Havacılık Bülteni-49

THY UÇAĞI ELEKTRİK DİREĞİNE ÇARPTI!

Türk Hava Yolları’nın TK2108 sefer sayılı Ankara uçuşunu icra etmek üzere pist başına doğru harekete geçen Boeing 777-300ER tipi yolcu uçağı, İstanbul Havalimanı’nda yanlış taksi yoluna girip sağ kanadını elektrik direğine çarptı ve direği devirdi!

Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan resmi açıklama, uçağın T11 üzerinden G4 hizasına yönlendirilecekken; söz konusu yönde trafik olması sebebiyle, kontrolör tarafından TF ve T12 taksi yoluna yönlendirilmesi ve uçağın sağ kanadını F6 kavşağından önce aydınlatma direğine çarpması sonucu yaşandığını söylüyor.

Boeing 777-300ER uçağının kanat açıklığı 64.8 metre. Uçağın yönlendirildiği taksi yolunun genişliği ise 36 metre. 13 Mart’ta bahsedilen taksi yolunun, bu uçak tipi tarafından kullanılmaması gerektiği ile ilgili bir bilgilendirme duyurusu yani NOTAM yayınlandığını, AirportHaber olayın ardından belgeledi. Ancak pilotların da hava trafik kontrolörünün de bu notamı atlamış olması kazanın nedeni oldu.

Uçaktaki yolcular, olay anında çok şiddetli bir sarsıntı yaşadıklarını belirtirken; kazada hiç kimsenin yaralanmaması sevindirici taraf oldu. Olayın ardından uçak pushback aracı ile 316 park pozisyonuna çekilirken, 274 yolcu ise başka bir uçakla Ankara’ya uçuruldu. Kaza ile ilgili soruşturma başlatıldı.

AIRBUS 12 BİN UÇAK TESLİM ETTİ!

50’nci yaşını kutlayan Airbus, imalat hattından çıkan 12 binici uçağı teslim etmenin gururunu yaşıyor. Airbus’ın 12 bininci uçağı, şirketin Kanada’nın Mirabel şehrindeki tesislerinde üretilen ve Amerikalı Delta Havayolları’na teslim edilecek olan A220-100 modeli oldu. 12 bininci uçak, Delta filosundaki 12’nci A220 olmasıyla farklı bir anlam kazandı. İlk A220 uçağını Ekim 2018’de filosuna katan ve Şubat 2019 itibariyle bu uçaklarla operasyonlara başlayan Delta, A220’nin en büyük müşterisi durumunda. Delta’nın 90 tane A220 siparişi bulunuyor.

Üretilen 12 bininci uçak, Kanada’nın Quebec şehri üzerinde yapılan bir gösteri uçuşunda, gökyüzünde çizdiği özel rotayla Airbus için bu önemli dönüm noktasını ölümsüzleştirdi.

Avrupalı imalatçı Airbus, ilk uçak teslimatını 1974 yılında Air France’ye yaptı. A300B2 tipi yolcu uçağı, Avrupalı imalatçının başarılarla dolu 50 yıllık yolculuğunun ilk adımıydı. Airbus ilk teslimatın ardından 36 yıl sonra, 2010 yılında ürettiği 6 bininci uçak olan A380’i Emirates’e teslim etti. O günden sonra çok ciddi bir büyüme ivmesi yakalayan Airbus, devamındaki 9 yılda; ilk 36 yılda yaptığı kadar uçak imal etmeyi başararak 12 bininci uçağa ulaştı. Üretilen 10 bininci uçak A350 modeliydi ve Ekim 2016’da Singapur Havayolları’na teslim edildi.

Airbus, yaptığı 12 bin teslimatın yüzde 27’sini Asyalı; yüzde 22’sini Avrupalı; yüzde 13’ünü ise Kuzey Amerikalı havayollarına yaparken, üretilen uçakların yüzde 25’i dünyanın çeşitli yerlerindeki uçak kiralama şirketlerine teslim edildi.

