Havacılık Bülteni-53

THY İLK BOEING 787 DREAMLINER’I TESLİM ALDI!

2017 yılının Eylül ayında Boeing ile görüşmelere başlayan ve Mart 2018’de 25’i kesin, 5’i opsiyonlu olmak üzere toplamda 30 adet 787-9 Dreamliner siparişi veren Türk Hava Yolları bu uçakların ilkini filosuna kattı. Boeing’in Seattle tesislerinden havalanan TC-LLA tescilli uçak yaklaşık 14 saatlik bir uçuşla İstanbul’a geldi.

Boeing 787-9, Türk Hava Yolları için özel oluşturulan yeni kabin tasarımına sahip. 270’i ekonomi, 30’u business class olmak üzere toplam 300 yolcu kapasitesine sahip uçağın uzun mesafeli uçuşlara uygun şekilde dizayn edilen ekonomi koltukları ve business sınıfı platformları, Türk tedarikçiler tarafından Türkiye’de üretildi.

3 ayrı modeli bulunan 787 uçaklarından en çok talep gören ve THY’nin de sipariş verdiği 787-9 modelinin Uzunluğu 62 metre, kanat açıklığı 60 metre, menzili ise 14.140 km. 101 ton yakıt kapasitesine sahip olan uçak yerden 13100 metre yükseklikte saatte 903 km hızla seyredebiliyor. Yakıt ve işletme maliyetlerinde havayollarına yüzde 25’e varan oranlarda bir avantaj sunan Dreamliner’ın kabin tasarımı ve yeni nesil özellikleriyle THY, 124 ülkedeki 311 uçuş noktasına yenilerini eklemenin planlarını yapıyor.

Dreamliner uçaklarında, daha geniş kabin içi alanları, ekstra geniş ve karartılabilir LED pencere sistemleri ile kabine giren ışık daha fazla kontrol edilebiliyor. Uçakta bulunan ışığı filtreleme, daha iyi hava basıncı ve daha fazla nem oluşturma kabiliyetleri ile yolcular daha az kuruluk hissedip, uçuşta daha az yorulacak.

Ayrıca, daha sessiz bir uçuş deneyimi için motorlar, sistem ve ekipmanların tamamı titreşim izolasyonu özelliğine sahip.

Business’taki 30 koltuğun her biri 112 cm’lik koltuk aralığına sahip ve 193 cm’lik tam yatak oluyor. Kapadokya’nın renkli günbatımından ve ülkemizin turkuaz renkli sahillerinden ilham alan dalgalı aydınlatma tasarımları, tüm yolculara koridor erişimi sunan modern 1-2-1 konfigürasyonu, arttırılmış mahremiyet panelleri, kişisel eşyalar için özel kapalı saklama alanı, kişisel bakım aynası ve geniş kokteyl masası ile yolculara maksimum konfor sunuluyor.

Ekonomi sınıfında Türk tedarikçiler tarafından Türkiye’de üretilen koltuklarda, 12 inçlik geniş HD eğlence sistemi, fonksiyonelliği arttırılmış dergi cepliği, 15 cm arkaya yaslanma ve 79 cm diz mesafesi ile yolcuları keyifli bir uçuş deneyimi bekliyor. Ekonomi sınıfında koltuk konfigürasyonu yine 3-3-3 şeklinde düzenlenmiş.

THY’nin 787 uçaklarında görev yapan kokpit ekibi, 777 uçaklarında görev yapan pilotlar arasından seçildi. Eğitim süreçlerini tamamlayan pilotlar her iki uçak tipinde uçuşlarını sürdürecek.

THY’nin ilk 787-9 Dreamliner’ının, 8 Temmuz’da İstanbul-Antalya uçuşuyla göreve başlayacağı duyurulmuştu. Ancak sosyal medyada uçağa, teröristlerce şehit edilen Eren isminin verilmesi için başlatılan kampanyanın ardından THY yönetimi uçağa Eren’in memleketi Maçka adını verip, ilk uçuşu da Trabzon’a gerçekleştirme kararı aldı. Dreamliner’ın ilk uluslararası uçuşu ise, 17 Temmuz’da Denpasar’a olacak.

B787-9 Dreamliner’ın uçacağı destinasyonlar arasında; Londra, Dubai, Washington DC, New York, Atlanta, Mexico City, Cancun, Bali, Amsterdam, Delhi, Panama ve Bogota var. Ağustos sonuna kadar 6 tane 787-9 Dreamliner, THY filosuna katılmış olacak. Sipariş edilen yeni nesil geniş gövde uçakların teslimatı 2023 yılına kadar sürecek.

