ücretsiz izne ayrılma seçeneğini sunuyor. Doğum sonrasında ise kabin görevlileri, ilgili eğitimleri tamamladıktan sonra uçuş görevlerine geri dönebiliyor.

DELTA AVRUPA’DA HAVARAY HİZMETİNİ GENİŞLETİYOR!

ABD’li havayolu Delta, Avrupa’ya seyahat seçeneklerini artırdı. Havayolu, Hollanda, İtalya, İsviçre ve Birleşik Krallık’taki yolcuları için 12 yeni şehir de dahil olmak üzere 20 farklı destinasyona daha tren bağlantıları sağlayan, Air+Rail programının kapsamını genişletti.

İlk olarak Ağustos 2021’de Amsterdam ile Belçika’nın Brüksel ve Anvers şehirleri arasında başlatılan havaray programı, bir Delta uçak bileti rezervasyonu ile doğrudan Brüksel, Manchester, Roma Fiumicino ve Zürih havalimanlarından bağlantı sunuyor. Delta ayrıca, Nisan 2023’te New York-JFK’den Cenevre uçuşları başladığında, bu hizmetin kapsamını genişletecek. Havayolu, havalimanlarında bulunan istasyonlar aracılığıyla tren yolculukları sunabilmek için her ülkenin önde gelen demiryolu operatörleriyle birlikte çalışıyor.

Delta, Avrupa’da havaray hizmetini genişletti

Delta yolcuları şu anda tren ile, Brüksel Havalimanı’ndan Hollanda’da Breda ve Rotterdam’a; Manchester Havalimanı’ndan Birleşik Krallık’taki yedi şehire; Roma Fiumicino Havalimanı’ndan, Bologna ve Floransa dahil olmak üzere dört İtalyan şehrine; Zürih ve Cenevre Havalimanı’ndan Bern ve Lozan da dahil olmak üzere İsviçre’deki yedi şehre ulaşabiliyor.

Yolcular, tren biletlerini önceden rezerve ederek istasyondaki bilet gişesinden biletlerini teslim alabiliyor. Tren istasyonuna gelmeden önce bagajlarını havaalanından almaları gereken yolcular, rezervasyon yaptırdıkları treni kaçırırsa, bir sonraki müsait tren ile seyahat edebiliyor. Aynı durum trendeki bir sorun nedeniyle uçağını kaçıran yolcular için de geçerli. 

LOGAN AIR SATIŞA ÇIKARILDI!

İskoç havayolu Loganair, satışa çıkarıldı. Glasgow merkezli havayolu için uygun müşteri bulmak üzere, danışmanlar atandığı resmi olarak açıklandı. Satış sürecinin 2023’ün ortalarına kadar tamamlanması hedefleniyor.

60 yılı aşkın süredir faaliyet gösteren, 900’den fazla personeli bulunan ve 40’tan fazla destinasyona uçan Loganair, yolcu sayısı bakımından Birleşik Krallık’ın en büyük bölgesel havayolu şirketi durumunda. Stephen ve Peter Bond kardeşler, 2012’den beri şirketin tek sahibi durumunda.

İskoç havayolu Logan Air, satılıyor.

Loganair CEO’su Jonathan Hinkles, havayolunun karlı bir şekilde işlem gördüğünü ve Covid-19 sürecinde bankalardan alınan borçları, planlanandan önce geri ödediklerini açıkladı. Satış sonrası şirketin, uçuş rotalarında, hizmetlerinde veya istihdamında herhangi bir değişiklik olmaksızın bugün olduğu gibi çalışmaların devam edeceği belirtiliyor. 

Havayolunun yolcu sayısı giderek artmaya devam ederken; pandemi öncesi seviyelerin %50 üzerine çıkmış durumda. Havayolunun filo yenileme programı da sorunsuz bir şekilde devam ediyor.

Şu anda 72 yaşında olan Stephen ve 61 yaşındaki kardeşi Peter, şirketin gelecekteki doğru sahibini bulmakta kararlı. Loganair’in sahibi iki kardeş, tıpkı kendilerinden önceki sahiplerin yaptığı gibi, şirketin yeni sahiplerine, markanın gelecek nesillere taşınabilmesi için ellerinden gelen desteği verecekleri ve şirketin koruyucusu olarak hep göreve hazır olacaklarını duyurdu.

adbanner