Havacılık Bülteni-44

SİNGAPUR’UN YENİ MÜCEVHERİ AÇILDI!

Dört yıl süren inşaat sürecinin ardından Singapur Changi Havalimanı’nın Jewel isimli şelale konseptli yeni terminali açıldı. 135.700 metrekarelik alana kurulan Çelik ve cam konstrüksüyon şeklinde inşa edilen terminal binası, halka şeklinde bir dış cepheye sahip. Changi Havalimanı’nın dört terminalinden üçünü birbirine bağlamak için tasarlanmış çok amaçlı bir kompleks olan yapı sayesinde son 7 yıldır üstüste dünyanın en iyi havalimanı seçilen Changi, daha uzun süre kimseye bu ünvanı kaptırmayacak gibi görünüyor.

Ünlü mimar Moshe Safdie tarafından tasarlanan Jewel terminal binası, beşi zemin üstünde ve beşi altında olmak üzere 10 kattan oluşuyor. Yaklaşık 1.25 milyar Dolar’a inşa edilen terminalin en önemli özelliği içerisinde 40 metre uzunluğunda bir şelale barındırması. Dünyanın en yüksek kapalı şelalesi olan HSBC Rain Vortex isimli şelale, Jewel terminalindeki alışveriş ve yemek alanlarında vakit geçirirken yolcuları çarpıcı bir şelale sesi efekti ve görüntüsüyle kendine çekiyor.

Oluşturulan sistemde yağmur suyu toplanıyor ve Vortex’in bir parçası haline getiriliyor. Şelalenin akış hacmini sürekli kontrol altında tutuluyor. Vorteks’in altında yağmur suyunu toplamak için depolar oluşturulmuş. Böylece geri dönüşüm sağlanabiliyor. Aşırı yağmur yağdığı durumlarda depodaki fazla su, şelalenin çevresinde oluşturulan yapay ormandaki bitkilerin sulanması için kullanılıyor.

280’den fazla alışveriş ve yiyecek mağazası barındıran Jewel Changi, içinde oluşturulan 3 bin ağaçlık yapay bir orman konsepti ile insanı adeta büyülüyor. Gerçek anlamda bir terminal binası olmadığı için içinde yolcu salonu ve biniş kapısı bulunmayan bu yapı havalimanına gelen herkes tarafından ziyaret edilebiliyor.

Terminal 1, 2 ve 3’ü birbirine bağlayan Jewel’dan Terminal 4’e gitmek için shuttle kullanmanız gerekiyor. Jewel’da erken check-in hizmetleri ve valizlerinizi bırakabileceğiniz emanet alanlarının yanı sıra 130 odalı havalimanı oteli de düşünülmüş.

Yeni nesil bir seyahat şekli olan hava ve deniz yolculuğunu birbirine bağlayan cruise yolcularının için Changi Lounge da Jewel içinde düşünülmüş. Ücretsiz kablosuz internet hizmeti dışında yolcular için 12 saat boyunca ücretsiz şarj üniteleri de yerleştirilmiş.

BOEING 737 MAX İÇİN YAZILIM GÜNCELLEMESİNİ TAMAMLADI!

Amerikalı imalatçı Boeing, dünya genelinde uçuşlardan çekilen 737 MAX uçaklarının MCAS sistemi için yapılan yazılım güncellemesinin sonuna geldi.

Şirketin CEO’su Dennis Muilenburg güncellenen yazılımın ardından bir mühendislik test uçuşu gerçekleştirdiğini açıkladı. 5 ay içinde 2 ölümcül kazaya karışan ve 350’ye yakın insanın yaşamını yitirdiği 737 MAX uçaklarının düşme nedeninin Manevra Karakteristikleri Arttırma Sistemi MCAS’ten kaynaklandığına hükmedilmişti.

Muilenburg, Boeing’in test pilotlarının güncellenmiş yazılımı kullanarak 120 uçuşta 203 saatten fazla uçtuğunu ve Çarşamba günü gerçek bir deneme uçuşu yapıldığını açıkladı. Mühendislik test uçuşunda uçağı Boeing pilotları uçurdu. Ancak sertifika için yapılacak kontrol uçuşlarında uçağı Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA pilotları uçuracak. FAA pilotları, yazılım güncellemesinin tüm güvenlik yönetmeliklerine uygun olup olmadığını bağımsız olarak kontrol edecek.