767 uçaklarının yerini alması amaçlanan daha uzun menzilli, daha ekonomik ve daha verimli bir uçak imal etmek için 2000’li yılların başında harekete geçen Boeing, tamamen kompozit malzemeden üretilen bir gövdeye sahip olan devrimci 787’yi hayata geçirdi. Kompozit kullanımı ile hafifleyen 787 yeni nesil motorlarla güçlendirilerek ciddi bir yakıt tasarrufu ortaya koyuyordu. 8 Temmuz 2007’de fabrika çıkış töreni yapılan 787 Dreamliner için ilk uçuş çeşitli teknik aksaklıklar nedeniyle yaklaşık 2,5 yıl sonra 15 Aralık 2009’da yapıldı. Dreamliner, 2011’de ise lansman müşterisi Japon All Nippon Airways’e teslim edilerek resmi olarak göreve başladı. 3 ayrı modeli bulunan 787 uçakları 1400’ün üzerinde sipariş aldı. 850 civarında Dreamliner müşterilerine teslim edildi.

YER HİZMETLERİNDE VR TEKNOLOJİSİ!

Havacılığın, hız ve güvenliğin en önemli öncelik olduğu, katı kurallar ve regülasyonların işlediği yer hizmetleri gibi alt başlıklarında, sanal gerçeklik (VR) teknolojisi üzerinden eğitim vermek oldukça özel bir fark yaratıyor. Sanal gerçeklik başta pilot eğitimleri olmak üzere havacılığın pek çok farklı alanında eğitim amaçlı kullanılmaya başlandı. Yer hizmetleri için de bu teknoloji hayata geçiriliyor.

Baltic Ground Service Grubu şu anda personelinin uçak ve yolcuyu yakından ilgilendiren yer hizmetleri ve yakıt ikmali gibi tüm eğitimlerini sanal gerçeklik tabanlı bir sisteme taşıma hazırlığı içinde.

Yeni bir trend olan yer hizmetlerinde sanal gerçeklik eğitimi, teorik öğrenme ile saha pratiği arasında bir köprü vazifesi görerek eğitimin hızı ve kalitesini arttırıyor.

Sanal gerçeklik ortamlarını kullanarak, kursiyerler aynı karmaşık görevleri ve durumları, gerçek operasyonda karşılaştıklarında nasıl reaksiyon vereceklerinden emin olana kadar kendilerini deneyebiliyor böylece hataların ve zaman kaybının önüne geçiliyor. Olağanüstü ve aşırı durumları simüle etme şansını, eğitim alan personeli rahatsız edebilecek, havaalanının gürültülü ortamından uzak bir şekilde sağlaması da işin konfor tarafı olarak öne çıkıyor.

Şirket daha önce VR eğitim modülleri arasına walk around denilen uçuş öncesi uçağın etrafında yapılan kontrol ve yakıt ikmali gibi önemli konuları ekledi. Yıl sonuna kadar da uçaklara buzlanma konusunda uygulanan anti-icing de-icing gibi işlemlerin de modülleri eklenecek. VR eğitim ortamını sürükleyici kılmak ve gerçek hayattaki işlemlerin nihai hissini sağlamak için kullanılan grafikler ve ses efektlerine de büyük önem veriliyor.

Şirket sistem sayesinde sadece prosedürleri çalışanlara aktarmakla kalmıyor; onların da verimliliği ve performanslarını da izleme şansına sahip oluyor.

MITSUBISHI, CRJ PROGRAMINI SATIN ALDI!

Kanadalı imalatçı Bombardier ile Japon Mitsubishi arasında CRJ uçaklarının üretim programındaki anlaşmada sona gelindi. Bombardier, son ticari uçak programı olan CRJ’nin tüm haklarını 550 milyon dolar karşılığında Japon şirkete sattı.

Anlaşmaya göre, satın alma işlemi tamamlandıktan sonra Mitsubishi, CRJ Serisi uçaklarının bakım, destek, yenileme, pazarlama ve satış faaliyetleriyle birlikte Montréal, Québec ve Toronto’da bulunan tüm ilgili hizmetler ve destek ağını da devralacak. Satın alım anlaşmasına, Batı Virginia’da ve Arizona’da bulunan servis merkezleri ve uçaklara dair tüm tip sertifikaları da dahil edildi.

Mitsubishi geçtiğimiz hafta Paris Air Show da ilk kez bölgesel yolcu uçağı MRJ’nin adını Space Jet olarak değiştirmiş ve Amerika pazarına açılacağını duyurmuştu. Bu satın almayla birlikte portföyüne bölgesel CRJ uçaklarını da ekleyen şirket; ticari havacılık alanında gücünü artırmayı hedefliyor..

Satın alma ile ilgili tüm sürecin 2020’nin ilk yarısında tamamlanması bekleniyor. Bu esnada da CRJ uçaklarının üretiminin, 2020 yılının ikinci yarısında mevcut tüm siparişlerin teslimatı tamamlanana kadar devam etmesi planlanıyor.

Kanada’nın Mirabel şehrindeki CRJ üretim tesisi, daha sonra sadece yedek parça ve komponent tedarik etmek amacıyla Bombardier adı altında varlığını sürdürecek. Bombardier ise bundan sonra demiryolu sektörüne hizmet veren Bombardier Transportation ve iş jeti üreten Bombardier Aviation olarak yoluna devam edecek.

EUROWINGS UZUN UÇMAYACAK!