Üretilen uçakların yüzde yüzde 74’ü tek koridorlu A320 ailesi ve ürün gamına yeni eklenen A220 uçaklarından oluşurken; yüzde 12’si A330 ailesi uçaklarıydı. Üretimin yüzde 7’sini A300 ve A310 ailesi uçakları oluştururken A350 ve A380 uçakları yüzde 2’lik kısmı kapladı.

DOHA-İZMİR UÇUŞLARI BAŞLADI!

Qatar Airways Doha’dan İzmir’e ilk tarifeli uçuşunu gerçekleştirdi. Havayolunun Türkiye’deki yedinci uçuş noktası olan İzmir’e yapılan ilk uçuş Airbus A320 ile gerçekleştirildi. Doha’dan gelen Qatar Airways uçağı, İzmir Adnan Menderes Havalimanı’nda bir havacılık geleneği olan su takı ile karşılandı.

12 Business Class ve 132 ekonomi koltuğuna sahip olan Airbus A320 uçağıyla İzmir uçuşları haftada üç gün karşılıklı olarak gerçekleştirilecek.

Katar’ın milli havayolu, Doha’dan İzmir’in yanı sıra İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’na günde 3; İstanbul Havalimanı günde 2, Ankara Esenboğa’ya günde bir ve Adana’ya haftada üç tarifeli sefer düzenliyor. Havayolu ayrıca Doha’dan Bodrum ve Antalya’ya sezonluk uçuşlarını da sürdürecek.

Qatar Airways Cargo da Adana, Ankara ve İstanbul’a gerçekleştirdiği seferlerle önemli bir trafik oluşturuyor.

2018’de 20’nci yaşını kutlayan Qatar Airways, filosundaki 250’den fazla uçağıyla, Doha Hamad Havaalanı’ndan dünya genelinde 160’tan fazla uçuş noktasına seferler düzenliyor.

İŞ JETİ FUARI EBACE 2019’DAN ÖNE ÇIKANLAR

Hafta içinde EBACE fuarı kapılarını açtı. 400 firma ve 13.000’den fazla ziyaretçinin katıldığı, 50’den fazla uçağın sergilenip 20 farklı konuda oturumların gerçekleştirildiği fuar, her yıl olduğu gibi bu yıl da Cenevre’de havacılık profesyonelleri, meraklıları ve iş jeti müşterilerini bir araya getirdi. Sektörün kaçırılmaması gereken etkinliklerinden biri olan EBACE, en yeni jetler ve yeni nesil teknolojileri yerinde görmenizi ve iş jeti endüstrisinin en güncel fotoğrafını çekmenizi mümkün kılıyor.

Bu yıl fuarda gözler Amerikalı ve Avrupalı havacılık otoritelerinden sertifika almaya hak kazanan Embraer’in en yeni modeli Praetor 600’ün üzerindeydi. Preator 600, küçük kardeşi Preator 500 ile EBACE’de ilk kez sahneye çıktı.

Fuara Sürdürülebilir Alternatif Jet Yakıtı ile getirilen uçaklarla Embraerin orta ve süper orta ölçekli iş jeti kategorisini fiyat performans konfor ve teknolojik özellikleriyle sallaması bekleniyor. Legacy 500’e benzer bir kabine sahip olan Preator 600, 7408 km menziliyle Londra-New York ya da Londra-Dubai arasında uçabiliyor. Maksimum menzili 6482 km olan Preator 500 ise kendi sınıfında en uzun menzili sunuyor. Praetor 500’ün yılın ikinci yarısında sertifikasyon sürecini tamamlayıp hizmete başlaması planlanıyor. Her iki uçağın gelecek birkaç sene içinde charter iş jeti pazarında önemli bir yer alması bekleniyor.

Endüstri genelinde karbon ayak izinin azaltılması ve zararlı gaz emisyonlarının düşürülmesi konusunda ciddi adımlar atılıyor. Ticari havacılık için karbon nötr bir gelecek yaratma konusunda atılan adımlarla, daha yeşil yakıtın daha yaygın hale gelmesi planlanıyor. EBACE’de bu yılın ana teması adeta sürdürülebilirlik ve alternatif yakıtlar oldu. Aralarında Bombardier, Gulfstream ve Embraer’in de bulunduğu 6’dan fazla imalatçı fuara Sürdürülebilir Alternatif Jet Yakıtları ile çalışan modellerini getirdi. Sürdürülebilir Alternatif Jet Yakıtı, yüzde 30’u biyolojik kaynaklardan yüzde 70’i de petrol türevlerinden karıştırılarak elde ediliyor.

