Havacılık Bülteni-58

AIRBUS’IN YIRTICI KUŞU!

Tüm havacılık endüstrisi için en önemli önceliklerden biri, havacılığın nasıl daha sürdürülebilir hale getirileceği. Bu yüzden uçmayı hiç olmadığı kadar temiz, daha yeşil ve daha sessiz hale getirmek herkesin ortak amacı. Airbus mühendisleri de özellikle A350’nin tasarım sürecinde biyomimikri yoluyla doğadan pek çok şey öğrendi ve bunları çeşitli şekillerde tasarımları üzerinde hayata geçirmeye çalışıyor.

Bu noktadan hareketli Avrupalı imalatçı, havacılık ve uçak mühendislerini motive edip heyecanlandıracak yeni nesil bir konsept uçak tasarımını duyurdu. Hibrid elektrik motorlu tasarımda; aktif kontrol sistemleri de dahil olmak üzere gelişmiş kompozitler düşünülmüş. Havacılık sektöründe yeni nesil teknolojileri uygulayarak nasıl fark yaratabilecekleri araştıran Airbus tasarım ekibi tarafından adeta bir kuşu andıran uçak konsepti ortaya çıkarılmış.

İngiltere’de bir havacılık organizasyonunda ortaya çıkan teorik tasarım, bölgesel hava taşımacılığı için kullanılması amaçlanan 4 tane hibrit elektrik tahrikli motora sahip turbo pervaneli bir uçak. Bir kuşun verimli mekaniğinden ilham alınan uçakta, yırtıcı bir kuşun kanat ve kuyruk yapılarına benzeyen yapılar ile birlikte aktif uçuş kontrolü sağlayan bireysel olarak kontrol edilen kanat uçlarındaki tüylere benzeyen yapılar da düşünülmüş.

Gerçek bir uçağı temsil etmeyi amaçlamamasına rağmen, Airbus’un “Yırtıcı Kuşu’’ gelecekte bir bölgesel uçağın nasıl görünebileceği hakkında bize vizyon sunan gerçekçi fikirlere dayanıyor. Bir kartal veya şahinin zarif ve aerodinamik özelliklerini yansıtan tasarımda kanat-gövde eklemleri de gerçeğe uygun şekilde düşünülmüş.

Bu yıl 50. Yaşını kutlayan Airbus’ın, yırtıcı kuş konsepti, İngiltere merkezli çok sayıda havacılık kurum, kuruluş, dernek ve enstitüsü tarafından destekleniyor. Konsept tasarımın hayata geçip geçemeyeceğini hep birlikte göreceğiz.

IGA ROBOTLARI GÖREVE BAŞLIYOR!

İstanbul Havalimanı’nda yolculara yardım eden robot dönemi başladı. Robotların ay sonunda aktif hizmete başlaması bekleniyor. Test aşamasındaki yerli üretim robotlara havalimanı çalışanları ve yolcular yoğun ilgi gösterdi. Dış Hatlar Gidiş Terminali’ne konulan test aşamasındaki yerli iki robot, İngilizce ve Türkçe olarak hizmet veriyor. Avrupa ve dünyada örnekleri bulunan robotlar, yolculara sanal asistanlık ve danışmanlık yaparak havalimanıyla ilgili sorularını yanıtlayacak. Robotlar, havalimanının belirli yerlerini yolculara tarif ederken, bilet bilgilerini okuyup uçuş detaylarını ve kapısının haritasını canlı olarak gösterebiliyor.

THY KABİN EKİBİ YENİ ÜNİFORMALARIYLA UÇTU!

İstanbul Havalimanı’na taşınma operasyonunun ardından kabin ekibinin yeni üniformalarıyla uçacağını bekliyorduk.Birkaç ertelemenin ardından Türk Hava Yolları’nın uzun zamandır üzerinde çalışılan yeni kabin ekibi üniformaları, uzun menzilli rotalarda hafta içinde kullanılmaya başlandı.
İstanbul Havalimanı THY Kabin Terminali’nde düzenlenen etkinlikte, İtalyan tasarımcı Ettore Bilotta’nın hazırladığı kabin kıyafetleri tanıtıldı.THY’nin 85. yılı nedeniyle tasarlattığı, farklı iklimlerdeki uzun menzilli uçuşlarda sıkı testlerden geçirilen, bayrak kırmızısı ve antrasit gri renklerindeki yeni kabin kıyafetleri, 25 bin personel için birebir ölçü alınarak kişiye özel dikildi.Vakko markalı yeni kabin üniformalarının tasarımları İtalyan tasarımcı Ettore Bilotta tarafından yapılırken, ana kumaşları ise Türk Hava Yolları’nın uçuş standartlarına uygunluğu baz alınarak Altınyıldız tarafından üretildi.THY’nin kabin, kokpit, yer hizmetleri personeli ve uçan şef üniformalarının tek bir tasarım altında hayat bulduğu kreasyonda, İstanbul Boğazındaki ahenkli akıştan, geleneksel sanatlara kadar Türk kültüründeki birçok klasik detaydan esinlenilerek ortaya çıkarılan “flow (akış)” deseni yer alıyor.Şapka, eldiven, elbise, çanta ve çeşitli aksesuarlardan oluşan yeni kabin üniformalarına renk olarak bayrak kırmızısı ve antrasit gri renkleri hâkim.