Boeing’in 102 yıllık tarihindeki en büyük krizlerinden biri haline gelen 737 MAX uçaklarının yaşadığı iki kazanın “ortak bir nedenle gerçekleşmiş olma olasılığının üzerine gidildi ve yapılan soruşturmanın ardından Muilenburg uçağın burnunu aşağıya iten MCAS’ın her iki çarpışmada da rol oynadığını kabul ederek yaşanan can kayıpları için özür dilemişti.

Yazılım güncellemesi ile sistemin hatalı verilere tepki vermesinin engellenmesi ve pilotların potansiyel olarak tehlikeli durumlara karşı uyarılması için yeni bir kokpit uyarı seti düşünülüyor. Pilotlar istedikleri an bu sistemi kapatıp uçağın tüm kontrolünü manuele alabilecek.

Artık MCAS sistemi, her iki kazada olduğu gibi, sadece bir sensör tarafından sağlanan yanlış hücum açısı verisiyle devreye girmeyecek.

Ancak birçok pilot otomasyon yazılımına güvenmiyor. Pilotların çoğu, uçakta neler olup bittiğini hissetmeleri gerektiğinde uçağı elle uçurmayı tercih ediyor. Otomasyon yazılımı ve Yapay Zeka kullanımı uçakların kontrolü alanında genişliyor. Uzmanlara göre, bu tür sistemler yorgunluktan doğabilecek hataları önleyebilir ve pilotların işlerini kolaylaştırabilir. Ancak, Lion Air ve Etiyopya kazalarında olduğu gibi, bu sistemler uçuş kontrolünü gerektiğinde pilotlara geri vermek için tasarlanmadıklarında ortaya bazı tehlikeli durumlar çıkabiliyor. En büyük rakibi Airbus’un aksine, Boeing şimdiye kadar pilotları uçaklarını uçururken son sözü söyleyen tek otorite olarak konumlandırmıştı. MCAS yazılımı şimdiye dek bu geleneğin tek istisnası halinde piyasaya sürülmüştü ve bunun ne kadar ölümcül bir hata olduğunu görmek pek de geç olmadı. Güncelleme ayrıca 737 MAX uçaklarının pilot eğitimlerinde de bazı değişiklikleri gerektiriyor.

Uçakların yeniden gökyüzü ile buluşması onayının haziran’a kadar uzayabileceği konuşuluyor. Boeing bu esnada Pekin’den Londra’ya kadar tüm dünyayı uçağın güvenli olduğuna ikna etmek zorunda.

JET AIRWAYS UÇUŞLARINI DURDURDU!

Hintli havayolu Jet Airways, finansal sorunları aşamayarak uçuşlarını durdurma kararı aldı.

Borcu milyarlarca doları aşan; çalışanların maaşları, yakıt ve uçak kiralama ödemelerini uzun süredir yapamayan şirketin, bu yılın başında 120’den fazla uçağı varken, son birkaç hafta içinde filosu yüzde 90 oranında küçülmüştü.

Hindistanlı kredi konsorsiyumu SBI tarafından, geçici fon talebi reddedilen havayolu, başka herhangi bir fon kaynağından acil finansman sağlanamadığı için, operasyonları devam ettirmek adına gerekli ödemeleri yapmalarının mümkün olmadığını açıkladı. Bu yüzden uçuşları durdurma kararının kaçınılmaz olduğunu belirten havayolu yetkilileri, finansal kaynak arayışlarının devam ettiğini de duyurdu.

Şirketin kurucusu ve başkanı Naresh Goyal, geçtiğimiz ay istifa etmişti. Havayolunun yöneticileri birkaç aydır, faaliyetlerini sürdürmek için hem geçici hem de uzun vadeli fon arayışındaydı. Devlet bankalarından 4 milyar rupi yani yaklaşık 44 milyon Sterlin talep eden şirket, bu esnada çoğunluk hissesini satın alabilecek bir yatırımcı aradı. Ayrıca SBI konsorsiyumundan da 166 milyon Sterlin talep edilmişti. Ancak tüm çabalar sonuçsuz kaldı ve kaçınılmaz sona gelindi. Havayolu şimdilik, 10 Mayıs’ta, “şirket için uygulanabilir bir çözüme” yol açacağını umduğu bir teklif sonuçlandırma sürecinin tamamlanmasını bekliyor.

