Havacılık Bülteni-91

HAVALİMANLARINDA HASTA YOLCULARI TESPİT EDEN MAKİNA!

BAE’nin başkenti Abu Dabi merkezli havayolu Etihad, Elenium Automation firması ile ortaklaşa geliştirdiği teknoloji sonucu üretilen, tıbbi rahatsızlıkların erken tespit edilmesine olanak veren cihazı test etmeye başlıyor. Havalimanlarında kullanılacak self servis hizmet veren cihaz, yolcuların ateşini, kalp atışı ve solunum hızını ölçebilecek. Böylece başta coronavirüs olmak üzere potansiyel tıbbi rahatsızlıkları olan yolcuların uçağa binmeden belirlenmesine olanak sağlanacak.

Genel belirtileri olan kişileri tanımlamaya yardımcı olacak bu erken uyarı cihazlarının, havalimanlarında check-in kioskları veya uçuş bilgi ekranları ile valiz teslim alanları, güvenlik kontrol noktaları veya pasapaport kontrol alanlarında kullanılması planlanıyor. Yeni nesil teknolojiye sahip tarama cihazı, Nisan sonunda gönüllüler ile ilk olarak Abu Dabi Havalimanı’nda test edilecek. Seyahat kısıtlamaları ortadan kaldırılıp, uçuşlar yeniden başladığında, havalimanında teknoloji resmi olarak faaliyete geçirilecek.

Sistem, yolcunun potansiyel hastalık semptomlarını gösterdiğini keşfetmesi halinde, check-in veya valiz teslim işlemini otomatik olarak askıya alacak. Daha sonra, yolcu telekonferans yöntemiyle veya doğrudan fiziksel olarak değerlendirme yapabilecek nitelikli personele yönlendirilecek.

WUHAN HAVALİMANI UÇUŞLARA AÇILDI!

Wuhan Tianhe Havalimanı, 76 günlük karantinanın ardından 8 Nisan’da hava trafiğine yeniden açıldı. Havaalanı açılmadan önce terminal binası 161 kişilik bir ekip tarafından dezenfekte edildi.

Xiamen Havayolları’na ait  Hangzhou’dan gelen bir uçak, Wuhan’a ilk inişi yaptı. Wuhan’da şimdilik sadece iç hat uçuşlarına izin verilecek. Xiamen Havayolları’na ek olarak, China Eastern, China Southern, Air China ve Shenzhen Havayolları da Wuhan’dan iç hat operasyonlarına devam edecek. Wuhan Şehri’nin de bağlı olduğu Hubei eyaleti, küresel salgınının merkez üssüydü.

Çin yönetimi, ülkede ikinci bir salgın dalgasının oluşmasını önlemek için uluslararası hava trafiğini ciddi şekilde azalttı.Korona krizinden önce, Wuhan Tianhe Havaalanı’nın yıllık yolcu kapasitesi 25 milyondu. Wuhan’dan iç hatların yanı sıra Londra, Paris, Roma, Moskova ve İstanbul gibi Avrupa destinasyonlarına doğrudan uçuşlar da yapılıyordu.

LUFTAHSA’DAN RADİKAL KARARLAR!

Almanların milli havayolu Lufthansa kısa vadede havacılık endüstrisinin kriz öncesi seviyesine dönmesini beklemiyor. Bu nedenle şirket, bazı uçaklarını planlanandan daha erken emekliye ayırmaya karar verdi.

Buna göre 6 Airbus A380, 7 Airbus A340-600, 3 Airbus A340-300, 5 Boeing 747-400 ve 11 A320 uçağı filodan ayrılacak. Bu adımla havayolu, Frankfurt ve Münih merkezli kapasitesinde önemli ölçüde düşüş yaşayacak. Öte yandan Lufthansa’nın yan kuruluşu Germanwings’in tüm operasyonları da sona erdirildi. Filosunda 30 uçak bulunan ve yaklaşık 1400 çalışanı olan Köln merkezli şirket, 2015’deki kazanın ardından kendi adına uçmuyor, Eurowings adı altında faaliyet gösteriyordu.