Öte yandan Türk Hava Yolları’nda değişen üniformalarla birlikte şirkette uzun yıllardır devam eden bir uygulamaya da son veriliyor. Kaptanlıkta 15 yılını dolduran pilotların 4 sırmasının yanına bir de yıldız ekleme uygulaması prosedüre aykırılık taşıdığı gerekçesiyle kaldırıldı.

Böylelikle uygulama hayata geçtiğinde THY’deki yıldızlı kaptan dönemi de sona ermiş olacak. THY’nin yeni üniformaları ile ilgili düşüncelerinizi yorum olarak mutlaka bekliyorum.

İÇ HAT YOLCUSU ERİYOR!

Ülkemizde son bir yıldır iç hat yolcu sayısında bir düşüş yaşanıyor. Devlet Hava Meydanları Genel Müdürlüğü, hafta içinde Temmuz ayına dair yolcu istatistiklerini açıkladı. İç hat yolcu sayısındaki düşüşün devam ettiği ortaya çıktı.

İstanbul Havalimanı’ndaki iç hat yolcu sayısı, geçen yılın aynı ayına kıyasla %18 oranında azalarak 1,5 milyon seviyesine geriledi. Bu sayı, 2013 yılının Temmuz ayındaki ile hemen hemen aynı.

İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’ndaki iç hat yolcu sayısı ise %8 kadar düşerek, yaklaşık 2 milyon seviyesinde gerçekleşti. Benzer durum ülkemizin diğer büyük havalimanları için de geçerli. 2019’un ilk yedi ayında Antalya %7, Ankara %23, İzmir %16 ve Adana %14 oranında iç hat yolcusu yolcu kaybetti. Türkiye genelindeki gerileme ise neredeyse %13.

Havayolu şirketleri 2019 yılının ilk altı ayına ilişkin finansal sonuçlarını açıkladı. Konsolide verilere göre Türk Hava Yolları, yılın ilk yarısında toplam 1.120.000.000 TL zarar etti. Şirket, yılın ilk çeyreğinde 1.253.000.000 TL zarar açıklamıştı. THY, 2018 yılının ilk çeyreğinde ise 314.000.000 TL zarar açıklamış, yılın ilk yarısını toplam 127.000.000 TL net kar rakamıyla tamamlamıştı.

Pegasus Havayolları ise Kamuyu Aydınlatma Platformu’na yaptığı bildirim doğrultusunda yılın ikinci çeyreğinde 110 milyon TL kâr ettiğini duyurdu. Pegasus Havayolları, ilk çeyrekte 99 milyon TL zarar açıklamıştı. Yolcu sayısında da artış yaşayan Pegasus, yolcu yan gelirlerinde da rekor gelir elde etti. 2019 yılının ilk yarısında Pegasus’un ücretli koltuk satışı, uçak içi ikramlar gibi hizmetler üzerinden elde ettiği yan gelirlerinin toplamı 200 milyon Euro’yu buldu. Pegasus Havayolları’nın yılın ilk yarısında dış hatlardaki pazar payı da yükseldi.

SAN FRANCISCO HAVALİMANI’NDA PLASTİK YASAĞI!

San Francisco Havaalanı, sıfır atık girişiminin bir parçası olarak 20 Ağustos’tan itibaren tek kullanımlık plastik su şişelerinin kullanımını yasaklıyor. Bu adım, San Francisco’nun plastik şişe kullanımını yasaklayan ilk havaalanı olacağı anlamına geliyor.

Yasak uygulanmaya başladıktan sonra, tüm plastik su şişeleri havaalanındaki restoranlar, kafeler ve otomatlardan kaldırılacak. Bunun yerine, gezginlerin kendi şişelerini yanlarında getirmeleri ve havaalanında su doldurmaları gerekecek. Yasağa hazırlık olarak, havaalanında ücretsiz filtrelenmiş su dağıtan 100’den fazla istasyon kuruldu.

Terminalde hizmet veren işletmeler yalnızca yeniden kullanılabilir, geri dönüştürülebilir alüminyum, cam ve sertifikalı gübrelenebilir su şişeleri içinde su temini yapabilecek. Plastik şişe yasağı meyve suları vb içecekleri şimdilik etkilemeyecek. Ancak yasağın kapsamının gelecekte genişleyeceğine kesin gözüyle bakılıyor. Havalimanı yönetimi nisan ayında, karbon emisyonlarını azaltmak amacıyla altı adet elektrikli otobüs ve üç adet fişli şarj cihazı satın almıştı.

adbanner