Havacılık Bülteni-24

AIRBUS A220 İSTANBUL’DA

Avrupalı imalatçı Airbus, 2017 yılının Ekim ayında Kanadalı Bombardier ile yaptığı anlaşma sonucu bölgesel jet C Serisi uçaklarının üretim programına ortak oldu. 1 Temmuz’da ise yüzde 50.1 hisseyi satın alarak üretim programının kontrolünü eline aldı.

Böylece CS100 ve CS300 olmak üzere iki farklı modeli bulunan bölgesel jetler, Airbus portföyünün bir parçası oldu. Uçakların isimleri de Airbus A220-100 ve A220-300 olarak değiştirildi.

C Serisi uçakları kendi ürün gamına alarak; bölgesel uçak pazarındaki eksikliğini gidermeyi amaçlayan Airbus, 100-160 koltuk kapasiteli pazardaki talebin, mevcut uçak modelleri arasındaki boşluğu çok iyi dolduracağına inanıyor.

Temmuz ayında Airbus’ın merkezi Toulouse’de A220 için yapılan lansmana katılan dünya genelinden 50 gazeteci ve havacılık editöründen biriydim. A220 ile ilk olarak orada tanışmıştım.

Airbus A220’nin bir süredir devam ettirdiği dünya turu kapsamındaki duraklardan biri de İstanbul’du. Hafta içinde Air Baltic boyamalı A220, İstanbul Atatürk Havalimanı’nda gazeteciler, havacılık editörleri, sektör profesyonelleri ve havayollarının üst düzey yöneticilerine tanıtıldı. Ayrıca yaklaşık 1 saatlik özel bir demo uçuşu gerçekleştirildi.

Bu özel program, Airbus Kabin Pazarlama Direktörü Cristine de Gagne’nin uçağın özelliklerini anlattığı bir toplantıyla başladı.

Airbus A220’nin, uçuş ağını verimli bir şekilde genişletmek ve bölgesel uçuşlar ile ana ağını birleştirmek isteyen havayolları için çok iyi bir alternatif olduğunu düşünüyor. Özgün bir tasarıma sahip olan A220, bölgesel yolcu uçağı pazarında performans, ekonomi ve konfor konularında oldukça iddialı.

A220 rakiplerine oranla koltuk başına yüzde 20 yakıt tasarrufu sağlıyor. Pazardaki en yakın rakibine göre koltuk başına yüzde 11 daha düşük maliyetli olan uçak, yüzde 25 daha düşük bakım maliyet avantajı sunuyor. Ayrıca yüzde 20 daha az CO2 salınımı sayesinde çevreciliği ile öne çıkıyor.

Yenilikçi ve verimli Pratt and Whitney PW 1500G motorlarından güç alan A220, yeni nesil kompozit malzeme kullanımı, güncel teknolojilerin kullanıldığı sistemleri ve aerodinamik yapısıyla A320 ailesinin ideal bir tamamlayıcısı durumunda. Kanatlarda aşınma ve yorulma konusunda çok dayanıklı olan kompozit malzemeler; gövdede ise titanyum ve alüminyum lityum alaşımları kullanılmış.

Bugüne kadar 19 müşteriden 402 sipariş alındı ve 47 teslimat gerçekleştirildi. İsviçreli Swiss 25, Letonyalı Air Baltic 13 ve Kore’nin milli havayolu Korean ise filosunda 8 tane A220’yi uçuruyor. Geçtiğimiz haftalarda A220’nin ilk Amerikalı operatörü Delta da ilk uçağını teslim aldı ancak operasyonlarına 2019’un başında start verecek.

Mevcut operatörlerinde 78 binden fazla uçuşta 111 binden fazla saat uçan A220, 150 civarında rotada, 7 milyondan fazla yolcu taşıdı. A220 uçakları günde ortalama 13 uçuşta 18 saat operasyon yapıyor.

A220’ye dair bu detaylı sunumun ardından aprona çıkıp uçağın yanına gidiyoruz. A220’nin kabini yolcu konforunu artıran yenilikçi bir tasarıma sahip. Sınıfındaki uçaklara nazaran hem en büyük hem en yüksek hem de en sessiz kabin tasarımına sahip.