Pilatus, PC24 modelini satışa çıkarıp ilk 36 saatte 84 sipariş aldıktan sonra sipariş alımını durdurmuştu. EBACE fuarında PC24 için yeniden sipariş almaya başlayan imalatçı, teslimatları, 2020’nin sonu ve 2021’de yapacağını duyurdu. Siparişler 10,7 milyon Dolarlık etiket fiyatı üzerinden alındı.

Bir turboprop jetin performansı ve çok yönlülüğünü hafif jet kabininin konforu ile birleştiren bir iş jeti olan PC24, Avrupalı ve Amerikalı otoritelerden dik yaklaşım sertifikasını da aldı. Yani 5.5 derecelik yaklaşma açısı ile PC24, London City havaalanındaki gibi kısa pistin kullanılması da dahil olmak üzere, zor şartlar altında her meydana iniş yapabiliyor. Uçağın ilk sahiplerinden gelen geri bildirimler, uçağın çok yönlülüğü, ferah, sessiz kabini ve inanılmaz performansı ile çok olumlu.

Honda, EBACE fuarında, ayda 4 olan HondaJet Elite üretiminin ayda 5’e çıkarılacağını duyurdu. Şirket bu önemli kapasite artışının Temmuz 2020’de açılması planlanan Kuzey Karolina fabrikası ve mevcut üretimdeki otomasyon sistemlerinin geliştirilmesi sayesinde başarılacağını açıkladı. 5.3 Milyon Dolar etiket fiyatına sahip olan HondaJet için 50 teslimat yapılması planlanıyor. Geçen yıl yapılan teslimat sayısı 37’idi.

ÇANTAMIZDAKİ SIVI VE BİLGİSAYARLARI ÇIKARMA DÖNEMİ BİTİYOR!

Avustralya Federal Hükümeti tarafından ulusal ve uluslararası havacılık güvenliğini daha da güçlendirmeyi amaçlayan ve Mayıs 2018’de ilan edilen zorunlu değişikliklere uyum kapsamında yeni gelişmiş güvenlik tarama ekipmanı tanıtıldı.

Dizüstü bilgisayarınızı ve sıvıları, havaalanlarındaki güvenlik taramasında çantadan çıkarma zorunluluğu Perth Havaalanı’nda başlatılacak yeni bir test sürecinin ardından sona erebilir.

Havaalanlarındaki güvenlik önlemlerini artırmak üzere tarama sürecinin verimliliği ve tespit seviyesini yukarı çekmek için tasarlanan tarayıcı cihaz Perth Havalimanı’nda iç hatlar Terminal 1 içinde test edilmeye başladı. Daha sonra tüm terminallere yerleştirilmesi planlanıyor.

Rapiscan 920CT marka röntgen cihazı, çantalardaki şüpheli öğeleri tespit etmek için 3 boyutlu tarama teknolojisini kullanıyor ve bu esnada dizüstü bilgisayarlar ve sıvıların çantadan çıkarılmasını gerektirmiyor.

Yolcuların üzerindeki ve deri altındaki tüm metal yabancı maddeleri de tarayabilen cihaz, tespit ettiği maddeleri ekranda kişinin vücudunun ana hatları üzerinde gösterebiliyor. Tarama işlemi için yolcuların cihazın iki duvarı arasında dik şekilde durmaları yetiyor ve üç saniye içinde tamamlanıyor.

Yeni cihaz sayesinde havalimanlarında güvenlik düzeyinin artırılmasının yanında, yolcuların eşyaları çantadan çıkarırken zaman kaybının önüne geçilecek ve uzun güvenlik kuyrukları da oluşmayacak gibi görünüyor.

adbanner