Yeniden yapılanma paketinden etkilenen bir başka şirket ise Lufthansa Group iştiraki havayolu SWISS oldu. Havayolu da yeni dar gövdeli uçakların teslimatlarını erteleyerek filo yönetiminde önemli kararlar alınacağını duyurdu.

A380’LERİ YENİDEN UÇURMAYA BAŞLADI!

Neredeyse tüm Airbus A380 operatörleri, süper Jumbolarını seyahat talebinin düşüklüğü nedeniyle yere indirdi.

China Southern’in A380’leri de şubat başından bu yana Guangzhou’da park halindeydi. China Southern, iki hafta önce A380 ile Guangzhou Los Angeles arasındaki tarifeli seferleri yeniden başlattı. 4 Eylül itibariyle de Amsterdam’a yapılan ilk uçuşla Avrupa’ya A380 ile yeniden uçmaya başladı. Havayolunun 5 adet A380’i şu an aktif hizmette.

Havayolu normalde A380’i Pekin-Amsterdam uçuşlarında kullanıp; Guangzhou – Amsterdam rotasına Boeing 787-9 ile uçuyor. Ancak Çin hükümetinin getirdiği kısıtlamalar nedeniyle şu anda haftada bir kez icra edilen Guangzhou-Amsterdam seferlerini A380 ile yapılmasına karar verildi.

IAG GRUBU’NDAN ERKEN EMEKLİLİK KARARLARI!

IAG Grubu bünyesindeki havayollarının filolarındaki çok sayıda uçağı erken emekliye ayırma kararı aldı. Buna göre British Airways filosunda uçan ve ortalama yaşı 23 olan 31 adet Boeing 747-400 ile Iberia filosunda ortalama yaşı 13,9 olan 16 adet Airbus A340-600 bir daha uçmayacak.

Grup bünyesindeki İrlandalı Aer Lingus filosundaki bazı eski Airbus A330’ların da emekli olabileceği açıklandı. Havayolunun filosunda ortalama yaşı 17,8 olan dört adet A330-200 ve ortalama yaşı 6,5 olan 11 adet A330-300 bulunuyor.

IAG Grubu ayrıca 20 dar gövde uçağın da emekliye ayrılmasını pşlanlıyor. Ancak bunun hangi havayolunun filosundan yapılacağı açıklanmadı.

KLM 747 UÇAKLARIYLA KARGO TAŞIYACAK!

Hollandalı milli havayolu KLM, geçen hafta Boeing 747 ile yaptığı ticari uçuşları sonlandırıp uçakları emekliye ayırmıştı. Havayolu 2 adet 747’yi Çin’den tıbbi ekipman taşımak için kullanmaya karar verdi. Uçuşlar 13 Nisan’dan itibaren altı ila sekiz hafta boyunca haftada beş kez gerçekleştirilecek. Pekin’e haftada iki, Şanghay’a haftada üç uçuş yapılacak. Uçuşların 747 ile yapılması sayesinde haftada 250 ton ek yük kapasitesi sağlanmış olacak.

747’lerin yanı sıra Boeing 777 ve 787 Dreamliner ile yapılan mevcut kargo uçuşları daha önce planlandığı gibi devam edeceği de açıklandı.

BOEING 787 TESİSLERİNDE DE ÜRETİM DURDU!

Küresel salgın nedeniyle, Seattle’da bulunan Renton ve Everett tesislerinde üretimi durduran ve personele 2 hafta ücretli izin veren ABD’li imalatçı Boeing, geçtiğimiz hafta, Güney Carolina’da bulunan 787 Dreamliner üretim operasyonlarının yürütüldüğü Charleston tesislerde üretimi geçici olarak askıya aldı.