3 artı 2 şeklinde konfigüre edilen kabinde sınıfının en geniş ekonomi koltukları kullanılmış. Business sınıfında ise 2 artı 2 konfigürasyon tercih edilmiş.

Operasyonel kolaylık sağlayan koridor 50.8 cm ile oldukça geniş. Baş üstü dolapları oldukça geniş ve her yolcuya 1 kabin bagajı hakkı sağlıyor. Kabin içinde daha doğal ışık için geniş ve panaromik pencereler kullanılmış. Yorgunluğu azaltmak için tam renkli LED ortam aydınlatması kullanılan uçak, hareket kabiliyeti kısıtlı yolcular için geliştirilmiş erişilebilirlikte tuvaletleri ile de sınıfında öne çıkıyor.

Uçağın kokpitine göz attığımızda da, Airbus’ın standart kontrol kumandası ‘side stick’ in A220’de de yer aldığını görüyorum. Konsoldaki dört büyük ana ekrandan pilotlar uçuş verilerini takip ediyor.

Türkiye’deki havayollarından Atlasglobal A220 ile ilgileniyor. Türk Hava Yolları hem kendi filosu için hem de ayrı bir şirket haline getirme çalışmaları yürüttüğü Anadolu Jet filosu için uçağın müşterilerinden biri olabilir. Son olarak uçağın fiyatından bahsetmek gerekirse A220-100’ün liste fiyatı 81 milyon, A220-300’ün ise 91.5 milyon dolar.

PEGASUS YOLCULARI GÖKYÜZÜNDE ATATÜRK İÇİN SAYGI DURUŞUNA GEÇTİ

Geçtiğimiz hafta sosyal medyada hepimizi duygulandıran bir video dolaştı. Mustafa Kemal Atatürk’ün aramızdan ayrılışının 80’inci yıl dönümünde saat 9’u 5 geçe tüm yolcuların saygı duruşuna geçtiği anın görüntüleriydi bu.

Pegasus Havayolları’nın PC2186 Sabiha Gökçen-İzmir uçuşunda çekilen videoda, saat 9’u 5 geçe kaptan pilotun uyarısıyla tüm yolcular ayağa kalkıp saygı duruşuna geçiyor. Pilotun konuşmasında özellikle ‘’Şimdi lütfen gözlerimizi kapatalım ve 1 dakikalığına Atamızın mavi gözlerinden onun hedeflediği özgür ve aydınlık geleceğimizi düşünelim. Rahat uyu Atam, biz buradayız, biz her yerdeyiz” sözleri hem yolcuları hem de videoyu izleyenleri oldukça duygulandırdı.

Pegasus, 2 yıl önce 10 Kasım’da benzer bir anma etkinliğini gökyüzünde hayata geçirmiş; uçakta Atatürk’ün sevdiği şarkılar bir orkestra tarafından canlı icra edilmiş ve görüntüler havayolunun kendi sosyal medya hesaplarında paylaşılmıştı.

2019’UN EN İYİ HAVAYOLLARI

Dünyanın en önemli havacılık sitelerinden biri olan Airlineratings.com yaptığı araştırma ve anketler neticesinde her yıl havayollarını güvenlik seviyesi ve sunduğu hizmetlerin kalitesi üzerinden değerlendirip yılın en iyilerini çeşitli kategorilerde açıklıyor. Bu sıralamada üst sıralarda yer alabilmek, sektörde oldukça prestijli kabul ediliyor.

Airlineratings, 2019 yılının en iyi havayollarını da hafta içinde duyurdu. Singapur Havayolları, denetlenen kriterlerin çoğunda çok iyi performans göstererek dünyanın en iyi havayolu olarak seçildi. Havayolu ayrıca A380 uçaklarında yer alan küçük bir otel odasını andıran 6 özel suitiyle, first class kabinde de en iyi havayolu ünvanını kazandı. Sürekli inovasyon, uçuş hizmetlerinde mükemmeliyet ve kısa süre önce başlattığı dünyanın en uzun menzilli uçuşu ünvanını ele geçiren Singapur-New York uçuşu havayolunun dünyanın en iyi havayolu seçilmesinde öne çıkan detaylar oldu.

Airlineratings’in sıralamasında yılın en iyi havayolları kategorisinde öne çıkan diğer havayolları ise modernizasyon anlayışı ile Air New Zealand, yüksek müşteri memnuniyeti ile Qantas; lezzetli yemekler ve hizmet anlayışı ile Qatar Airways oldu.