26 yıldır hizmet veren havayolu, uçuş iptalleri nedeniyle bilet alan yolcular için ücret iadesi yapılacağını duyurdu.

Şirketin hisselerinin yüzde 51’i Naresh Goyal’e ait. Yüzde 25’i borsada halka açık olan şirketin hisselerinin kalan yüzde 24’ü ise Etihad Havayolları’nın. Hindistan’da genel seçimlerin hemen öncesinde çok kritik bir zamanda bu zor duruma düşen havayolunu ya devlet kurtaracak ya bir yatırımcı bulunacak ya da havayolu tarihin tozlu sayfalarında yerini alacak. Durum pek parlak görünmüyor.

NORWEGIAN’DAN TEPKİ ÇEKEN TOPUKLU KARARI!

Norveçli havayolu Norwegian, kabin memurları kıyafet yönetmeliğinde yaptığı değişiklikle sektörde yeni bir tartışmanın fitilini ateşledi.

Kadın kabin memurlarının topuklu ayakkabı giymelerini şart koşan havayolu, tabanı düz bir ayakkabı giymek zorunda olan kabin memurlarının, bunu bir doktor raporuna dayandırmaları ve bu raporu da 6 ayda bir yenilemeleri kararı aldı. Havayolunun 22 sayfalık kıyafet yönetmeliğinde kabin memurlarının ayakkabılarında topukların en az 2 cm olması gerektiği belirtiliyor.

Kıyafet yönetmeliği, kadınları topuklu giymeye zorlanmasının yanında, göz makyajı ve hafif fondöten, nemlendirici veya pudra sürmelerini de gerektiriyor. Erkek personel için ise sivilce ya da herhangi bir lekeyi kapatmak haricinde makyaj kesinlikle yasak.

Kadın personele bir elinde ikiden fazla yüzük takmayı yasaklayan yönetmeliğe göre; başparmağa yüzük takmak da yasaklanmış. Takılan mücevheratın sadece altın veya gümüş olmasına izin veren yönetmeliğe göre takılarda kesinlikle dini motiflere izin verilmiyor.

Yönetmelik değişikliği ve alınan yeni kararlar, hem Norveç hem de dünya havacılık sektöründe büyük bir tepki aldı. Tepkiler, 1950’li ve 60’lı yıllarda zirve yapan kabin memurlarına dair seksist yaklaşımın geride kaldığı ve 2019’da böyle bir konuyla yüzleşmenin saçmalığı üzerinde birleşiyor.

Norwegian Havayolları ise tepkilere; tüm küresel havayolları gibi, kendilerini de uçucu ekibin havada temsil ettiği; bu nedenle mürettebatın markayı tutarlı bir şekilde temsil etmesini sağlamak için kapsamlı bir kurallar dizisine sahip oldukları şeklinde cevap verdi.

Peki bu işin sağlık açısından sakıncası var mı? Uzmanlar Norwegian’ın personelini topuklu giymeye zorlayarak, onların sağlıklarını tehlikeye atıyor olabileceği görüşünde. Osteopatik olarak, vücudumuzun baştan ayağa merkezlenmesini istiyoruz. Yüksek topuklar ayağı belirli bir açıya sokması nedeniyle; kasları ve eklemleri bu hizalamanın dışına çekiyor. Bu nedenle etkileri sadece ayaklarla sınırlı değil. Yüksek topuklu ayakkabılarla çok fazla zaman geçiren insanların sırt, boyun ve omuz ağrıları yaşaması bilindik bir durum. Çünkü ayakkabılar vücudun doğal şeklini bozuyor. Uzmanlar özellikle uçakta topuklu ayakkabılardan, sivri uçlu ayakkabılardan ve özellikle de stilettolardan kaçınmanın en doğru fikir olduğu görüşünde.

Konuyla ilgili son dönemde bazı başka gelişmeler yaşanmıştı. Örneğin geçtiğimiz aylarda, Aer Lingus Havayolları, kadın kabin ekibinin artık makyaj yapması veya etek giymesinin zorunlu olmaktan çıkarıldığını duyurdu. İrlandalı havayolu, kararın arkasında birçok farklı departmanda çalışan personelle yapılan görüşmeler ve alınan geri bildirimlerin yer aldığını açıkladı.