Almanların milli havayolu Lufthansa, düşük maliyetli alt markası Eurowings için yine radikal bir değişikliğe hazırlanıyor. 2015 yılında Barselona-Düsseldorf seferini yaparken Fransız Alpleri’nde ikinci pilot tarafından kasten düşürülen Germanwings kazasının ardından, bazı küçük değişiklikler yaparak şirketin ismini değiştirip Eurowings markasını piyasaya süren Lufthansa, iflas eden Air Berlin’in de büyük bir kısmını devralarak Eurowings ile uzun menzilli ucuz uçuşlar yapmaya başlamıştı. Fiyatlandırma konusunda Ryanair, easyJet ve Wizz gibi rakiplerle mücadele etmeye çalışan şirket için Lufthansa yönetimi şimdi de işletme maliyetlerini önümüzdeki üç yıl içinde yüzde 15’e kadar düşürmeyi amaçlayan yeni bir yapılandırmayı hedefliyor .

Plana göre, Eurowings yeniden kısa mesafeli uçuşlara odaklanacak. Böylece havayolunun  2021 yılına kadar kâr elde etmesini sağlanacak. Lufthansa’nın bu kararının ardında, Eurowings’in gelirinin özellikle son dönemde ciddi şekilde düşmesi yatıyor.

Maliyet düşürmeye yönelik uygulamaların bir parçası olarak, Eurowings filosunun yalnızca Airbus A320 ailesi uçaklarından oluşması kararı alındı. Böylece havayolunun operasyonları daha kolay ve ucuz şekilde yönetilmiş olacak. Eurowings’in boşalttığı uzun menzilli rotalarda ise yeniden Lufthansa uçmaya başlayacak.

Lufthansa Yönetim Kurulu Başkanı Carsten Spohr, yaptığı açıklamada, Air Berlin’i Eurowings’e entegre etmenin ne kadar karmaşık olacağının hafife aldıklarını itiraf ederek, Lufthansa’nın 2016 yılında kontrolünü eline aldığı Belçika’nın milli havayolu Brussels Airlines’ın da bu nedenlerle Eurowings’e dahil edilmeyeceğini; bu konuda ne yapılacağını yılın üçüncü çeyreğinde duyuracaklarını bildirdi.

HACKER YOLCU SİSTEME SIZDI!

Latin Amerika’nın en büyük havayollarından biri olan Brezilya Şili ortaklığı LATAM Havayolları’nın uçak içi eğlence sistemindeki bir açığı yolculardan biri buldu. Havayolunun uçaklarındaki LATAM Play uygulaması üzerinden sisteme sızan yolcu, sistemde keşfettiği açık üzerinden şirkete bağlı bilgisayarlara ulaşıp, virüs içerikli programlar yükleyebildiğini keşfetti. Bununla da kalmayan hacker, sistem bünyesindeki içerikleri etkileyebilmesinin dışında, bu sisteme bağlı bilgisayar ve telefonlara da ulaşabildiğini fark etti.

Yüklenen virüslü program uçuş sonrasında da çalışmaya devam edebiliyor. Çünkü birçok yolcu uygulamayı telefon ve bilgisayarına indirdikten sonra kullanmaya başlayabiliyor. Sevindirici olan ise hackerın bulduğu açık üzerinden uçağın kokpitindeki bilgisayar ve sistemlerine erişemiyor olması.

Durumun ortaya çıkmasının ardından şirket, konuyla ilgili güvenlik önlemlerini gözden geçirdiklerini; uygulamanın eğlence amaçlı olduğu ve uçuş güvenliği ve yolcuların mahremiyetini ihlal etmediğini duyurdu. Yolculardan da telefon ve  bilgisayarlarına indirdikleri uygulamayı sık sık virüs programlarıyla kontrol etmeleri tavsiye edildi.

SABİHA GÖKÇEN-KAZABLANKA UÇUŞLARI BAŞLADI!

Fas’ın milli havayolu şirketi Royal Air Maroc, İstanbul Sabiha Gökçen’den Kazablanka’ya uçuşlara başladı. Haftada 7 gün karşılıklı yapılacak olan seferler, Boeing 737-800 tipi uçaklarla icra edilecek. Royal Air Maroc böylece Pegasus ve Air Arabia’dan sonra Sabiha Gökçen’den Fas’ın Kazablanka şehrine uçan üçüncü tarifeli havayolu oldu. Öte yandan Royal Air Maroc, Qatar Airways’in ardından Sabiha Gökçen’den uçan Oneworld ittifakının üyesi ikinci havayolu şirketi olma özelliğine de sahip.

Royal Air Maroc’un ilk Kazablanka seferleri nedeniyle Sabiha Gökçen Havalimanı’nda bir karşılama töreni düzenlendi. Apronda geleneksel su takı ile karşılanan uçak daha sonra körüğe yanaştı ve uçuş ekibine çiçek takdim edildi. Ardından gerçekleşen kokteylde geleneksel pasta kesimi yapıldı. Pasta kesiminin ardından karşılıklı hediye takdimi yapıldı. Kokteyl öncesinde yolculara lokum ikramı da yapıldı.

adbanner