Uzaktan çalışma imkanı olan personelin, işine evden devam edeceği duyurulurken; işlerini evden yürütemeyecek olanlar ise 2 hafta ücretli izine gönderildi.

Daha sonrasındaki süreç için ise çalışanlar, ücretli yıllık izin, acil durum destek ödeneği gibi farklı seçenekleri değerlendirecek.

Boeing, yönetimi Seattle’da bulunan tesislerindeki tüm üretim operasyonlarının askıya alınma kararını süresiz olarak uzattığını duyurdu.

737 MAX UÇAKLARINDA 2 YENİ HATA!

Öte yandan Boeing mühendisleri, 737 MAX’ların uçuş kontrol sisteminde iki yeni yazılım problemi keşfetti. Ortaya çıkan yeni problemlerin 2020’nin ortalarında uçağın yeniden hizmete dönüş planını etkilemeyeceği duyuruldu.

Manevra karakteristikleri önleme sistemi MCAS yazılımındaki sorun nedeniyle, 5 ay içinde 2 ölümcül kazaya karışan ve 1 yıldan uzun süredir yerde bekleyen 737 MAX uçaklarında ortaya çıkan yeni sorunlardan biri, uçağın bilgisayarının mikroişlemcisinde “uçağın kendi başına tırmanmasına veya dalmasına neden olabilecek” varsayımsal hatalar.

Ancak bu sorun, yaşanan iki kazada uçağın otomatik olarak dalışa geçmesine neden olan sorun ile bağlantılı değil. Ortaya çıkarılan diğer yeni arızanın ise uçak inmeye hazırlanırken otomatik pilotun devreden çıkmasına neden olabileceği açıklandı. Bugüne kadar yapılan hiçbir uçuşta yaşanmayan bu potansiyel sorunun da yazılım değişikliği ile tamamen ortadan kaldırılacağı duyuruldu. Amerikan Federal Havacılık İdaresi FAA de iki yeni sorunla ilgili olarak harekete geçildiğini açıkladı.

AIRBUS’IN 2020 İLK ÇEYREK KARNESİ!

Avrupalı imalatçı Airbus, Mart ayına dair sipariş ve teslimat rakamlarını açıkladı. Airbus, Mart 2020’de 21 adet net sipariş alırken; ay boyunca 36 uçağı müşterilerine teslim etti. Böylece 2020’nin ilk çeyreği 290 net sipariş ve 122 teslimat ile tamamlanmış oldu. Şubat ayında gerçekleştirilen 55 adetlik teslimatın, Mart ayında 36’ya düşmesinin nedeni olarak ise devam eden küresel salgının yarattığı etkenlerin yanı sıra müşterilerden gelen teslimat erteleme talepleri olarak açıklandı. Zira ilk çeyrekte üretilen toplam 60 adet uçak pandemi nedeniyle sahiplerine teslim edilemedi. Bunlardan biri de THY’nin ilk Airbus A350’si oldu.

Öte yandan küresel salgın, yıla güçlü bir ticari ve endüstriyel performans ile başlayan Avrupalı imalatçının uçak üretim programlarını da doğrudan etkiliyor. Şirket üretim oranlarını ortalama 3’te 1 oranında azalttığını duyurdu. Yeni programa göre bundan böyle Airbus ayda 40 adet A320; 2 adet A330 ve 6 adet A350 üretme kararı aldı.

Airbus, Almanya’daki Bremen ve Stade tesislerinde ticari uçak üretim ve montaj faaliyetlerini geçici olarak COVID-19’a göre uyarlarken ABD’nin Alabama eyaletindeki A220/A320 üretimi yapılan Mobile tesisinde üretimi duraklatma kararı aldı.