Virgin Atlantic Havayolları’nda da makyaj ve kadın kabin ekibi için etek giymek kuralı zorunlu olmaktan çıkarılmıştı. Havayolunun, kırmızı üniformalarıyla ünlü kadın uçuş ekibine artık özel olarak talep etmedikleri müddetçe standart olarak pantolon veriliyor.

AB HAVA SAHASINDA YASAKLI HAVAYOLU SAYISI 120 OLDU!

Avrupa Komisyonu yaptığı bir açıklama ile AB Hava Sahası Güvenliği Listesi’nde bazı değişiklikler yapıldığını duyurdu. Daha çok AB hava sahası kara listesi olarak bilinen liste kapsamında havayolları, havacılık güvenliği denetlemelerindeki eksiklikler nedeniyle AB hava sahasında operasyon yapmaktan men edilebiliyor veya operasyonları kısıtlanabiliyor.

Kasım-2008’den bu yana çeşitli kısıtlamalar dahilinde faaliyet gösterebilen TAAG Angola Havayolları ve Heli Malongo kara listeden çıkarılırken; Ulusal sivil havacılık otoritesinin güvenlik zaafiyetleri nedeniyle, Air Moldova, Fly One ve Aerotranscargo hariç Moldovalı tüm havayolu şirketleri kara listeye alındı.

Dominik Cumhuriyeti ve Belarus sivil havacılık otoritelerinin güvenlik denetimi algısında yaşanan düşüş izlenimleri nedeniyle bundan böyle daha ciddi bir inceleme altına alınacağı duyurulurken;

Yapılan güncellemenin ardından, AB hava sahasından men edilen havayolu sayısı 120 oldu.

Bunların altısı yani Air Zimbabwe, Venezüellalı Avior Havayolları, Surinamlı Blue Wing Havayolları, İranlı Aseman Havayolları, Irak Havayolları ve Nijeryalı Med-View Havayolları kendi operasyonel eksiklikleri nedeniyle yasaklı durumda Geri kalanlar ise ait oldukları ülkelerin güvenlik zafiyetleri nedeniyle kara listedeler.

Bütün bu 120 havayolu haricinde Air Service Comores, Gabonlu Afrijet Business Service, Iran Air ve Kuzey Kore’nin bayrak taşıyıcısı Air Koryo çeşitli operasyonel kısıtlamalar nedeniyle AB hava sahasında sadece bazı uçak tipleriyle uçmak için izinli durumda.

TÜRK HAVA YOLU ŞİRKETLERİ UÇUŞ AĞLARINI GENİŞLETİYOR!

Türk Hava Yolları, Fas’ın turistik şehri Marakeş’i uçuş ağına ekledi. THY’nin İstanbul Havalimanı’ndan yeni başladığı ilk nokta olan Marakeş, havayolunun Fas’taki ikinci, küresel ölçekte ise 308. uçuş noktası oldu.

İstanbul – Marakeş seferleri haftada 5 gün icra edilecek. Toprağın renginden dolayı “Kızıl Şehir” olarak da anılan Marakeş, tarihi yapıları, ünlü camileri ve renkli çiçek bahçelerini Atlas Dağları’nın eteklerinde buluşturuyor. Fas’ın ilk başkenti olan Marakeş’in ismi Berberi dilinde  “Tanrının Ülkesi” anlamına geliyor.

Öte yandan Pegasus Havayolları uçuş ağına iki yeni nokta ekleme hazırlığında. Pegasus, Sabiha Gökçen’den 29 Haziran itibariyle Hollanda’nın Eindhoven şehrine haftada 3 gün; 8 Temmuz itibariyle de Fas’ın Kazablanka şehrine haftada 4 gün uçuşlara başlayacak.

Geçtiğimiz haftalarda Almanya’nın Münster şehrinde base açan ve bu meydandan Rodos’a ilk uçuşunu gerçekleştiren Corendon, Almanya pazarındaki büyümesini hız kesmeden sürdürüyor. Bu hafta içinde Corendon, Almanya’nın Friedrichshafen, Bremen ve Rostock şehirlerinden Antalya uçuşlarına başladı. Antalya’ya gerçekleştirilen ilk uçuşlar için düzenlenen törenlerde Corendon uçakları bir havacılık geleneği olan su takları ile karşılandı.

adbanner