2019’un en iyi havayolları listesinin ilk 10 sırasını oluşturan diğer havayolları ise Virgin Australia, Dubai merkezli Emirates, Japon All Nippon Airways, Tayvanlı EVA Air, Hong Kong merkezli Cathay Pacific ve Japan Airlines oldu. Türk Hava Yolları hiçbir kategorideki sıralamada kendine yer bulamadı.

İLK AIRBUS A321LR LANSMAN MÜŞTERİSİNE TESLİM EDİLDİ

Avrupalı imalatçı Airbus, dar gövde A321 uçak ailesinin uzun menzilli versiyonu A321LR’ı hafta içinde Hamburg’daki tesislerinde düzenlenen törenle ilk müşterisi olan Tel Aviv merkezli Arkia Havayolları’na teslim etti.

Normalde A321LR uçağının lansman müşterisi İskandinav low cost havayolu Primera Air olacaktı. Ancak şirket yaklaşık 2 ay önce iflas açıklayıp uçuşlarını durdurma kararı aldı. Arkia Havayolları mevcut 4 A321 neo siparişini, menzili uzatılan A321LR uçağına çevirerek uçağın ilk operatörü olma hakkı kazandı.

CFM Leap 1A motorlarından güç alan A321LR’ın menzili, 7400 kilometreye kadar uzatıldı. A321neo ailesinin üyesi olan uçak bu yüzden verimli olmasıyla öne çıkıyor. Böylesi uzun menzilli uçuşlarda yüzde 30’a varan yakıt tasarrufu sunuyor. Böylece dar gövde uçaklarla daha uzun menzilli operasyonlar yapmak isteyen havayolları için oldukça cazip hale geliyor.

Arkia Havayolları uçağı kendi uçuş ağında yer alan çoğunlukla eğlence ve turizm amaçlı tercih edilen Kenya Mombasa, Tayland, Hindistan ve Avrupa’daki bazı destinasyonlarda kullanmayı planlıyor. Hafta içinde teslim alınan ilk A321LR uçağı Tel Aviv’den Avrupa’ya uçulan rotalarda kullanılacak.

Arkia, Airbus’ın ödüllü Airspace kabin tasarımına sahip olan uçağa, yaklaşık 80 cm aralığa sahip 220 koltuk yerleştirdi. Havayolunun filosunda bir tane Boeing 757-300, 6 tane Embraer 190 ve bir tane de Boeing 767 yer alıyor.

PARİS’TEN ŞANGAY’A 4 GÜNDE UÇMAK

Geçtiğimiz hafta Havacılık Bülteni’nde British Airways’in normalde 7 saat süren Orlando-Londra seferinin nasıl 77 saatte tamamlanabildiğini anlatmıştım. Benzeri bir olay bu hafta Air France’nin AF116 sefer sayılı Paris-Şangay uçuşu yolcularının başına geldi.

Paris’ten 282 yolcusuyla havalanan Boeing 777-300ER uçağında seyir halindeyken kabinde koku ve dumanlar yükseldi. Pilotlar hemen Rusya’nın Sibirya bölgesinde yer alan Irkutsk Havalimanı’na acil iniş gerçekleştirdi. Yolcular havalimanı yakınlarındaki bir otele yönlendirildi. Ertesi gün Paris’ten yeni bir Boeing 777 gönderildi. Uçak Şangay’a gitmek üzere havalanmadan önce hidrolik sızıntısı meydana geldiği için uçuş yine iptal edildi.

Air France Rusya’da mahsur kalan yolcuları kurtarmak için üçüncü bir uçak göndererek seferi tamamlayabildi.

Bu esnada, Rusya vizesi olmayan çok sayıda yolcu olması nedeniyle polis uzun süre yolcuları uçak içinde bekletti. Bavullarına erişim sorunu yaşayan yolcular, Rusya’da geçirdikleri süre boyunca her yere polis nezaretinde gitti. Ortalama hava sıcaklığının -12 olduğu Irkutsk şehrinde yolcular adeta perişan oldu. Normalde 11 saat sürmesi planlanan Paris-Şangay yolculuğu yaklaşık 4 günde tamamlanabildi.

adbanner