AIRBUS’TAN CORONAVIRUS ADIMLARI

Airbus son iki haftadır, gerekli sağlık ve güvenlik önlemlerini uygulamak için Fransa ve İspanya’daki üretim ve montaj faaliyetlerini dört gün boyunca durdurmuştu. 23 Mart’tan itibaren ise Fransa’daki üretim ve montaj faaliyetleri kademeli olarak yeniden başlamıştı. İngiltere’de ticari uçak kanadı üretim operasyonları ile İspanya ve Kanada’daki ticari uçak üretim faaliyetleri de stok seviyeleri ve hükümet kısıtlamaları nedeniyle geçici olarak duraklatılmıştı.

Airbus, küresel endüstriyel akışında iş devamlılığını korumak için gündemi yakından izlemeye ve salgın ortamındaki ihtiyaçlara yanıt vermeye devam ediyor. Kısa vadede nakit saklama planları yapan şirketin uzun vadeli planı ise maliyet yapısını korumak.

Airbus, yeni çalışma standartları ve süreçlerini uygulayarak üretime devam etmeye çalışırken, bir yanda da tesislerinde sağlık hizmetlerini desteklemek için koruyucu maske ve solunum cihazları da dahil olmak üzere tıbbi ekipmanların üretilmesine, tedarik edilmesine ve taşınmasına katkıda bulunuyor.

Airbus, hafta içinde A350-1000 test uçağını, Fransa, Almanya, İspanya ve İngiltere’ye dağıtılmak üzere Çin’den dört milyon maske getirmek için kullandı. Test uçaklarının bu tür görevlerde kullanılması pek yaygın olmasa da Airbus geçtiğimiz haftalarda da A330-800 ve A330 MRTT test uçaklarını Avrupa’ya Çin’den hayati önem taşıyan malzemelerin getirilmesi konusunda kullandı. Airbus ayrıca Fransa, Almanya, İngiltere ve İspanya arasında maske sevkiyatı yapmak için bir A400M ve Beluga uçağını görevlendirdi.

IATA 2019 HAVACILIKTA GÜVENLİK RAPORU YAYIMLANDI!

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), uçak kazaları ve meydana gelen ölüm sayılarını da incelediği; havacılıkta 2019 yılına ait resmi güvenlik raporunu yayımladı.

Rapora göre, 2019 yılında her 884.000 uçuşta 1 kaza oranı ortaya çıktı. 2019’da 4’ü jet motorlu, 4’ü turboprop motorlu uçakların karıştığı toplam 53 ölümlü uçak kazası yaşandı. Bu kazalarda toplam 240 kişi yaşamını yitirdi. Ayrıca Busy Bee Congo’nun yaptığı uçak kazasının gerçekleştiği alanda buluna 7 kişi daha hayatını kaybetti.

2018’deki rakamlar ise her 733 bin uçuşta 1 kaza yaşandığını gösteriyordu. 2018’de toplam 62 kaza yaşanırken; bunların 11’i ölümlü kaza olarak kayıtlara girerken; bu kazalarda 523 kişi can vermişti. Bu açıdan rakamlar, 2019’un, 2018’e göre havacılıkta daha güvenli bir yıl olarak geride kaldığını gösteriyor.

2019  Havacılıkta Güvenlik Raporu, tarihinin en derin kriziyle başa çıkılmaya çalışılan bu dönemde bile, sektörün güvenli hale getirilmesi konusunda çalışmaların kararlılıkla yürütüldüğünü gösteriyor. 2019’da ortaya çıkan uçak kazasında ölüm riski bilgileriyle, ortalama bir uçak yolcusunun, uçak kazası ile karşılaşma ihtimali de güncellenmiş oldu. Buna göre her gün uçağa binen birinin, bu uçuşlarda kazaya karşılaşma ihtimali 535’inci yılda gerçekleştirdiği bir uçuşuna denk geliyor.

2019’un en akılda kalan trajik kazaları ise 10 Mart 2019’da 157 kişinin yaşamını yitirdiği, Ethiopian Havayolları’na ait Boeing 737 MAX 8 kazası ile 41 kişinin hayatını kaybetti Aeroflot’un Sukhoi Superjet 100 kazası olarak öne çıktı.

adbanner